Mångsidighet, insändarformalia och argument jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare

Tänä päivänä on hyvin tärkeää osata ilmaista omia mielipiteitään ja pystyä perustelemaan ne vakuuttavasti muille. Oppilaat ja opiskelijat harjoittelevat ja kehittävät näitä taitoja kouluvuosiensa aikana. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset ja ruotsalaiset lukiolaiset s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hassinen, Niina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38136
_version_ 1826225696839565312
author Hassinen, Niina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hassinen, Niina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hassinen, Niina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hassinen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tänä päivänä on hyvin tärkeää osata ilmaista omia mielipiteitään ja pystyä perustelemaan ne vakuuttavasti muille. Oppilaat ja opiskelijat harjoittelevat ja kehittävät näitä taitoja kouluvuosiensa aikana. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset ja ruotsalaiset lukiolaiset sekä suomalaiset yliopisto-opiskelijat hallitsevat mielipidekirjoituksen rakenteen, millaisia argumentteja he esittävät ja miten he ne esittävät, sekä kuinka monipuolisia tekstejä he kirjoittavat verrattuna toisiinsa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kirjoittajat kirjoittivat tekstinsä ruotsiksi. Tutkimuksen perustana oli vertailu, jossa vertasin suomalaisten ja ruotsalaisten lukiolaisten mielipidekirjoituksia toisiinsa, sillä he ovat samanikäisiä, mutta kielellisesti eritasoisia, koska ruotsalaiset lukiolaiset saivat käyttää omaa äidinkieltään. Sen lisäksi vertasin ruotsalaisten lukiolaisten ja suomalaisten yliopisto- opiskelijoiden tekstejä toisiinsa, sillä ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat ovat ikänsä puolesta kypsempiä, sekä he ovat ruotsin kielen taidoiltaan suomalaisia lukiolaisia parempia ja näin ollen lähempänä ruotsalaisia lukiolaisia. Tutkimukseni analyysi koostui kolmesta pääkohdasta: tekstien monipuolisuudesta, joka käsitteli kirjoittajien taitoja kirjoittaa lauseita ja yhdistää ne virkkeiksi sekä käänteisen sanajärjestyksen käyttöä, argumentointitaidoista, eli kykyä esittää argumentteja ja motivoida ne, lukijan huomioonottamista ja kirjoittajan oman äänen kuuluviin tuomista. Sen lisäksi analysoin sisällön rakennetta, jossa pääpaino oli mielipidekirjoituksen rakenteen hallinnalla. Tuloksista ilmeni, että vertailtaessa suomalaisten ja ruotsalaisten lukiolaisten tekstejä toisiinsa, ovat äidinkielenään ruotsia puhuvat lukiolaiset kielenkäytössä suomalaisia lukiolaisia taitavampia. Sen sijaan ruotsia toisena kielenään käyttäneiden ruotsalaisten lukiolaisten ja suomalaisten lukiolaisten tulokset eivät eronneet suuresti toisistaan. Sen sijaan argumentointi- ja rakenneanalyysi, jotka eivät ole yhteen tiettyyn kieleen sidottuja, eivät paljastaneet juurikaan eroja ruotsalaisten ja suomalaisten lukiolaisten välillä. Vertailu suomalaisten yliopisto- opiskelijoiden ja ruotsalaisten lukiolaisten välillä toi esille sen, että yliopisto- opiskelijat kirjoittivat monipuolisempia tekstejä, jos tarkastellaan lauseiden ja virkkeiden määrää. Käänteisen sanajärjestyksen hallinta sen sijaan oli parempaa ruotsalaisilla lukiolaisilla. Argumentointitaidoista ruotsalaiset lukiolaiset toivat esiin oman äänensä paremmin, mutta yliopisto- opiskelijat perustelivat mielipiteitään paremmin. Retoristen keinojen käytössä ja argumenttien määrissä ei ollut ryhmien välillä merkittäviä eroja. Yllättävää oli, että ruotsalaiset lukiolaiset hallitsivat mielipidekirjoituksen rakenteen vanhempia yliopisto- opiskelijoita huomattavasti paremmin. Ikä ei näin ollen tarkoita, että kirjoittaja hallitsee kaikki kirjoittamisen osa- alueet paremmin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:36Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hassinen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-03T04:44:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-03T04:44:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1219054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38136", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 on hyvin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 osata ilmaista omia mielipiteit\u00e4\u00e4n ja pysty\u00e4 perustelemaan ne vakuuttavasti muille.\r\nOppilaat ja opiskelijat harjoittelevat ja kehitt\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 taitoja kouluvuosiensa aikana. T\u00e4m\u00e4n tutkielman\r\ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka suomalaiset ja ruotsalaiset lukiolaiset sek\u00e4 suomalaiset yliopisto-opiskelijat\r\nhallitsevat mielipidekirjoituksen rakenteen, millaisia argumentteja he esitt\u00e4v\u00e4t ja miten he ne esitt\u00e4v\u00e4t, sek\u00e4 kuinka\r\nmonipuolisia tekstej\u00e4 he kirjoittavat verrattuna toisiinsa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kirjoittajat kirjoittivat\r\ntekstins\u00e4 ruotsiksi.\r\nTutkimuksen perustana oli vertailu, jossa vertasin suomalaisten ja ruotsalaisten lukiolaisten mielipidekirjoituksia\r\ntoisiinsa, sill\u00e4 he ovat samanik\u00e4isi\u00e4, mutta kielellisesti eritasoisia, koska ruotsalaiset lukiolaiset saivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 omaa\r\n\u00e4idinkielt\u00e4\u00e4n. Sen lis\u00e4ksi vertasin ruotsalaisten lukiolaisten ja suomalaisten yliopisto- opiskelijoiden tekstej\u00e4\r\ntoisiinsa, sill\u00e4 ensimm\u00e4isen vuoden yliopisto-opiskelijat ovat ik\u00e4ns\u00e4 puolesta kypsempi\u00e4, sek\u00e4 he ovat ruotsin\r\nkielen taidoiltaan suomalaisia lukiolaisia parempia ja n\u00e4in ollen l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 ruotsalaisia lukiolaisia.\r\nTutkimukseni analyysi koostui kolmesta p\u00e4\u00e4kohdasta: tekstien monipuolisuudesta, joka k\u00e4sitteli kirjoittajien taitoja\r\nkirjoittaa lauseita ja yhdist\u00e4\u00e4 ne virkkeiksi sek\u00e4 k\u00e4\u00e4nteisen sanaj\u00e4rjestyksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, argumentointitaidoista, eli\r\nkyky\u00e4 esitt\u00e4\u00e4 argumentteja ja motivoida ne, lukijan huomioonottamista ja kirjoittajan oman \u00e4\u00e4nen kuuluviin\r\ntuomista. Sen lis\u00e4ksi analysoin sis\u00e4ll\u00f6n rakennetta, jossa p\u00e4\u00e4paino oli mielipidekirjoituksen rakenteen hallinnalla.\r\nTuloksista ilmeni, ett\u00e4 vertailtaessa suomalaisten ja ruotsalaisten lukiolaisten tekstej\u00e4 toisiinsa, ovat \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n\r\nruotsia puhuvat lukiolaiset kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 suomalaisia lukiolaisia taitavampia. Sen sijaan ruotsia toisena kielen\u00e4\u00e4n\r\nk\u00e4ytt\u00e4neiden ruotsalaisten lukiolaisten ja suomalaisten lukiolaisten tulokset eiv\u00e4t eronneet suuresti toisistaan. Sen\r\nsijaan argumentointi- ja rakenneanalyysi, jotka eiv\u00e4t ole yhteen tiettyyn kieleen sidottuja, eiv\u00e4t paljastaneet\r\njuurikaan eroja ruotsalaisten ja suomalaisten lukiolaisten v\u00e4lill\u00e4. Vertailu suomalaisten yliopisto- opiskelijoiden ja\r\nruotsalaisten lukiolaisten v\u00e4lill\u00e4 toi esille sen, ett\u00e4 yliopisto- opiskelijat kirjoittivat monipuolisempia tekstej\u00e4, jos\r\ntarkastellaan lauseiden ja virkkeiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. K\u00e4\u00e4nteisen sanaj\u00e4rjestyksen hallinta sen sijaan oli parempaa\r\nruotsalaisilla lukiolaisilla. Argumentointitaidoista ruotsalaiset lukiolaiset toivat esiin oman \u00e4\u00e4nens\u00e4 paremmin,\r\nmutta yliopisto- opiskelijat perustelivat mielipiteit\u00e4\u00e4n paremmin. Retoristen keinojen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja argumenttien\r\nm\u00e4\u00e4riss\u00e4 ei ollut ryhmien v\u00e4lill\u00e4 merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli, ett\u00e4 ruotsalaiset lukiolaiset hallitsivat\r\nmielipidekirjoituksen rakenteen vanhempia yliopisto- opiskelijoita huomattavasti paremmin. Ik\u00e4 ei n\u00e4in ollen\r\ntarkoita, ett\u00e4 kirjoittaja hallitsee kaikki kirjoittamisen osa- alueet paremmin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-07-03 04:44:09.876839. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-03T04:44:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207031993.pdf: 470135 bytes, checksum: 9725ab0118f45b177738207621adc294 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-03T04:44:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207031993.pdf: 470135 bytes, checksum: 9725ab0118f45b177738207621adc294 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielipidekirjoitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "argumentointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstityyppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monipuolisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "M\u00e5ngsidighet, ins\u00e4ndarformalia och argument : j\u00e4mf\u00f6relse av ins\u00e4ndare skrivna av finska och svenska spr\u00e5kinl\u00e4rare", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207031993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-03T04:44:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipidekirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monipuolisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38136
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hassinen, Niina Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare mielipidekirjoitus argumentointi tekstityyppi monipuolisuus kielenopiskelija Ruotsin kieli Swedish 306 mielipidekirjoitukset ruotsin kieli opiskelijat lukiolaiset tekstit
title Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
title_full Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
title_fullStr Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
title_full_unstemmed Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
title_short Mångsidighet, insändarformalia och argument
title_sort mångsidighet insändarformalia och argument jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
title_sub jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
title_txtP Mångsidighet, insändarformalia och argument : jämförelse av insändare skrivna av finska och svenska språkinlärare
topic mielipidekirjoitus argumentointi tekstityyppi monipuolisuus kielenopiskelija Ruotsin kieli Swedish 306 mielipidekirjoitukset ruotsin kieli opiskelijat lukiolaiset tekstit
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish argumentointi kielenopiskelija lukiolaiset mielipidekirjoitukset mielipidekirjoitus monipuolisuus opiskelijat ruotsin kieli tekstit tekstityyppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38136 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207031993
work_keys_str_mv AT hassinenniina mångsidighetinsändarformaliaochargumentjämförelseavinsändareskrivnaavfinskaochsven