Nuoren minäkuvaa tukeva musiikkikasvatus musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa

Tiivistelmä – Abstract Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani musiikkiterapian yhdistämisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetukseen. Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella eri alueella: tunteiden, ajatusten ja havaintojen tasolla. Musiikki voi luoda ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Santamaa, Henriikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38062
Description
Summary:Tiivistelmä – Abstract Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani musiikkiterapian yhdistämisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetukseen. Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella eri alueella: tunteiden, ajatusten ja havaintojen tasolla. Musiikki voi luoda tai vaikuttaa tunnetilaan. Se voi palauttaa muistiin menneitä tapahtumia-Se voi toimia virikkeenä, apuvälineenä asioiden ja tapahtumien käsittelyyn. Sen avulla voidaan luoda turvaa tai siitä voidaan hakea mielihyvää. Nyky-yhteiskunta kovine arvoineen asettaa monelle lapselle ja nuorelle suuria kehityshaasteita jo varhain. Entinen maalaisperheidylli on vaihtunut moderniin kaupunkiperheeseen. Nykyään erittäin mahdollinen tilanne on, että toinen huoltajista ei ole lapsen biologinen vanhempi. Uusperheet ja suurperheet ovat tämän päivän sana. Lapsi viettää koulussa suuren osan päivästään. Usein oppilas on tekemisissä opettajan/opettajien kanssa enemmän kuin vanhempiensa. Koulun rooli on siis merkittävä oppilaan kasvatuksessa, mutta missä määrin koulussa pystytään vaikuttamaan oppilaan kasvuun ja millä keinoin? Minua kiinnostaa, mitkä tekijät nimenomaan ovat terapeuttisia musiikkikasvatuksessa ja miten niitä voisi vahvistaa ja hyödyntää koulun musiikinopetuksessa. Lisäksi haluaisin selvittää, mitä oppilaat ajattelevat musiikinopetuksesta ja sen mahdollisista vaikutuksista psyykeen eli kokevatko oppilaat musiikinopetuksen terapeuttisena tai omaa hyvinvointiaan edistävänä? Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus alan aineistoihin. Luon tällä tutkimuksella teoriapohjaa tutkimustani varten, jonka teen Pro Gradu -vaiheessa