Humor in the classroom

Huumori vuorovaikutuksessa on mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä se sekä vaikuttaa vuorovaikutustilanteessa olevien ihmisten suhteisiin että heijastaa niitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia huumoria luokkahuoneessa ja selvittää, millaisia funktioita sillä on luokkahuoneen vuorovaikutuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roininen, Eevamaija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38142
_version_ 1826225722935476224
author Roininen, Eevamaija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Roininen, Eevamaija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Roininen, Eevamaija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Roininen, Eevamaija
datasource_str_mv jyx
description Huumori vuorovaikutuksessa on mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä se sekä vaikuttaa vuorovaikutustilanteessa olevien ihmisten suhteisiin että heijastaa niitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia huumoria luokkahuoneessa ja selvittää, millaisia funktioita sillä on luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Monet aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajan huumorilla on myönteisiä vaikutuksia oppimiseen ja opiskeluilmapiiriin. Oppilaiden huumorilla sen sijaan on havaittu olevan sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia oppimiseen ja opiskeluilmapiiriin. Suomessa huumorin käyttöä kouluympäristössä on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Lisätutkimus huumorista voi antaa hyödyllistä tietoa luokkahuoneessa vallitsevista sosiaalisista suhteista ja opetustilanteiden rakentumisesta sekä huumorin vaikutuksesta niihin. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta 90 minuutin englannin kielen lukio-oppitunnista, jotka ovat osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen valmiiksi nauhoitettua ja litteroitua aineistoa. Tunneilla oli läsnä 15 oppilasta sekä heidän opettajansa. Tutkimus on laadullinen ja sen metodina on käytetty keskusteluanalyysia. Lisäksi aineistoa on analysoitu keskittyen huumorikäyttäytymiseen sukupuolinäkökulmasta, näin ollen harjoittaen myös feminististä keskusteluanalyysia. Tutkimuksessa havaittiin paljon huumoria, joka jaettiin neljään kategoriaan sen mukaan, kuka oli osallisena huumorin tuottamisessa. Opettajan tuottamalla sekä oppilaiden ja opettajan yhdessä tuottamalla huumorilla nähtiin olevan myönteisiä vaikutuksia opetusvuorovaikutukseen. Yksittäisen oppilaan tuottamalla huumorilla nähtiin olevan sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia luokkahuoneen ilmapiiriin. Oppilaiden välinen huumori oli poikien keskeistä huumoria, joka nähtiin osittaen poikien tapana osoittaa maskuliinisuutta ja kuulumista ryhmään. Silmiinpistävää aineistossa oli tyttöjen osallistumattomuus huumorin tuottamiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Roininen, Eevamaija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-04T09:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-04T09:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1222855", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38142", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huumori vuorovaikutuksessa on mielenkiintoinen tutkimuskohde, sill\u00e4 se sek\u00e4 vaikuttaa vuorovaikutustilanteessa olevien ihmisten suhteisiin ett\u00e4 heijastaa niit\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia huumoria luokkahuoneessa ja selvitt\u00e4\u00e4, millaisia funktioita sill\u00e4 on luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Monet aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 opettajan huumorilla on my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia oppimiseen ja opiskeluilmapiiriin. Oppilaiden huumorilla sen sijaan on havaittu olevan sek\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 ett\u00e4 kielteisi\u00e4 vaikutuksia oppimiseen ja opiskeluilmapiiriin. Suomessa huumorin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on kuitenkin tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n. Lis\u00e4tutkimus huumorista voi antaa hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa luokkahuoneessa vallitsevista sosiaalisista suhteista ja opetustilanteiden rakentumisesta sek\u00e4 huumorin vaikutuksesta niihin.\nTutkimuksen aineisto koostui kahdesta 90 minuutin englannin kielen lukio-oppitunnista, jotka ovat osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen valmiiksi nauhoitettua ja litteroitua aineistoa. Tunneilla oli l\u00e4sn\u00e4 15 oppilasta sek\u00e4 heid\u00e4n opettajansa. Tutkimus on laadullinen ja sen metodina on k\u00e4ytetty keskusteluanalyysia. Lis\u00e4ksi aineistoa on analysoitu keskittyen huumorik\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sukupuolin\u00e4k\u00f6kulmasta, n\u00e4in ollen harjoittaen my\u00f6s feministist\u00e4 keskusteluanalyysia.\nTutkimuksessa havaittiin paljon huumoria, joka jaettiin nelj\u00e4\u00e4n kategoriaan sen mukaan, kuka oli osallisena huumorin tuottamisessa. Opettajan tuottamalla sek\u00e4 oppilaiden ja opettajan yhdess\u00e4 tuottamalla huumorilla n\u00e4htiin olevan my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia opetusvuorovaikutukseen. Yksitt\u00e4isen oppilaan tuottamalla huumorilla n\u00e4htiin olevan sek\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 ett\u00e4 kielteisi\u00e4 vaikutuksia luokkahuoneen ilmapiiriin. Oppilaiden v\u00e4linen huumori oli poikien keskeist\u00e4 huumoria, joka n\u00e4htiin osittaen poikien tapana osoittaa maskuliinisuutta ja kuulumista ryhm\u00e4\u00e4n. Silmiinpist\u00e4v\u00e4\u00e4 aineistossa oli tytt\u00f6jen osallistumattomuus huumorin tuottamiseen.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-07-04 09:27:32.737360. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-04T09:27:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201207042000.pdf: 883819 bytes, checksum: 89b5d3729f4bb8a23baee6f7fa050643 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-04T09:27:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201207042000.pdf: 883819 bytes, checksum: 89b5d3729f4bb8a23baee6f7fa050643 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Classroom interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "humor", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "conversation analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feminist conversation analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Humor in the classroom", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207042000", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-04T09:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38142
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d098b38-66f5-482c-a453-e2346999e401\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201207042000.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roininen, Eevamaija Humor in the classroom Classroom interaction humor conversation analysis feminist conversation analysis Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 luokkatyöskentely huumori vuorovaikutus kouluympäristö keskustelunanalyysi oppilaat opettajat
title Humor in the classroom
title_full Humor in the classroom
title_fullStr Humor in the classroom Humor in the classroom
title_full_unstemmed Humor in the classroom Humor in the classroom
title_short Humor in the classroom
title_sort humor in the classroom
title_txtP Humor in the classroom
topic Classroom interaction humor conversation analysis feminist conversation analysis Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 luokkatyöskentely huumori vuorovaikutus kouluympäristö keskustelunanalyysi oppilaat opettajat
topic_facet 301 Classroom interaction Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus conversation analysis feminist conversation analysis humor huumori keskustelunanalyysi kouluympäristö luokkatyöskentely opettajat oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38142 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207042000
work_keys_str_mv AT roinineneevamaija humorintheclassroom