Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista

Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet lukivaikeuksisten oppilaiden omaa näkökulmaa. Pyrin selvittämään, miten oppila...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salokangas, Mari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38118
_version_ 1826225736865808384
author Salokangas, Mari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salokangas, Mari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salokangas, Mari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salokangas, Mari
datasource_str_mv jyx
description Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet lukivaikeuksisten oppilaiden omaa näkökulmaa. Pyrin selvittämään, miten oppilaat suhtautuvat omaan tilanteeseensa, miten lukivaikeus näkyy kouluarjen oppimistilanteissa, millaisina he kokevat erilaiset tukitoimet ja millaisia selviytymisstrategioita he käyttävät. Tutkimuksessani haastattelin kuutta yläkoululaista nuorta, joilla kaikilla oli kouluhistoriansa aikana todettu jonkinasteinen lukivaikeus. Haastatteluaineistoa analysoin sisällönanalyysin metodein. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat ovat sopeutuneet tilanteeseensa hyvin, eikä lukivaikeutta tule arjessa aina edes ajateltua. Tietyissä oppimistilanteissa, kuten koulukontekstin lukemis- ja kirjoittamistilanteissa, lukivaikeus muistuttaa olemassaolostaan. Tällaisia tilanteita oppilaat kohtaavat niin äidinkielen ja kirjallisuuden kuin vieraiden kielten sekä niin kutsuttujen perinteisten lukuaineiden oppitunneilla. Oppimisesta mukavaa tekevät esimerkiksi vaihtelevat oppituntitilanteet ja motivoivat kirjoitustehtävät. Haastatellut kokivat opettajien tukevan heitä tarvittaessa, mutta näkyvään erityisasemaan asettamista ei toivottu. Tukikeinoista tärkeimpiä ovat esimerkiksi tietokoneen käyttäminen kirjoittamisen apuna, ja selviytymisstrategioista tärkein on oma asenne. Aihepiiriltään kiinnostavien tekstien lukemisen mainittiin olevan mukavaa, sekä osa tiedosti lukemisen vaikuttavan positiivisesti lukivaikeuteen. Lukivaikeus vaikuttaa paljon myös oppilaiden opiskeluvalintoihin, sillä lukiota ei kukaan haastatelluista maininnut kiinnostavana vaihtoehtona. Oppilaat hakeutuvat sellaisille aloille, missä he ajattelevat olevan vähemmän teoriaopintoja sekä lukemista ja kirjoittamista. Jokainen haastatelluista mainitsi ammatilliset opinnot yhdeksännen luokan jälkeen vaihtoehdokseen. Vaikka lukivaikeus tiedostetaan ja on opittu hyväksymään, vaikuttaa se silti oppilaiden itsetuntoon ja käsityksiin omista mahdollisuuksista ja kyvyistä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salokangas, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-28T13:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-28T13:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4ni tutkin yl\u00e4koululaisten oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sill\u00e4 aiemmat tutkimukset ovat hyvin v\u00e4h\u00e4n huomioineet lukivaikeuksisten oppilaiden omaa n\u00e4k\u00f6kulmaa. Pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten oppilaat suhtautuvat omaan tilanteeseensa, miten lukivaikeus n\u00e4kyy kouluarjen oppimistilanteissa, millaisina he kokevat erilaiset tukitoimet ja millaisia selviytymisstrategioita he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Tutkimuksessani haastattelin kuutta yl\u00e4koululaista nuorta, joilla kaikilla oli kouluhistoriansa aikana todettu jonkinasteinen lukivaikeus. Haastatteluaineistoa analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin metodein. \nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaat ovat sopeutuneet tilanteeseensa hyvin, eik\u00e4 lukivaikeutta tule arjessa aina edes ajateltua. Tietyiss\u00e4 oppimistilanteissa, kuten koulukontekstin lukemis- ja kirjoittamistilanteissa, lukivaikeus muistuttaa olemassaolostaan. T\u00e4llaisia tilanteita oppilaat kohtaavat niin \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden kuin vieraiden kielten sek\u00e4 niin kutsuttujen perinteisten lukuaineiden oppitunneilla. Oppimisesta mukavaa tekev\u00e4t esimerkiksi vaihtelevat oppituntitilanteet ja motivoivat kirjoitusteht\u00e4v\u00e4t. Haastatellut kokivat opettajien tukevan heit\u00e4 tarvittaessa, mutta n\u00e4kyv\u00e4\u00e4n erityisasemaan asettamista ei toivottu. Tukikeinoista t\u00e4rkeimpi\u00e4 ovat esimerkiksi tietokoneen k\u00e4ytt\u00e4minen kirjoittamisen apuna, ja selviytymisstrategioista t\u00e4rkein on oma asenne. Aihepiirilt\u00e4\u00e4n kiinnostavien tekstien lukemisen mainittiin olevan mukavaa, sek\u00e4 osa tiedosti lukemisen vaikuttavan positiivisesti lukivaikeuteen. \nLukivaikeus vaikuttaa paljon my\u00f6s oppilaiden opiskeluvalintoihin, sill\u00e4 lukiota ei kukaan haastatelluista maininnut kiinnostavana vaihtoehtona. Oppilaat hakeutuvat sellaisille aloille, miss\u00e4 he ajattelevat olevan v\u00e4hemm\u00e4n teoriaopintoja sek\u00e4 lukemista ja kirjoittamista. Jokainen haastatelluista mainitsi ammatilliset opinnot yhdeks\u00e4nnen luokan j\u00e4lkeen vaihtoehdokseen. Vaikka lukivaikeus tiedostetaan ja on opittu hyv\u00e4ksym\u00e4\u00e4n, vaikuttaa se silti oppilaiden itsetuntoon ja k\u00e4sityksiin omista mahdollisuuksista ja kyvyist\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari Salokangas (maeijosa) on 2012-06-28 13:16:29.383622. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-28T13:16:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206281979.pdf: 311468 bytes, checksum: 5882c626901412572aef26d68a7ae75f (MD5)\nlicense.html: 5030 bytes, checksum: 8ecdc8ca302784cf23281a7700f18bb1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-28T13:16:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206281979.pdf: 311468 bytes, checksum: 5882c626901412572aef26d68a7ae75f (MD5)\nlicense.html: 5030 bytes, checksum: 8ecdc8ca302784cf23281a7700f18bb1 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206281979", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-28T13:16:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38118
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b9e0bfa5-2a64-43ef-8e74-18943013e8ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206281979.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salokangas, Mari Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista lukihäiriöt kielelliset häiriöt oppimisvaikeudet opetus Suomen kieli Finnish 309 yläkoulu oppilaat lukeminen kirjoittaminen
title Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
title_full Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
title_fullStr Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
title_full_unstemmed Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
title_short Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
title_sort yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis ja kirjoittamisvaikeuksista
title_txtP Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
topic lukihäiriöt kielelliset häiriöt oppimisvaikeudet opetus Suomen kieli Finnish 309 yläkoulu oppilaat lukeminen kirjoittaminen
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielelliset häiriöt kirjoittaminen lukeminen lukihäiriöt opetus oppilaat oppimisvaikeudet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38118 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206281979
work_keys_str_mv AT salokangasmari yläkoululaistenoppilaidennäkemyksiäjakokemuksialukemisjakirjoittamisvaikeuksista