Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa case Tieto Oyj

Yhteiskunnan tietoteknistymisen jatkuessa vakaille IT-palveluille on yhä enemmän kysyntää. IT-palvelutoimittajien rooli asiakasyritysten liiketoiminnassa kasvaa, koska liiketoimintaprosessit ovat yhä riippuvaisempia tietojärjestelmistä ja muusta IT-infrastruktuurista. Samanaikaisesti IT-infrastruktu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alppisara, Lauri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38110
_version_ 1826225732073816064
author Alppisara, Lauri
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alppisara, Lauri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alppisara, Lauri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alppisara, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Yhteiskunnan tietoteknistymisen jatkuessa vakaille IT-palveluille on yhä enemmän kysyntää. IT-palvelutoimittajien rooli asiakasyritysten liiketoiminnassa kasvaa, koska liiketoimintaprosessit ovat yhä riippuvaisempia tietojärjestelmistä ja muusta IT-infrastruktuurista. Samanaikaisesti IT-infrastruktuuri kehittyy kompleksisempaan suuntaan, siksi jatkuvuuden hallinnalla, häiriöiden sietokyvyllä ja toipumiskyvyllä on elintärkeä rooli liiketoiminnan ylläpitämisessä. Kaikkia häiriötilanteita ei voi estää, mutta riskien vaikuttavuutta liiketoimintaan voidaan vähentää varautumisen avulla, tällöin puhutaan organisationaalisen häiriönsietokyvyn kasvattamisesta. Häiriötilanteisiin varautumisen lisäksi tutkielmassa käydään läpi jatkuvuuden hallinnan toimenpiteet kriisin aikana ja palauduttaessa kriisitilanteesta. Tutkielmassa kuvataan liiketoimintalähtöisen jatkuvuuden hallinnan kirjo: Tutkielmassa lähdetään liikkeelle organisaatioon johtotasolta ja syvennytään jatkuvuuden hallinnan ohjelman elementteihin: strategiaan, riskianalyysiin, jatkuvuussuunnitteluun, kriisinhallintaan ja toipumissuunnitteluun. Kirjallisuuden perusteella muodostetaan jatkuvuuden hallinnan teoreettinen viitekehys. Viitekehyksen ja case-tutkimuksen avulla pureudutaan IT-palveluyritys Tieto Oyj:n jatkuvuuden hallinnan järjestelyihin sen tietokonekeskuksen tasolla. Tietokonekeskuksien jatkuvuus-, häiriöidensieto- ja toipumiskykyä ylläpidetään huolellisen suunnittelun ja redundanttien komponenttien avulla. Tieto Oyj:n tietokonekeskukset toimivat samanaikaisesti monen asiakasyrityksen liiketoiminnan mahdollistajana, joten jatkuvuuden varmistamisen tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Onnistunut jatkuvuuden hallinnan ohjelma tuottaa luottamusta niin sisäisissä, kuin ulkoisissa sidosryhmissä ja voi mahdollistaa organisaation kyvykkyyden toimia menestyksekkäästi vaikeissakin liiketoimintaympäristöissä vahvan toimitusvarmuuden ja luotettavuuden takia. Luotettavuuden kautta on organisaation mahdollista parantaa asemaansa kilpailuillakin markkinoilla. On myös muistettava, että hankitun luottamuksen voi myös menettää hyvin nopeasti. Tämän tutkielman tavoitteena on antaa selkeä kuva jatkuvuuden hallinnan merkityksestä nopeasti muuttuvassa ja nykyaikaisessa IT-palveluliiketoiminnassa, sekä tuottaa malli jatkuvuuden hallinnan kyvykkyyden kuvaamiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Alppisara, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-27T10:06:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-27T10:06:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38110", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteiskunnan tietoteknistymisen jatkuessa vakaille IT-palveluille on yh\u00e4 enemm\u00e4n kysynt\u00e4\u00e4. IT-palvelutoimittajien rooli asiakasyritysten liiketoiminnassa kasvaa, koska liiketoimintaprosessit ovat yh\u00e4 riippuvaisempia tietoj\u00e4rjestelmist\u00e4 ja muusta IT-infrastruktuurista. Samanaikaisesti IT-infrastruktuuri kehittyy kompleksisempaan suuntaan, siksi jatkuvuuden hallinnalla, h\u00e4iri\u00f6iden sietokyvyll\u00e4 ja toipumiskyvyll\u00e4 on elint\u00e4rke\u00e4 rooli liiketoiminnan yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4. Kaikkia h\u00e4iri\u00f6tilanteita ei voi est\u00e4\u00e4, mutta riskien vaikuttavuutta liiketoimintaan voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 varautumisen avulla, t\u00e4ll\u00f6in puhutaan organisationaalisen h\u00e4iri\u00f6nsietokyvyn kasvattamisesta.\r\nH\u00e4iri\u00f6tilanteisiin varautumisen lis\u00e4ksi tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi jatkuvuuden hallinnan toimenpiteet kriisin aikana ja palauduttaessa kriisitilanteesta. Tutkielmassa kuvataan liiketoimintal\u00e4ht\u00f6isen jatkuvuuden hallinnan kirjo: Tutkielmassa l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n liikkeelle organisaatioon johtotasolta ja syvennyt\u00e4\u00e4n jatkuvuuden hallinnan ohjelman elementteihin: strategiaan, riskianalyysiin, jatkuvuussuunnitteluun, kriisinhallintaan ja toipumissuunnitteluun. Kirjallisuuden perusteella muodostetaan jatkuvuuden hallinnan teoreettinen viitekehys. Viitekehyksen ja case-tutkimuksen avulla pureudutaan IT-palveluyritys Tieto Oyj:n jatkuvuuden hallinnan j\u00e4rjestelyihin sen tietokonekeskuksen tasolla. Tietokonekeskuksien jatkuvuus-, h\u00e4iri\u00f6idensieto- ja toipumiskyky\u00e4 yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n huolellisen suunnittelun ja redundanttien komponenttien avulla. Tieto Oyj:n tietokonekeskukset toimivat samanaikaisesti monen asiakasyrityksen liiketoiminnan mahdollistajana, joten jatkuvuuden varmistamisen t\u00e4rkeytt\u00e4 ei voi ylikorostaa.\r\nOnnistunut jatkuvuuden hallinnan ohjelma tuottaa luottamusta niin sis\u00e4isiss\u00e4, kuin ulkoisissa sidosryhmiss\u00e4 ja voi mahdollistaa organisaation kyvykkyyden toimia menestyksekk\u00e4\u00e4sti vaikeissakin liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 vahvan toimitusvarmuuden ja luotettavuuden takia. Luotettavuuden kautta on organisaation mahdollista parantaa asemaansa kilpailuillakin markkinoilla. On my\u00f6s muistettava, ett\u00e4 hankitun luottamuksen voi my\u00f6s menett\u00e4\u00e4 hyvin nopeasti. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on antaa selke\u00e4 kuva jatkuvuuden hallinnan merkityksest\u00e4 nopeasti muuttuvassa ja nykyaikaisessa IT-palveluliiketoiminnassa, sek\u00e4 tuottaa malli jatkuvuuden hallinnan kyvykkyyden kuvaamiseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lauri Alppisara (lasaalpp) on 2012-06-27 10:06:39.009116. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-27T10:06:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206271971.pdf: 1033562 bytes, checksum: cb9633eed89e5cd181bca23b2483e0ad (MD5)\r\nlicense.html: 5002 bytes, checksum: e250d469c709701be482b91f473c4800 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-27T10:06:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206271971.pdf: 1033562 bytes, checksum: cb9633eed89e5cd181bca23b2483e0ad (MD5)\r\nlicense.html: 5002 bytes, checksum: e250d469c709701be482b91f473c4800 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoiminnan jatkuvuuden hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuvuuden hallinnan strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuvuus- ja toipumissuunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00e4iri\u00f6nsietokyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riskianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206271971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-27T10:06:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatkuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka-ala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38110
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc827424-4281-436f-bf09-efb5cdba03ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206271971.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alppisara, Lauri Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj liiketoiminnan jatkuvuuden hallinta jatkuvuuden hallinnan strategia jatkuvuus- ja toipumissuunnittelu häiriönsietokyky riskianalyysi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 jatkuvuus liiketoiminta hallinta tietotekniikka-ala
title Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj
title_full Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj
title_fullStr Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj
title_full_unstemmed Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj
title_short Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa
title_sort jatkuvuuden hallinta it palveluliiketoiminnassa case tieto oyj
title_sub case Tieto Oyj
title_txtP Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa : case Tieto Oyj
topic liiketoiminnan jatkuvuuden hallinta jatkuvuuden hallinnan strategia jatkuvuus- ja toipumissuunnittelu häiriönsietokyky riskianalyysi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 jatkuvuus liiketoiminta hallinta tietotekniikka-ala
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hallinta häiriönsietokyky jatkuvuuden hallinnan strategia jatkuvuus jatkuvuus- ja toipumissuunnittelu liiketoiminnan jatkuvuuden hallinta liiketoiminta riskianalyysi tietotekniikka-ala
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38110 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206271971
work_keys_str_mv AT alppisaralauri jatkuvuudenhallintaitpalveluliiketoiminnassacasetietooyj