Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus

Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vekkeli, Janne
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38097
_version_ 1826225795025076224
author Vekkeli, Janne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vekkeli, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vekkeli, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vekkeli, Janne
datasource_str_mv jyx
description Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähtenyt ja minkälaisessa tilanteessa se on nykypäivänä, sekä mitä on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia Google hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman takia. Lähteinä on käytetty hyvin paljon web-lähteitä, koska alan ammattilaisten blogeista löytyy enemmän ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista lähteistä. Akateemisilla lähteillä on enemmän tukeva rooli tässä tutkielmassa. Tutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystytään ymmärtämään hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen alakäsitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi pyritään parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa, jotta käyttäjä huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii haalimaan käyttäjiä maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyvät luonnollisten hakutuloksien läheisyydessä ja tätä nykyä myös muilla hakukoneiden yhteistyösivuilla. Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät askeleet ovat: hakusanojen esiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien ilmeneminen tekstinä. Hakusanamainontaa myydään yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla: klikki-, näyttö- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimmäinen on ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan asema on kuitenkin horjuva, sitä hyödyntävän ilkivallan takia. Googlen ad- Words palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa ja siihen liittyvä display-verkosto tuo mainokset näkyviin myös muille sivuille, kuin pelkästään hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on päättymätön prosessi, koska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy dominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. Näitä muutoksista riippumatta suurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa. Hakukonemarkkinointi on lähtenyt erittäin pienestä toiminnasta ja kasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi.
first_indexed 2012-12-06T00:03:29Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vekkeli, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-26T05:21:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-26T05:21:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38097", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vekkeli, Janne\r\nHakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2012, 20 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja(t): Sepp\u00e4nen, Ville\r\nT\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma k\u00e4sittelee hakukonemarkkinoinnin kehityst\u00e4. Tutkitaan\r\nmist\u00e4 hakukonemarkkinointi on l\u00e4htenyt ja mink\u00e4laisessa tilanteessa se\r\non nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4, sek\u00e4 mit\u00e4 on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa.\r\nTutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia\r\nGoogle hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman\r\ntakia. L\u00e4htein\u00e4 on k\u00e4ytetty hyvin paljon web-l\u00e4hteit\u00e4, koska alan ammattilaisten\r\nblogeista l\u00f6ytyy enemm\u00e4n ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista\r\nl\u00e4hteist\u00e4. Akateemisilla l\u00e4hteill\u00e4 on enemm\u00e4n tukeva rooli t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa.\r\nTutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystyt\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nhakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen\r\nalak\u00e4sitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi\r\npyrit\u00e4\u00e4n parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa,\r\njotta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii\r\nhaalimaan k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyv\u00e4t luonnollisten hakutuloksien\r\nl\u00e4heisyydess\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 nyky\u00e4 my\u00f6s muilla hakukoneiden yhteisty\u00f6sivuilla.\r\nHakukoneoptimoinnin t\u00e4rkeimm\u00e4t askeleet ovat: hakusanojen\r\nesiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien\r\nilmeneminen tekstin\u00e4. Hakusanamainontaa myyd\u00e4\u00e4n yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla:\r\nklikki-, n\u00e4ytt\u00f6- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimm\u00e4inen\r\non ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan\r\nasema on kuitenkin horjuva, sit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n ilkivallan takia. Googlen ad-\r\nWords palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa\r\nja siihen liittyv\u00e4 display-verkosto tuo mainokset n\u00e4kyviin my\u00f6s muille sivuille,\r\nkuin pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on p\u00e4\u00e4ttym\u00e4t\u00f6n prosessi,\r\nkoska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin\r\ntulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy\r\ndominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. N\u00e4it\u00e4 muutoksista riippumatta\r\nsuurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa.\r\nHakukonemarkkinointi on l\u00e4htenyt eritt\u00e4in pienest\u00e4 toiminnasta ja\r\nkasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2012-06-26T05:21:39Z\nNo. of bitstreams: 1\nJanne Vekkeli.pdf: 1297426 bytes, checksum: 8b944133aa82ef6ee847470229494506 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-26T05:21:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nJanne Vekkeli.pdf: 1297426 bytes, checksum: 8b944133aa82ef6ee847470229494506 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hakukonemarkkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hakukoneoptimointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hakusanamainonta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hinnoittelutapa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206261956", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38097
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi hakusanamainonta hinnoittelutapa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
title_full Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
title_fullStr Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
title_full_unstemmed Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
title_short Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
title_sort hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
title_txtP Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
topic hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi hakusanamainonta hinnoittelutapa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi hakusanamainonta hinnoittelutapa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38097 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206261956
work_keys_str_mv AT vekkelijanne hakukonemarkkinoinninkehitysjatulevaisuus