Matkalla sairaalaan maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa

Maahanmuuttajat työllistyvät Suomessa usein aluksi ammattitaitoaan ja koulutustaan vastaamattomiin sisääntuloammatteihin, joissa kielitaito- ja koulutusvaatimukset ovat vähäiset. Sisääntuloammatteja ei ole vielä tutkittu suomen kielen oppimisen kannalta. Pro gradu -tutkielmani käsittelee aihetta vii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partanen, Maiju
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38113
_version_ 1826225761936211968
author Partanen, Maiju
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Partanen, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Partanen, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Partanen, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajat työllistyvät Suomessa usein aluksi ammattitaitoaan ja koulutustaan vastaamattomiin sisääntuloammatteihin, joissa kielitaito- ja koulutusvaatimukset ovat vähäiset. Sisääntuloammatteja ei ole vielä tutkittu suomen kielen oppimisen kannalta. Pro gradu -tutkielmani käsittelee aihetta viiden siivousalalla työskentelevän afrikkalaisen maahanmuuttajan näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena ovat heidän käsityksensä ja kokemuksensa suomen kielen oppimisesta yleisesti ja siivous- tai pesulatyössä. Huomiota kiinnitetään työyhteisön tarjoamaan oikea-aikaiseen tukeen (scaffolding) ja suomen kielen oppimisen kannalta merkityksellisiin tarjoumiin sisääntulotyössä (affordanssit). Tutkielmassa selvitetään myös maahanmuuttajien käsityksiä ja odotuksia sisääntuloammatissa työs-kentelemisen vaikutuksesta tulevalle työuralle. Tutkimus on laadullinen ja toteutettu etnografisella otteella. Aineistona on kahdeksan teemahaastattelua viideltä maahanmuuttajalta sekä aikajanapiirros suomen kielen oppimisestaan yhdeltä heistä. Pääanalyysimenetelmänä on sisällönanalyysi, jota täydennetään narratiivisella analyysilla. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokognitiivisuus, joka perustuu bahtinilaiseen dialogisuuteen ja sosiokulttuuriseen kielenoppimisnäkemykseen. Kielenoppimista tarkastellaan sekä kognitiivisena että sosiaalisena prosessina, jossa tilanteinen kielenkäyttö korostuu. Haastateltujen mukaan suomen kielen taito on tarpeen, koska se avaa pääsyn työelämään, jatko-opintoihin ja suomalaisiin yhteisöihin. Kielenoppimista edistävät suomenkieliset vuorovaikutustilanteet, äidinkielisten tuki ja oppimisympäristöt, joissa suomea kohtaa jatkuvasti ympärillään. Tällaisiin ympäristöihin ei kuitenkaan ole helposti pääsyä, joten työpaikka voi olla tärkeä oppimisympäristö. Sisääntulotyössä oppimismahdollisuuksia tarjoavat työtehtävien suorittamisen kannalta merkitykselliset tekstit kuten suomenkieliset tiedotteet ja käyttöohjeet työkoneissa. Ohjeet avautuvat tarjoumiksi vasta työyhteisön tuella. Suomi työkielenä edistää vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja sanaston oppimista, vaikka työtehtävät ovat rutiininomaisia. Työyhteisö tukee suomenoppijoita havainnollistamalla kielellistä ainesta muun muassa kehonkielellä ja näyttämällä työtehtävät käytännössä. Kielenopetuksessa tulisikin huomioida kehollisuuden merkitys kielenoppimisessa. Myös korjaaminen ja toistaminen edistävät maahanmuuttajien käsitysten mukaan kielenoppimista. Sisääntuloammatissa voidaan saavuttaa suomen kielen taitoa, työkokemusta ja itseluottamusta, jotka saattavat edistää työllistymistä omalle koulutusalalle tulevaisuudessa. Pro gradu -tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston Suomi työkielenä -tutkimushanketta, jota rahoittaa Emil Aaltosen säätiö vuosina 2011–2013.
first_indexed 2023-03-22T09:57:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Partanen, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-27T15:18:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-27T15:18:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218814", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38113", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajat ty\u00f6llistyv\u00e4t Suomessa usein aluksi ammattitaitoaan ja koulutustaan vastaamattomiin sis\u00e4\u00e4ntuloammatteihin, joissa kielitaito- ja koulutusvaatimukset ovat v\u00e4h\u00e4iset. Sis\u00e4\u00e4ntuloammatteja ei ole viel\u00e4 tutkittu suomen kielen oppimisen kannalta. Pro gradu -tutkielmani k\u00e4sittelee aihetta viiden siivousalalla ty\u00f6skentelev\u00e4n afrikkalaisen maahanmuuttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen kohteena ovat heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 ja kokemuksensa suomen kielen oppimisesta yleisesti ja siivous- tai pesulaty\u00f6ss\u00e4. Huomiota kiinnitet\u00e4\u00e4n ty\u00f6yhteis\u00f6n tarjoamaan oikea-aikaiseen tukeen (scaffolding) ja suomen kielen oppimisen kannalta merkityksellisiin tarjoumiin sis\u00e4\u00e4ntuloty\u00f6ss\u00e4 (affordanssit). Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s maahanmuuttajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja odotuksia sis\u00e4\u00e4ntuloammatissa ty\u00f6s-kentelemisen vaikutuksesta tulevalle ty\u00f6uralle.\r\n\r\nTutkimus on laadullinen ja toteutettu etnografisella otteella. Aineistona on kahdeksan teemahaastattelua viidelt\u00e4 maahanmuuttajalta sek\u00e4 aikajanapiirros suomen kielen oppimisestaan yhdelt\u00e4 heist\u00e4. P\u00e4\u00e4analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jota t\u00e4ydennet\u00e4\u00e4n narratiivisella analyysilla. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on sosiokognitiivisuus, joka perustuu bahtinilaiseen dialogisuuteen ja sosiokulttuuriseen kielenoppimisn\u00e4kemykseen. Kielenoppimista tarkastellaan sek\u00e4 kognitiivisena ett\u00e4 sosiaalisena prosessina, jossa tilanteinen kielenk\u00e4ytt\u00f6 korostuu.\r\n\r\nHaastateltujen mukaan suomen kielen taito on tarpeen, koska se avaa p\u00e4\u00e4syn ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n, jatko-opintoihin ja suomalaisiin yhteis\u00f6ihin. Kielenoppimista edist\u00e4v\u00e4t suomenkieliset vuorovaikutustilanteet, \u00e4idinkielisten tuki ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6t, joissa suomea kohtaa jatkuvasti ymp\u00e4rill\u00e4\u00e4n. T\u00e4llaisiin ymp\u00e4rist\u00f6ihin ei kuitenkaan ole helposti p\u00e4\u00e4sy\u00e4, joten ty\u00f6paikka voi olla t\u00e4rke\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6. Sis\u00e4\u00e4ntuloty\u00f6ss\u00e4 oppimismahdollisuuksia tarjoavat ty\u00f6teht\u00e4vien suorittamisen kannalta merkitykselliset tekstit kuten suomenkieliset tiedotteet ja k\u00e4ytt\u00f6ohjeet ty\u00f6koneissa. Ohjeet avautuvat tarjoumiksi vasta ty\u00f6yhteis\u00f6n tuella. Suomi ty\u00f6kielen\u00e4 edist\u00e4\u00e4 vuorovaikutustaitojen kehittymist\u00e4 ja sanaston oppimista, vaikka ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t ovat rutiininomaisia. Ty\u00f6yhteis\u00f6 tukee suomenoppijoita havainnollistamalla kielellist\u00e4 ainesta muun muassa kehonkielell\u00e4 ja n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Kielenopetuksessa tulisikin huomioida kehollisuuden merkitys kielenoppimisessa. My\u00f6s korjaaminen ja toistaminen edist\u00e4v\u00e4t maahanmuuttajien k\u00e4sitysten mukaan kielenoppimista. Sis\u00e4\u00e4ntuloammatissa voidaan saavuttaa suomen kielen taitoa, ty\u00f6kokemusta ja itseluottamusta, jotka saattavat edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6llistymist\u00e4 omalle koulutusalalle tulevaisuudessa.\r\n\r\nPro gradu -tutkielma on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Suomi ty\u00f6kielen\u00e4 -tutkimushanketta, jota rahoittaa Emil Aaltosen s\u00e4\u00e4ti\u00f6 vuosina 2011\u20132013.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Partanen (maempart) on 2012-06-27 15:18:00.690127. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-27T15:18:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206271974.pdf: 727175 bytes, checksum: 92454fa903db17c77749686ed74c9e83 (MD5)\r\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 62cf54802d9880170009d144f1187575 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-27T15:18:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206271974.pdf: 727175 bytes, checksum: 92454fa903db17c77749686ed74c9e83 (MD5)\r\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 62cf54802d9880170009d144f1187575 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien k\u00e4sityksi\u00e4 suomen kielen oppimisesta sis\u00e4\u00e4ntuloammatissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Maahanmuuttajien k\u00e4sityksi\u00e4 suomen kielen oppimisesta sis\u00e4\u00e4ntuloammatissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206271974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-27T15:18:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38113
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/30b35e2f-3b86-475b-93ea-54bafb4b3a3e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206271974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Partanen, Maiju Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa suomi toisena kielenä kielen oppiminen ammatillinen kielitaito työssäoppiminen käsitykset dialogisuus Suomen kieli Finnish Kvalitatiivinen tutkimus Etnografia 309 suomen kieli toinen kieli maahanmuuttajat
title Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_alt Maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_full Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_fullStr Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_full_unstemmed Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_short Matkalla sairaalaan
title_sort matkalla sairaalaan maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_sub maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
title_txtP Matkalla sairaalaan : maahanmuuttajien käsityksiä suomen kielen oppimisesta sisääntuloammatissa
topic suomi toisena kielenä kielen oppiminen ammatillinen kielitaito työssäoppiminen käsitykset dialogisuus Suomen kieli Finnish Kvalitatiivinen tutkimus Etnografia 309 suomen kieli toinen kieli maahanmuuttajat
topic_facet 309 Etnografia Finnish Kvalitatiivinen tutkimus Suomen kieli ammatillinen kielitaito dialogisuus kielen oppiminen käsitykset maahanmuuttajat suomen kieli suomi toisena kielenä toinen kieli työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38113 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206271974
work_keys_str_mv AT partanenmaiju matkallasairaalaanmaahanmuuttajienkäsityksiäsuomenkielenoppimisestasisääntuloammat