Kohti uutta palautekulttuuria opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa

TIIVISTELMÄ Koriseva, Soile ja Minkkinen, Milla. Kohti uutta palautekulttuuria. Opiskelijapalaute- käytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa. Kasvatustieteen ja aikuis- kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 213 sivua. Bolog...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Koriseva, Soile, Minkkinen, Milla
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38070
_version_ 1826225692303425536
author Koriseva, Soile Minkkinen, Milla
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koriseva, Soile Minkkinen, Milla Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koriseva, Soile Minkkinen, Milla Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koriseva, Soile
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Koriseva, Soile ja Minkkinen, Milla. Kohti uutta palautekulttuuria. Opiskelijapalaute- käytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa. Kasvatustieteen ja aikuis- kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 213 sivua. Bolognan prosessin myötä laadunarvioinnista on tullut yhä keskeisempi osa korkeakoulujen arkea. Yliopistoissa arviointi on konkretisoitunut paljolti opiskelijapalautteen keräämiseen ja siihen liittyviin prosesseihin. Jyväskylän yliopistossa on halu kehittää pa- lautejärjestelmiä, joten tarvittiin kattava selvitys palautekäytäntöjen nykytilasta. Palau- tejärjestelmillä hankitulla tiedolla tullee tulevaisuudessa olemaan merkitystä myös yliopistojen saamaan perusrahoitukseen. Tutkimuksen tarkoituksena olikin kuvata Jyväskylän yliopiston opiskelijapalautetoiminnan nykytilaa lukuvuonna 2009–2010. Kyselylomakkeeseen vastasi 319 Jyväskylän yliopiston henkilökunnan jäsentä, joiden tehtävänkuvaan nimikkeen perusteella kuului opetus ja/tai sen organisointi. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin ensisijaisesti, millä tavoin kurssipalautetta kerättiin ja hyö- dynnettiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, minkälaisina palautetoimintaa määrittävät osa- alueet (arviointiote, laatukulttuuri, kehittäminen sekä hyvän opetuksen määrittely ja oppimiskäsitykset) näyttäytyivät Jyväskylän yliopistossa. Opintoasianpäälliköiden haastatteluissa paneuduttiin osin samoihin teemoihin kuin lomakkeessa. Aineistojen käsittelys- sä hyödynnettiin kuvailua, laskemista, luokittelua, teemoittelua ja yksisuuntaista va- rianssianalyysiä sekä sen parametritonta vastinetta, Kruskalin-Wallisin - testiä. Tutkimuksen mukaan palautetta kerättiin eri tavoin ja sitä hyödynnettiin vaihtelevasti. Keskeistä oli, että palautteen käsittely ja sen hyödyntäminen näkyivät harvoin palautteen antajalle eli opiskelijalle. Syinä palautteen keruun taustalla korostuivat erityisesti oman toiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä opintojen kehittämiseen liittyvät seikat. Paras tapa kerätä palautetta oli kirjallisesti ja paras ajankohta vastaavasti kurssin loppupuolella tai sen jälkeen. Tutkittavien mukaan heidän laitoksensa opettajat keräsivät palautetta lähinnä kursseista ja opetuksesta. Haastatteluissa peräänkuulutettiin uuden- laista palautekulttuuria, jossa palaute olisi luonnollinen osa kaikkien toimijoiden toimintaa. Yhteiset käytänteet tai jopa yhteinen palautejärjestelmä nähtiin tarpeellisina, mutta samalla alleviivattiin myös tiedealakohtaisten eroavaisuuksien huomioon ottamista. Palautetoimintaa määrittäviä osa-alueita tarkasteltaessa huomattiin, että Jyväskylän yliopistossa painottuivat selkeästi enemmän kehittävän kuin perinteisen arvioinnin piirteet. Laatukulttuurin piirteistä tutkittavat eivät osanneet nimetä keskeisimpiä. Erilaisia kehittämistoimia oli toteutettu, mutta ne eivät olleet kovin systemaattisia. Hyvän opetuksen ominaisuuksia vastaajat pitivät melko tai erittäin tärkeinä ja eri opetusmuotojen kohdalla korostuivat erilaiset ominaisuudet. Oppimiskäsityksiltään tutkittavat olivat enemmän konstruktivistisia kuin behavioristisia. Lisäksi tiedekuntien välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja konstruktivismi- ja behaviorismimittarin suhteen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koriseva, Soile", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-20T09:17:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-20T09:17:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38070", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nKoriseva, Soile ja Minkkinen, Milla. Kohti uutta palautekulttuuria. Opiskelijapalaute- k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja niihin liittyv\u00e4t prosessit Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa. Kasvatustieteen ja aikuis- kasvatustieteen pro gradu \u2013 tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 213 sivua.\r\n\r\nBolognan prosessin my\u00f6t\u00e4 laadunarvioinnista on tullut yh\u00e4 keskeisempi osa korkeakoulujen arkea. Yliopistoissa arviointi on konkretisoitunut paljolti opiskelijapalautteen ker\u00e4\u00e4miseen ja siihen liittyviin prosesseihin. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa on halu kehitt\u00e4\u00e4 pa- lautej\u00e4rjestelmi\u00e4, joten tarvittiin kattava selvitys palautek\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen nykytilasta. Palau- tej\u00e4rjestelmill\u00e4 hankitulla tiedolla tullee tulevaisuudessa olemaan merkityst\u00e4 my\u00f6s yliopistojen saamaan perusrahoitukseen. Tutkimuksen tarkoituksena olikin kuvata Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijapalautetoiminnan nykytilaa lukuvuonna 2009\u20132010.\r\n\r\nKyselylomakkeeseen vastasi 319 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4, joiden teht\u00e4v\u00e4nkuvaan nimikkeen perusteella kuului opetus ja/tai sen organisointi. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin ensisijaisesti, mill\u00e4 tavoin kurssipalautetta ker\u00e4ttiin ja hy\u00f6- dynnettiin. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita, mink\u00e4laisina palautetoimintaa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t osa- alueet (arviointiote, laatukulttuuri, kehitt\u00e4minen sek\u00e4 hyv\u00e4n opetuksen m\u00e4\u00e4rittely ja oppimisk\u00e4sitykset) n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa. \r\n\r\nOpintoasianp\u00e4\u00e4llik\u00f6iden haastatteluissa paneuduttiin osin samoihin teemoihin kuin lomakkeessa. Aineistojen k\u00e4sittelys- s\u00e4 hy\u00f6dynnettiin kuvailua, laskemista, luokittelua, teemoittelua ja yksisuuntaista va- rianssianalyysi\u00e4 sek\u00e4 sen parametritonta vastinetta, Kruskalin-Wallisin - testi\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen mukaan palautetta ker\u00e4ttiin eri tavoin ja sit\u00e4 hy\u00f6dynnettiin vaihtelevasti. Keskeist\u00e4 oli, ett\u00e4 palautteen k\u00e4sittely ja sen hy\u00f6dynt\u00e4minen n\u00e4kyiv\u00e4t harvoin palautteen antajalle eli opiskelijalle. Syin\u00e4 palautteen keruun taustalla korostuivat erityisesti oman toiminnan arviointiin ja kehitt\u00e4miseen sek\u00e4 opintojen kehitt\u00e4miseen liittyv\u00e4t seikat. Paras tapa ker\u00e4t\u00e4 palautetta oli kirjallisesti ja paras ajankohta vastaavasti kurssin loppupuolella tai sen j\u00e4lkeen. Tutkittavien mukaan heid\u00e4n laitoksensa opettajat ker\u00e4siv\u00e4t palautetta l\u00e4hinn\u00e4 kursseista ja opetuksesta. Haastatteluissa per\u00e4\u00e4nkuulutettiin uuden- laista palautekulttuuria, jossa palaute olisi luonnollinen osa kaikkien toimijoiden toimintaa. Yhteiset k\u00e4yt\u00e4nteet tai jopa yhteinen palautej\u00e4rjestelm\u00e4 n\u00e4htiin tarpeellisina, mutta samalla alleviivattiin my\u00f6s tiedealakohtaisten eroavaisuuksien huomioon ottamista.\r\n\r\nPalautetoimintaa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 osa-alueita tarkasteltaessa huomattiin, ett\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa painottuivat selke\u00e4sti enemm\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4n kuin perinteisen arvioinnin piirteet. Laatukulttuurin piirteist\u00e4 tutkittavat eiv\u00e4t osanneet nimet\u00e4 keskeisimpi\u00e4. Erilaisia kehitt\u00e4mistoimia oli toteutettu, mutta ne eiv\u00e4t olleet kovin systemaattisia. Hyv\u00e4n opetuksen ominaisuuksia vastaajat pitiv\u00e4t melko tai eritt\u00e4in t\u00e4rkein\u00e4 ja eri opetusmuotojen kohdalla korostuivat erilaiset ominaisuudet. Oppimisk\u00e4sityksilt\u00e4\u00e4n tutkittavat olivat enemm\u00e4n konstruktivistisia kuin behavioristisia. Lis\u00e4ksi tiedekuntien v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja konstruktivismi- ja behaviorismimittarin suhteen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milla Minkkinen (misimink) on 2012-06-20 09:17:54.938872. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-20T09:17:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206201909.pdf: 1213034 bytes, checksum: 2e124cb508b142373a288e843000cfe9 (MD5)\r\nlicense.html: 5526 bytes, checksum: 1ef6c57a033689c094e0c08ece9d65c9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-20T09:17:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206201909.pdf: 1213034 bytes, checksum: 2e124cb508b142373a288e843000cfe9 (MD5)\r\nlicense.html: 5526 bytes, checksum: 1ef6c57a033689c094e0c08ece9d65c9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "212 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautek\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja niihin liittyv\u00e4t prosessit Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opiskelijapalautek\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja niihin liittyv\u00e4t prosessit Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206201909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-20T09:17:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedekunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38070
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b8305b9-29da-476c-9f85-40c60586baa0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206201909.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koriseva, Soile Minkkinen, Milla Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa Jyväskylän yliopisto Adult Education Aikuiskasvatus 102 opiskelijat palaute arviointi laatu opetus oppimiskäsitykset tiedekunnat
title Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
title_alt Opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
title_full Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
title_fullStr Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
title_full_unstemmed Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
title_short Kohti uutta palautekulttuuria
title_sort kohti uutta palautekulttuuria opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit jyväskylän yliopistossa
title_sub opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
title_txtP Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
topic Jyväskylän yliopisto Adult Education Aikuiskasvatus 102 opiskelijat palaute arviointi laatu opetus oppimiskäsitykset tiedekunnat
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Jyväskylän yliopisto arviointi laatu opetus opiskelijat oppimiskäsitykset palaute tiedekunnat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38070 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206201909
work_keys_str_mv AT korisevasoile kohtiuuttapalautekulttuuriaopiskelijapalautekäytännötjaniihinliittyvätprosessitjyv