Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus

Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vekkeli, Janne
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38097
Kuvaus
Yhteenveto:Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähtenyt ja minkälaisessa tilanteessa se on nykypäivänä, sekä mitä on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia Google hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman takia. Lähteinä on käytetty hyvin paljon web-lähteitä, koska alan ammattilaisten blogeista löytyy enemmän ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista lähteistä. Akateemisilla lähteillä on enemmän tukeva rooli tässä tutkielmassa. Tutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystytään ymmärtämään hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen alakäsitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi pyritään parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa, jotta käyttäjä huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii haalimaan käyttäjiä maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyvät luonnollisten hakutuloksien läheisyydessä ja tätä nykyä myös muilla hakukoneiden yhteistyösivuilla. Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät askeleet ovat: hakusanojen esiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien ilmeneminen tekstinä. Hakusanamainontaa myydään yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla: klikki-, näyttö- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimmäinen on ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan asema on kuitenkin horjuva, sitä hyödyntävän ilkivallan takia. Googlen ad- Words palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa ja siihen liittyvä display-verkosto tuo mainokset näkyviin myös muille sivuille, kuin pelkästään hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on päättymätön prosessi, koska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy dominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. Näitä muutoksista riippumatta suurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa. Hakukonemarkkinointi on lähtenyt erittäin pienestä toiminnasta ja kasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi.