Yhteenveto: | Muhonen, Mattias
Ostopäätösprosessi verkkokaupankäynnissä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s.
Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma
Ohjaaja(t): Salo, Markus
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus ostopäätösprosessista verkkokaupan-käynnissä. Tutkielman tavoitteena oli selventää koko ostopäätösprosessin ete-nemistä verkkokaupankäynnissä sekä tutkia, miten verkkokaupan eri elementit vaikuttavat ostopäätösprosessiin. Tutkielmassa esiteltiin useita eri malleja osto-päätösprosessista ja niistä valittiin tutkielman viitekehykseksi viisivaiheinen malli. Verkkokaupan elementtien vaikutusta ostopäätösprosessiin tutkittiin tä-män mallin mukaisesti vaiheittain sen mukaan, miten ostopäätösprosessi nor-maalisti etenee verkkokaupassa. Tuloksien mukaan lähes kaikki verkkokaupan elementit vaikuttavat asiakkaan luottamukseen, joka on pääroolissa verkko-kaupankäynnissä. Fyysisen ulottuvuuden puuttumisen takia monet asiat jäävät asiakkaan luottamuksen varaan. Esimerkiksi tuotetta ei päästä itse kokeilemaan, vaan asiakkaan on luotettava siitä annettuihin tietoihin.
|