Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut

Nykyään myös aikuisten täytyy kouluttautua ja kehittää itseään sekä vapaa-ajalla että työelämässä. Tähän tähtää myös elinikäinen oppiminen, jonka idean Unesco toi julkiseen keskusteluun 1960-luvulla. Elinikäisen oppimisen periaatteen pohjalta toimivat myös kansalaisopistot, jotka ovat kunnallisia ai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppanen, Mira
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38086
_version_ 1826225809298292736
author Karppanen, Mira
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karppanen, Mira Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karppanen, Mira Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karppanen, Mira
datasource_str_mv jyx
description Nykyään myös aikuisten täytyy kouluttautua ja kehittää itseään sekä vapaa-ajalla että työelämässä. Tähän tähtää myös elinikäinen oppiminen, jonka idean Unesco toi julkiseen keskusteluun 1960-luvulla. Elinikäisen oppimisen periaatteen pohjalta toimivat myös kansalaisopistot, jotka ovat kunnallisia aikuisoppilaitoksia. Niissä opiskelu tapahtuu yleensä iltaisin ja opintojen kirjo on laaja. Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, miten aikuisopiskelijat opiskelevat ruotsia kansalaisopistossa. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Miten ruotsin opiskelu kansalaisopistossa eroaa opiskelijoiden aiemmista koulukokemuksista? 2. Mitä kielenoppimisen osa-alueita painotetaan eniten? 3. Keskittyykö opiskelu pelkästään oppikirjan tehtäviin, vai ovatko he tehneet tehtäviä myös oppikirjan ulkopuolelta? Materiaalinkeruumetodinani käytin kyselyä, joka koostuu suurimmalta osin avoimista kysymyksistä. Kyselyyn osallistui yhteensä 25 aikuisopiskelijaa kolmesta eri ruotsin kielen ryhmästä. Saadakseni tarkempaa tietoa oppitunneista haastattelin myös heidän opettajaansa. Tutkimus toteutettiin kuitenkin vain yhdessä kansalaisopistossa, joten tuloksia ei voi yleistää aikuisopiskeluun sinällään. Tutkimuksen tuloksen osoittivat, että kansalaisopistossa opiskeleminen eroaa opiskelijoiden mielestä aiemmista oppilaitoksista siten, että kansalaisopistossa opiskelu on vapaampaa ja mukavampaa. Heillä ei ole kokeita ja oma edistyminen on jokaisesta opiskelijasta itsestään ja omasta motivaatiosta kiinni. Opetus on kansantajuisempaa ja suulliseen kielitaitoon ehditään keskittyä hieman enemmän kuin aiemmin. Tuloksista selvisi, että vaikka opiskelijat olivat osallistuneet kurssille oppiakseen lähinnä suullista kielitaitoa, kaikkia kielen osa-alueita painotettiin melko tasapuolisesti. Vastaukset vaihtelivat hiukan riippuen siitä, millä kurssilla opiskelijat olivat. Opiskelu keskittyy pääasiassa oppikirjan tehtäviin, ja sekä opettaja että oppilaat pitävät oppikirjaa erittäin tarpeellisena, koska kaikilla kolmella kurssilla keskitytään vasta kielen perusasioiden opetteluun. He ovat kuitenkin tehneet myös joitakin harjoituksia oppikirjan ulkopuolelta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppanen, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-25T07:27:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-25T07:27:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nyky\u00e4\u00e4n my\u00f6s aikuisten t\u00e4ytyy kouluttautua ja kehitt\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vapaa-ajalla ett\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. T\u00e4h\u00e4n t\u00e4ht\u00e4\u00e4 my\u00f6s elinik\u00e4inen oppiminen, jonka idean Unesco toi julkiseen keskusteluun 1960-luvulla. Elinik\u00e4isen oppimisen periaatteen pohjalta toimivat my\u00f6s kansalaisopistot, jotka ovat kunnallisia aikuisoppilaitoksia. Niiss\u00e4 opiskelu tapahtuu yleens\u00e4 iltaisin ja opintojen kirjo on laaja.\r\nTutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten aikuisopiskelijat opiskelevat ruotsia kansalaisopistossa. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Miten ruotsin opiskelu kansalaisopistossa eroaa opiskelijoiden aiemmista koulukokemuksista? 2. Mit\u00e4 kielenoppimisen osa-alueita painotetaan eniten? 3. Keskittyyk\u00f6 opiskelu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n oppikirjan teht\u00e4viin, vai ovatko he tehneet teht\u00e4vi\u00e4 my\u00f6s oppikirjan ulkopuolelta?\r\nMateriaalinkeruumetodinani k\u00e4ytin kysely\u00e4, joka koostuu suurimmalta osin avoimista kysymyksist\u00e4. Kyselyyn osallistui yhteens\u00e4 25 aikuisopiskelijaa kolmesta eri ruotsin kielen ryhm\u00e4st\u00e4. Saadakseni tarkempaa tietoa oppitunneista haastattelin my\u00f6s heid\u00e4n opettajaansa. Tutkimus toteutettiin kuitenkin vain yhdess\u00e4 kansalaisopistossa, joten tuloksia ei voi yleist\u00e4\u00e4 aikuisopiskeluun sin\u00e4ll\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimuksen tuloksen osoittivat, ett\u00e4 kansalaisopistossa opiskeleminen eroaa opiskelijoiden mielest\u00e4 aiemmista oppilaitoksista siten, ett\u00e4 kansalaisopistossa opiskelu on vapaampaa ja mukavampaa. Heill\u00e4 ei ole kokeita ja oma edistyminen on jokaisesta opiskelijasta itsest\u00e4\u00e4n ja omasta motivaatiosta kiinni. Opetus on kansantajuisempaa ja suulliseen kielitaitoon ehdit\u00e4\u00e4n keskitty\u00e4 hieman enemm\u00e4n kuin aiemmin. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 vaikka opiskelijat olivat osallistuneet kurssille oppiakseen l\u00e4hinn\u00e4 suullista kielitaitoa, kaikkia kielen osa-alueita painotettiin melko tasapuolisesti. Vastaukset vaihtelivat hiukan riippuen siit\u00e4, mill\u00e4 kurssilla opiskelijat olivat.\r\nOpiskelu keskittyy p\u00e4\u00e4asiassa oppikirjan teht\u00e4viin, ja sek\u00e4 opettaja ett\u00e4 oppilaat pit\u00e4v\u00e4t oppikirjaa eritt\u00e4in tarpeellisena, koska kaikilla kolmella kurssilla keskityt\u00e4\u00e4n vasta kielen perusasioiden opetteluun. He ovat kuitenkin tehneet my\u00f6s joitakin harjoituksia oppikirjan ulkopuolelta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Sinikka Lahtinen (silahti@jyu.fi) on 2012-06-25T07:27:54Z\nNo. of bitstreams: 1\nMira_Karppanen_kandidatavhandling.pdf: 468981 bytes, checksum: c91eb8eb22b0ef588de0652fbf16aa54 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-25T07:27:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nMira_Karppanen_kandidatavhandling.pdf: 468981 bytes, checksum: c91eb8eb22b0ef588de0652fbf16aa54 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuxeninl\u00e4rning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "livsl\u00e5ngt l\u00e4rande", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Studerandens erfarenheter av svenskinl\u00e4rning vid ett medborgarinstitut", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206251945", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38086
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01eedd70-a0e3-4d2c-b7ae-24423a6430cc\/download","text":"Mira_Karppanen_kandidatavhandling.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppanen, Mira Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut svenska språket vuxeninlärning livslångt lärande motivation Swedish Ruotsin kieli
title Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
title_full Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
title_fullStr Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
title_full_unstemmed Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
title_short Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
title_sort studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
title_txtP Studerandens erfarenheter av svenskinlärning vid ett medborgarinstitut
topic svenska språket vuxeninlärning livslångt lärande motivation Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish livslångt lärande motivation svenska språket vuxeninlärning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38086 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206251945
work_keys_str_mv AT karppanenmira studerandenserfarenheteravsvenskinlärningvidettmedborgarinstitut