Jatkuvuuden hallinta IT-palveluliiketoiminnassa case Tieto Oyj

Yhteiskunnan tietoteknistymisen jatkuessa vakaille IT-palveluille on yhä enemmän kysyntää. IT-palvelutoimittajien rooli asiakasyritysten liiketoiminnassa kasvaa, koska liiketoimintaprosessit ovat yhä riippuvaisempia tietojärjestelmistä ja muusta IT-infrastruktuurista. Samanaikaisesti IT-infrastruktu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alppisara, Lauri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38110
Description
Summary:Yhteiskunnan tietoteknistymisen jatkuessa vakaille IT-palveluille on yhä enemmän kysyntää. IT-palvelutoimittajien rooli asiakasyritysten liiketoiminnassa kasvaa, koska liiketoimintaprosessit ovat yhä riippuvaisempia tietojärjestelmistä ja muusta IT-infrastruktuurista. Samanaikaisesti IT-infrastruktuuri kehittyy kompleksisempaan suuntaan, siksi jatkuvuuden hallinnalla, häiriöiden sietokyvyllä ja toipumiskyvyllä on elintärkeä rooli liiketoiminnan ylläpitämisessä. Kaikkia häiriötilanteita ei voi estää, mutta riskien vaikuttavuutta liiketoimintaan voidaan vähentää varautumisen avulla, tällöin puhutaan organisationaalisen häiriönsietokyvyn kasvattamisesta. Häiriötilanteisiin varautumisen lisäksi tutkielmassa käydään läpi jatkuvuuden hallinnan toimenpiteet kriisin aikana ja palauduttaessa kriisitilanteesta. Tutkielmassa kuvataan liiketoimintalähtöisen jatkuvuuden hallinnan kirjo: Tutkielmassa lähdetään liikkeelle organisaatioon johtotasolta ja syvennytään jatkuvuuden hallinnan ohjelman elementteihin: strategiaan, riskianalyysiin, jatkuvuussuunnitteluun, kriisinhallintaan ja toipumissuunnitteluun. Kirjallisuuden perusteella muodostetaan jatkuvuuden hallinnan teoreettinen viitekehys. Viitekehyksen ja case-tutkimuksen avulla pureudutaan IT-palveluyritys Tieto Oyj:n jatkuvuuden hallinnan järjestelyihin sen tietokonekeskuksen tasolla. Tietokonekeskuksien jatkuvuus-, häiriöidensieto- ja toipumiskykyä ylläpidetään huolellisen suunnittelun ja redundanttien komponenttien avulla. Tieto Oyj:n tietokonekeskukset toimivat samanaikaisesti monen asiakasyrityksen liiketoiminnan mahdollistajana, joten jatkuvuuden varmistamisen tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Onnistunut jatkuvuuden hallinnan ohjelma tuottaa luottamusta niin sisäisissä, kuin ulkoisissa sidosryhmissä ja voi mahdollistaa organisaation kyvykkyyden toimia menestyksekkäästi vaikeissakin liiketoimintaympäristöissä vahvan toimitusvarmuuden ja luotettavuuden takia. Luotettavuuden kautta on organisaation mahdollista parantaa asemaansa kilpailuillakin markkinoilla. On myös muistettava, että hankitun luottamuksen voi myös menettää hyvin nopeasti. Tämän tutkielman tavoitteena on antaa selkeä kuva jatkuvuuden hallinnan merkityksestä nopeasti muuttuvassa ja nykyaikaisessa IT-palveluliiketoiminnassa, sekä tuottaa malli jatkuvuuden hallinnan kyvykkyyden kuvaamiseen.