Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa

Tengvall, Heikki Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Kulutus on viime vuosien aikana lisääntynyt yhä enemmän ja jatkaa edelleen kasvamistaan. Interne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tengvall, Heikki
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38095
_version_ 1826225792632225792
author Tengvall, Heikki
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tengvall, Heikki Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tengvall, Heikki Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tengvall, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tengvall, Heikki Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Kulutus on viime vuosien aikana lisääntynyt yhä enemmän ja jatkaa edelleen kasvamistaan. Internetin yleistymisen myötä käyttäjät ovat siirtyneet ostamaan tuotteet ja palvelut verkosta. Kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu jo vuosikym-menten ajan. Kuluttajien siirtyessä verkkokauppoihin, on myös alettu tutkia, kuinka kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa ostopäätösprosessiin verkkokaupas-sa. Kuluttajakäyttäytyminen on myös muuttunut perinteisestä utilitaristisesta kulutuksesta hedonistiseen kulutukseen, johon liittyy kulutuksen nautinnolli-nen puoli. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien käyttäytymistä verkkokaup-paympäristössä ja selvitetään sitä, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kulutta-jakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdytään myös teknologian hyväksymismalliin, jonka avulla voidaan ennustaa käyttäjien tek-nologian käyttöönottoa. Kandidaatintutkielmassa todetaan, että kuluttajien käyttäytymiseen vai-kuttaa monia tekijöitä. Verkossa kuluttajat vertailevat tuotteiden informaatioita ja etsivät tuotteita edullisesti. Verkkokaupassa, aivan kuten fyysisessäkin maa-ilmassa, kuluttajat viettävät aikaansa myös katsellen tuotteita, vaikka ostoai-komusta ei olisikaan. Verkkokaupassa kuluttajalle voi olla vaikea tarjota he-donistista nautintoa, koska teknologia rajoittaa tuotteesta saatavaa informaatio-ta. Verkkokauppa tarjoaakin kuluttajalle enemmän utilitaristista hyötyä. Jos verkkokaupan suunnittelussa onnistutaan, kuluttajalle voidaan tarjota optimaa-linen flow-kokemus. Flow-kokemus tuottaa kuluttajalle suurta nautintoa. Sen avulla on mahdollista kasvattaa kuluttajan uskollisuutta ja ostotapahtuman to-dennäköisyyttä.
first_indexed 2012-12-06T00:03:29Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tengvall, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-26T05:15:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-26T05:15:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tengvall, Heikki\r\nHedonistinen ja utilitaristinen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen verkkokaupassa\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2012, 27 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nKulutus on viime vuosien aikana lis\u00e4\u00e4ntynyt yh\u00e4 enemm\u00e4n ja jatkaa edelleen kasvamistaan. Internetin yleistymisen my\u00f6t\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat siirtyneet ostamaan tuotteet ja palvelut verkosta. Kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 on tutkittu jo vuosikym-menten ajan. Kuluttajien siirtyess\u00e4 verkkokauppoihin, on my\u00f6s alettu tutkia, kuinka kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen vaikuttaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin verkkokaupas-sa. Kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen on my\u00f6s muuttunut perinteisest\u00e4 utilitaristisesta kulutuksesta hedonistiseen kulutukseen, johon liittyy kulutuksen nautinnolli-nen puoli.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verkkokaup-paymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja selvitet\u00e4\u00e4n sit\u00e4, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kulutta-jak\u00e4ytt\u00e4ytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s teknologian hyv\u00e4ksymismalliin, jonka avulla voidaan ennustaa k\u00e4ytt\u00e4jien tek-nologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa.\r\nKandidaatintutkielmassa todetaan, ett\u00e4 kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vai-kuttaa monia tekij\u00f6it\u00e4. Verkossa kuluttajat vertailevat tuotteiden informaatioita ja etsiv\u00e4t tuotteita edullisesti. Verkkokaupassa, aivan kuten fyysisess\u00e4kin maa-ilmassa, kuluttajat viett\u00e4v\u00e4t aikaansa my\u00f6s katsellen tuotteita, vaikka ostoai-komusta ei olisikaan. Verkkokaupassa kuluttajalle voi olla vaikea tarjota he-donistista nautintoa, koska teknologia rajoittaa tuotteesta saatavaa informaatio-ta. Verkkokauppa tarjoaakin kuluttajalle enemm\u00e4n utilitaristista hy\u00f6ty\u00e4. Jos verkkokaupan suunnittelussa onnistutaan, kuluttajalle voidaan tarjota optimaa-linen flow-kokemus. Flow-kokemus tuottaa kuluttajalle suurta nautintoa. Sen avulla on mahdollista kasvattaa kuluttajan uskollisuutta ja ostotapahtuman to-denn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2012-06-26T05:15:48Z\nNo. of bitstreams: 1\nHeikki Tengvall.pdf: 359065 bytes, checksum: 42919b66386ed4a153e11202a43d611b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-26T05:15:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nHeikki Tengvall.pdf: 359065 bytes, checksum: 42919b66386ed4a153e11202a43d611b (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hedonistinen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "utilitaristinen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TAM", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flow", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206261954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38095
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tengvall, Heikki Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa kuluttajakäyttäytyminen verkkokauppa hedonistinen utilitaristinen TAM flow Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
title_full Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
title_fullStr Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
title_full_unstemmed Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
title_short Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
title_sort hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
title_txtP Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
topic kuluttajakäyttäytyminen verkkokauppa hedonistinen utilitaristinen TAM flow Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science TAM Tietojärjestelmätiede flow hedonistinen kuluttajakäyttäytyminen utilitaristinen verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38095 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206261954
work_keys_str_mv AT tengvallheikki hedonistinenjautilitaristinenkuluttajakäyttäytyminenverkkokaupassa