Språklig och personlig identitet hos några tvåspråkiga personer i Mellersta Finland

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisyyden ja identiteetin välistä suhdetta. Tutkielmassa haluttiin selvittää millainen perusidentiteetti sekä kielellinen identiteetti kaksikielisillä ihmisillä on. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmateriaali kerätti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kyngäs, Teija
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38105
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisyyden ja identiteetin välistä suhdetta. Tutkielmassa haluttiin selvittää millainen perusidentiteetti sekä kielellinen identiteetti kaksikielisillä ihmisillä on. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmateriaali kerättiin teemahaastattelun avulla, jossa oli myös vaikutteita syvähaastattelusta. Tutkimukseen osallistui kuusi nykyisin Keski-Suomessa asuvaa eri-ikäistä miestä ja naista, joista kolme oli suomenruotsalaista ja kolme ruotsinsuomalaista. Teemat koskivat haastateltavien suhtautumista kaksikielisyyteen, kulttuuriin ja ryhmiin. Lisäksi selvitettiin, millaisia asenteita ja ongelmia haastateltavat olivat ympäristössään kokeneet. Tutkimuksessa selvisi, ettei haastateltavilla ollut suurempia ongelmia oman perusidentiteettinsä tai kielellisen identiteettinsä kanssa. Ruotsinsuomalaiset erosivat kuitenkin suomenruotsalaisista siten, että heidän kielellinen identiteettinsä oli hieman häilyvämpi kuin suomenruotsalaisten kielellinen identiteetti. Maasta toiseen muuttamisella näyttäisi olevan suurempi vaikutus kielellisen identiteetin kokemiseen kuin kotimaassa, paikkakunnalta toiselle muuttamisella. Suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista oli keskiluokkainen tausta ja heillä oli korkeakoulututkinto tai he opiskelivat korkeakoulussa. Nämä tekijät vaikuttavat suotuisasti identiteetin kehitykseen. Jatkossa kannattaisikin tutkia kaksikielisiä ihmisiä, jotka tulevat työväenluokasta ja joilla ei ole korkeakoulutaustaa.