Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer

Suullinen viestintätaito on yksi tärkeimmistä sosiaalista taidoista, ja siksi onkin tärkeää oppia kommunikoimaan sujuvasti myös vieraalla kielellä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on kuitenkin ilmennyt, että suullinen viestintä vieraalla kielellä aiheuttaa ongelmia monille opiskelijoille. Jo pitkään on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ilomäki, Sonja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38150
_version_ 1826225812641153025
author Ilomäki, Sonja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ilomäki, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ilomäki, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ilomäki, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Suullinen viestintätaito on yksi tärkeimmistä sosiaalista taidoista, ja siksi onkin tärkeää oppia kommunikoimaan sujuvasti myös vieraalla kielellä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on kuitenkin ilmennyt, että suullinen viestintä vieraalla kielellä aiheuttaa ongelmia monille opiskelijoille. Jo pitkään on oltu sitä mieltä, että suullista harjoittelua tulisi lisätä kouluissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia ruotsinkielisistä puhetilanteista. Tarkoituksena on selvittää, jännittävätkö opiskelijat ruotsin kielen puhumista, millaiset tilanteet he kokevat erityisen jännittäviksi sekä mistä jännittäminen johtuu. Lisäksi kartoitan opiskelijoiden mielipiteitä siitä, miten opettaja voi tukea heitä ruotsinkielisissä puhetilanteissa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka koostui taustakysymyksistä sekä 12 avoimesta kysymyksestä liittyen suulliseen kielitaitoon. Kyselyyn vastasi 38 opiskelijaa, joista 23 oli ruotsin kielen pääaineopiskelijoita ja 15 sivuaineopiskelijoita. Aineisto analysoitiin käyttämällä sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Aineiston suppeuden vuoksi tutkielman tarkoituksena ei ole saada yleistettäviä tuloksia, vaan kartoittaa ja kuvailla opiskelijoiden kokemuksia sekä mielipiteitä. Tulokset osoittivat, että sivuaineopiskelijoille ruotsin puhuminen on vaikeampaa kuin pääaineopiskelijoille. Syynä puhumisen vaikeuteen oli useimmiten puutteellinen sanavarasto sekä vähäinen kokemus ruotsin kielen puhumisesta. Sivuaineopiskelijat myös jännittivät ruotsin puhumista enemmän kuin pääaineopiskelijat. Erityisen jännittäviksi koettiin puhetilanteet syntyperäisten ruotsinkielisten kanssa, esiintymistilanteet sekä puhetilanteet opettajan kanssa. Jännittämisen syyksi mainittiin usein epävarmuus ruotsin suullisesta kielitaidosta tai oma kokemus puutteellisesta kielitaidosta. Muita mainittuja syitä olivat esim. virheiden, epäonnistumisen tai itsensä nolaamisen pelko sekä vähäinen puheen harjoittelu. Opiskelijoiden mielestä opettajan tulisi rohkaista heitä puhumaan olemalla kannustava, ymmärtäväinen ja helposti lähestyttävä. Opettajan tulisi myös korostaa, että virheiden tekeminen on sallittua, eikä hänen pitäisi tarttua jokaiseen virheeseen. Pari- tai ryhmätyö koettiin hyväksi tavaksi harjoitella suullista kielitaitoa.
first_indexed 2012-12-06T00:03:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilom\u00e4ki, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-05T13:12:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-05T13:12:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38150", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullinen viestint\u00e4taito on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 sosiaalista taidoista, ja siksi onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppia kommunikoimaan sujuvasti my\u00f6s vieraalla kielell\u00e4. Aikaisemmissa tutkimuksissa on kuitenkin ilmennyt, ett\u00e4 suullinen viestint\u00e4 vieraalla kielell\u00e4 aiheuttaa ongelmia monille opiskelijoille. Jo pitk\u00e4\u00e4n on oltu sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 suullista harjoittelua tulisi lis\u00e4t\u00e4 kouluissa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia ruotsinkielisist\u00e4 puhetilanteista. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelijat ruotsin kielen puhumista, millaiset tilanteet he kokevat erityisen j\u00e4nnitt\u00e4viksi sek\u00e4 mist\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4minen johtuu. Lis\u00e4ksi kartoitan opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 siit\u00e4, miten opettaja voi tukea heit\u00e4 ruotsinkielisiss\u00e4 puhetilanteissa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, joka koostui taustakysymyksist\u00e4 sek\u00e4 12 avoimesta kysymyksest\u00e4 liittyen suulliseen kielitaitoon. Kyselyyn vastasi 38 opiskelijaa, joista 23 oli ruotsin kielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoita ja 15 sivuaineopiskelijoita. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 kvalitatiivisia ett\u00e4 kvantitatiivisia menetelmi\u00e4. Aineiston suppeuden vuoksi tutkielman tarkoituksena ei ole saada yleistett\u00e4vi\u00e4 tuloksia, vaan kartoittaa ja kuvailla opiskelijoiden kokemuksia sek\u00e4 mielipiteit\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 sivuaineopiskelijoille ruotsin puhuminen on vaikeampaa kuin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoille. Syyn\u00e4 puhumisen vaikeuteen oli useimmiten puutteellinen sanavarasto sek\u00e4 v\u00e4h\u00e4inen kokemus ruotsin kielen puhumisesta. Sivuaineopiskelijat my\u00f6s j\u00e4nnittiv\u00e4t ruotsin puhumista enemm\u00e4n kuin p\u00e4\u00e4aineopiskelijat. Erityisen j\u00e4nnitt\u00e4viksi koettiin puhetilanteet syntyper\u00e4isten ruotsinkielisten kanssa, esiintymistilanteet sek\u00e4 puhetilanteet opettajan kanssa. J\u00e4nnitt\u00e4misen syyksi mainittiin usein ep\u00e4varmuus ruotsin suullisesta kielitaidosta tai oma kokemus puutteellisesta kielitaidosta. Muita mainittuja syit\u00e4 olivat esim. virheiden, ep\u00e4onnistumisen tai itsens\u00e4 nolaamisen pelko sek\u00e4 v\u00e4h\u00e4inen puheen harjoittelu. Opiskelijoiden mielest\u00e4 opettajan tulisi rohkaista heit\u00e4 puhumaan olemalla kannustava, ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4inen ja helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4. Opettajan tulisi my\u00f6s korostaa, ett\u00e4 virheiden tekeminen on sallittua, eik\u00e4 h\u00e4nen pit\u00e4isi tarttua jokaiseen virheeseen. Pari- tai ryhm\u00e4ty\u00f6 koettiin hyv\u00e4ksi tavaksi harjoitella suullista kielitaitoa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Ilom\u00e4ki (somailom) on 2012-07-05 13:12:28.537585. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-05T13:12:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201207052009.pdf: 164080 bytes, checksum: d55ed10992c919c4403f992eacc5447c (MD5)\nlicense.html: 5018 bytes, checksum: 3d37bc72f3c50f11eb56aba9307d6f51 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-05T13:12:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201207052009.pdf: 164080 bytes, checksum: d55ed10992c919c4403f992eacc5447c (MD5)\nlicense.html: 5018 bytes, checksum: 3d37bc72f3c50f11eb56aba9307d6f51 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikations\u00e4ngslan", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspr\u00e5kiga talsituationer", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207052009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-05T13:12:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38150
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a80fb9f1-55e3-4e74-99a4-99b6e594f05c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201207052009.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ilomäki, Sonja Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer muntlig språkfärdighet kommunikation kommunikationsängslan Swedish Ruotsin kieli
title Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
title_full Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
title_fullStr Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
title_full_unstemmed Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
title_short Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
title_sort universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
title_txtP Universitetsstudenters tankar om och upplevelser av svenskspråkiga talsituationer
topic muntlig språkfärdighet kommunikation kommunikationsängslan Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish kommunikation kommunikationsängslan muntlig språkfärdighet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38150 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207052009
work_keys_str_mv AT ilomäkisonja universitetsstudenterstankaromochupplevelseravsvenskspråkigatalsituationer