Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten eri tavoin Suomen ja Saksan peruskoulut sekä opettajankoulutus ottavat huomioon erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Valitsin vertailumaaksi Saksan, jossa PISA-tutkimusten antaman tulokset ovat olleet selvästi Suomea heikompia. Suomen tutkimustulokset ova...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Syrjälä, Katariina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38089
_version_ 1826225758940430336
author Syrjälä, Katariina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Syrjälä, Katariina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Syrjälä, Katariina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Syrjälä, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten eri tavoin Suomen ja Saksan peruskoulut sekä opettajankoulutus ottavat huomioon erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Valitsin vertailumaaksi Saksan, jossa PISA-tutkimusten antaman tulokset ovat olleet selvästi Suomea heikompia. Suomen tutkimustulokset ovat olleet maailman kärkitasoa. Erityisopetuksen määrä Suomessa on viime vuosikymmenien aikana lisääntynyt, mikä on myös vaikuttanut opettajan työn ja koulutuksen muuttumiseen. Saksalaisissa lähteissä erityisopetuksesta puhutaan paljon, mutta tarkoitus oli myös selvittää, miten erityisopetus näkyy saksalaisessa peruskoulujärjestelmässä. Tutkielman materiaali koostuu pääasiassa suomen- ja saksankielisestä tietokirjallisuudesta. Tutkimus osoittaa, että suomalainen erityispedagogiikka on pitkälle kehittynyttä ja peruskouluissa erityisoppilaille tarjotaan monipuolista ja yksilöllistä tukea. Erityispedagogista tukea on mahdollista saada läpi koko peruskoulun. Kehittynyt tekniikka luokissa ja mahdollisuus yksilölliseen oppimateriaaliin mahdollistavat eriyttävän oppimisen omassa koululuokassa. Sekä luokanopettajien että aineopettajien koulutuksissa erilaiset oppijat ovat osana koulutusta. Erityisopettajan koulutus on vaativa ja pitkä. Suomessa pyritään noudattamaan inklusiivista ideologiaa, jonka mukaan jokaisella oppilaalla pitää olla mahdollisuus käydä kotiaan lähimpänä olevaa koulua oppilaan fyysisiin, psyykkisisiin tai muihin oppimiseen vaikuttaviin asioihin katsomatta. Saksalaisessa peruskoulussa erityisopetukseen ei tutkimuksen mukaan panosteta samalla tavalla kuin Suomessa. Saksalaisissa lähteissä erityisoppilaalla tarkoitetaan pääasiassa sellaista lasta, jolla on jonkinasteinen kehitysvamma. Erityisoppilaille on perustettu erillisä erityiskouluja, joissa erityisopetusta on tarjolla ja jotka saattavat olla kaukana kotoa. Peruskoulun erityisopetuksesta puhuttaessa ei mainittu yleisimpien oppimiseen vaikuttavien vaikeuksien tukemista, kuten luki- tai keskittymishäiriö. Opettajankoulutus on Saksassa rakenteeltaan erilainen, mutta koulutuksen sisältö ja painoalueet verrattuna suomalaiseen opettajankoulutukseen ovat hyvin samankaltaisia. Tutkimuksesta voi päätellä, että suomalainen peruskoulu ottaa erityistä tukea vaativat oppilaat saksalaista peruskoulua paremmin huomioon. Saksalainen koulutusjärjestelmä on jakutunut 15 osavaltion alueelle, joista jokainen voi itse vaikuttaa oman peruskoulunsa yksityiskohtiin, mikä vaikuttaa myös erityisopetuksen tasoon ja erilaisten oppilaiden huomioimiseen koulussa. Suomessa erityisopetuksen kehittäminen ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen on helpompaa, koska asukkaita on vähemmän ja valtion alueella noudatetaan samaa peruskoulujärjestelmää.
first_indexed 2023-03-22T09:59:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Syrj\u00e4l\u00e4, Katariina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-25T10:38:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-25T10:38:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38089", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten eri tavoin Suomen ja Saksan peruskoulut sek\u00e4 opettajankoulutus ottavat huomioon erityist\u00e4 tukea tarvitsevat oppilaat. Valitsin vertailumaaksi Saksan, jossa PISA-tutkimusten antaman tulokset ovat olleet selv\u00e4sti Suomea heikompia. Suomen tutkimustulokset ovat olleet maailman k\u00e4rkitasoa. Erityisopetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa on viime vuosikymmenien aikana lis\u00e4\u00e4ntynyt, mik\u00e4 on my\u00f6s vaikuttanut opettajan ty\u00f6n ja koulutuksen muuttumiseen. Saksalaisissa l\u00e4hteiss\u00e4 erityisopetuksesta puhutaan paljon, mutta tarkoitus oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten erityisopetus n\u00e4kyy saksalaisessa peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4. Tutkielman materiaali koostuu p\u00e4\u00e4asiassa suomen- ja saksankielisest\u00e4 tietokirjallisuudesta. \n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 suomalainen erityispedagogiikka on pitk\u00e4lle kehittynytt\u00e4 ja peruskouluissa erityisoppilaille tarjotaan monipuolista ja yksil\u00f6llist\u00e4 tukea. Erityispedagogista tukea on mahdollista saada l\u00e4pi koko peruskoulun. Kehittynyt tekniikka luokissa ja mahdollisuus yksil\u00f6lliseen oppimateriaaliin mahdollistavat eriytt\u00e4v\u00e4n oppimisen omassa koululuokassa. Sek\u00e4 luokanopettajien ett\u00e4 aineopettajien koulutuksissa erilaiset oppijat ovat osana koulutusta. Erityisopettajan koulutus on vaativa ja pitk\u00e4. Suomessa pyrit\u00e4\u00e4n noudattamaan inklusiivista ideologiaa, jonka mukaan jokaisella oppilaalla pit\u00e4\u00e4 olla mahdollisuus k\u00e4yd\u00e4 kotiaan l\u00e4himp\u00e4n\u00e4 olevaa koulua oppilaan fyysisiin, psyykkisisiin tai muihin oppimiseen vaikuttaviin asioihin katsomatta.\n\nSaksalaisessa peruskoulussa erityisopetukseen ei tutkimuksen mukaan panosteta samalla tavalla kuin Suomessa. Saksalaisissa l\u00e4hteiss\u00e4 erityisoppilaalla tarkoitetaan p\u00e4\u00e4asiassa sellaista lasta, jolla on jonkinasteinen kehitysvamma. Erityisoppilaille on perustettu erillis\u00e4 erityiskouluja, joissa erityisopetusta on tarjolla ja jotka saattavat olla kaukana kotoa. Peruskoulun erityisopetuksesta puhuttaessa ei mainittu yleisimpien oppimiseen vaikuttavien vaikeuksien tukemista, kuten luki- tai keskittymish\u00e4iri\u00f6. Opettajankoulutus on Saksassa rakenteeltaan erilainen, mutta koulutuksen sis\u00e4lt\u00f6 ja painoalueet verrattuna suomalaiseen opettajankoulutukseen ovat hyvin samankaltaisia.\n\nTutkimuksesta voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 suomalainen peruskoulu ottaa erityist\u00e4 tukea vaativat oppilaat saksalaista peruskoulua paremmin huomioon. Saksalainen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4 on jakutunut 15 osavaltion alueelle, joista jokainen voi itse vaikuttaa oman peruskoulunsa yksityiskohtiin, mik\u00e4 vaikuttaa my\u00f6s erityisopetuksen tasoon ja erilaisten oppilaiden huomioimiseen koulussa. Suomessa erityisopetuksen kehitt\u00e4minen ja oppilaiden yksil\u00f6llisten tarpeiden huomioon ottaminen on helpompaa, koska asukkaita on v\u00e4hemm\u00e4n ja valtion alueella noudatetaan samaa peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sofia Syrj\u00e4l\u00e4 (sokawiio) on 2012-06-25 10:38:22.086672. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-25T10:38:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206251948.pdf: 530348 bytes, checksum: 0c9eaf8bbc22290990728703dc7246b6 (MD5)\r\nlicense.html: 5017 bytes, checksum: ff5c849b454f3c12971b7fe8bace598a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-25T10:38:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206251948.pdf: 530348 bytes, checksum: 0c9eaf8bbc22290990728703dc7246b6 (MD5)\r\nlicense.html: 5017 bytes, checksum: ff5c849b454f3c12971b7fe8bace598a (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityispedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Saksa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die Sonderp\u00e4dagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206251948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-25T10:38:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Saksa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38089
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb19a9e0-5e63-442b-b10f-7aaa899b7be3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206251948.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Syrjälä, Katariina Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen erityispedagogiikka koulutusjärjestelmä opettajankoulutus Suomi Saksa Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 koulutusjärjestelmät
title Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
title_full Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
title_fullStr Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
title_full_unstemmed Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
title_short Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
title_sort die sonderpädagogik an den finnischen und deutschen grundschulen und in den lehrerausbildungen
title_txtP Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
topic erityispedagogiikka koulutusjärjestelmä opettajankoulutus Suomi Saksa Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 koulutusjärjestelmät
topic_facet 308 German Language and Culture Saksa Saksan kieli ja kulttuuri Suomi erityispedagogiikka koulutusjärjestelmä koulutusjärjestelmät opettajankoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38089 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206251948
work_keys_str_mv AT syrjäläkatariina diesonderpädagogikandenfinnischenunddeutschengrundschulenundindenlehrerausbildu