Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä

Tutkimukseni käsittelee ensimmäisenä Suomessa koulun musiikinopettajien melualtistusta ja kuulovaurioriskiä. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä hiljattain on havahduttu siihen, että musiikki- ja muu vapaa-ajan melu aiheuttaa pysyviä kuulovammoja jo nuorissakin ihmisissä. Lisäksi sivuaviin ja ulk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Enni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38057
_version_ 1826225744541384704
author Pitkänen, Enni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pitkänen, Enni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pitkänen, Enni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pitkänen, Enni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni käsittelee ensimmäisenä Suomessa koulun musiikinopettajien melualtistusta ja kuulovaurioriskiä. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä hiljattain on havahduttu siihen, että musiikki- ja muu vapaa-ajan melu aiheuttaa pysyviä kuulovammoja jo nuorissakin ihmisissä. Lisäksi sivuaviin ja ulkomaisiin tutkimuksiin perustuen oli syytä epäillä, että musiikinopettajien työperäinen melualtistus saattaa olla huolestuttavaa tasoa. Melu voi tarkoittaa paitsi mitattavissa olevaa äänitasoa, myös yksilön subjektiivista kokemusta jostakin äänestä häiritsevänä. Siksi keskeisiä tutkimuskysymyksiäkin oli kaksi. Ensiksi kysyttiin, mikä on musiikinopettajan kokemus melun häiritsevyydestä ja vaikutuksista kuuloon, kehoon, psyykeen, työhyvinvointiin sekä epäsuorasti mm. ääneen ja musiikinharrastusmotivaatioon. Toiseksi kysyttiin, mikä on musiikinopettajan työpäivän keskimääräinen äänitaso ja millaisia melupiikkejä siihen sisältyy. Vertaamalla vastauksia selvitettiin, korreloiko musiikinopettajien subjektiivinen kokemus melun kuormittavuudesta mitattujen äänitasojen kanssa. Lisäksi kartoitettiin musiikinopettajien näkemyksiä heidän työympäristönsä merkittävimmistä melunlähteistä sekä toisaalta keinoista säädellä melun määrää. Tutkimukseen sisällytettiin myös kysymyksiä kuulonsuojauksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttäen kahta menetelmää: survey-tyyppistä kyselyä sekä meluannosmittauksia. Kyselyyn vastasi 11 yläkoulussa ja/tai lukiossa työskentelevää musiikinopettajaa, joista kymmenelle tehtiin myös meluannosmittaus. Aineistoa kertyi runsaasti ja pienestä kohdehenkilöjoukosta huolimatta saatiin useita tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Tulokset osoittavat, että melu aiheuttaa musiikinopettajille fysiologisia, psyykkisiä ja kuulo-oireita sekä muita, epäsuoria vaikutuksia. Noin puolet kohdehenkilöistä koki melun työssään rasittavana, mikä johtui ennemmin ei-toivottujen äänien paljoudesta kuin korkeista desibelitasoista. Joka toisella oli työperäinen kuulovaurio ja tila-päisiä kuulo-oireita työpäivän jälkeen silloin tällöin. Alemman toiminta-arvon 80 dB ylitti 80 % tapauksista ja ylemmän, 85 dB, yksi tapaus. Moni oli silti lähellä riskirajoja. Kuulonsuojaimia ilmoitti käyttävänsä noin puolet, ja heistäkin suurin osa vain silloin tällöin. Merkittävimpinä melulähteinä musiikinopetuksessa mainittiin suuret ryhmäkoot, hälisevät oppilaat, järjestäytymätön soittelu sekä bändisoitto. Melunsäätelykeinoihin lukeutuivat mm. pedagogiset ratkaisut, sähkörummut, tasokkaiden äänentoistolaitteiden käyttö ja järkevä sijoittelu sekä työmuotojen vaihtelevuus.
first_indexed 2023-03-22T09:56:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Enni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-18T09:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-18T09:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218511", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38057", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni k\u00e4sittelee ensimm\u00e4isen\u00e4 Suomessa koulun musiikinopettajien melualtistusta ja kuulovaurioriski\u00e4. Aihe on t\u00e4rke\u00e4 ja ajankohtainen, sill\u00e4 hiljattain on havahduttu siihen, ett\u00e4 musiikki- ja muu vapaa-ajan melu aiheuttaa pysyvi\u00e4 kuulovammoja jo nuorissakin ihmisiss\u00e4. Lis\u00e4ksi sivuaviin ja ulkomaisiin tutkimuksiin perustuen oli syyt\u00e4 ep\u00e4ill\u00e4, ett\u00e4 musiikinopettajien ty\u00f6per\u00e4inen melualtistus saattaa olla huolestuttavaa tasoa.\n\nMelu voi tarkoittaa paitsi mitattavissa olevaa \u00e4\u00e4nitasoa, my\u00f6s yksil\u00f6n subjektiivista kokemusta jostakin \u00e4\u00e4nest\u00e4 h\u00e4iritsev\u00e4n\u00e4. Siksi keskeisi\u00e4 tutkimuskysymyksi\u00e4kin oli kaksi. Ensiksi kysyttiin, mik\u00e4 on musiikinopettajan kokemus melun h\u00e4iritsevyydest\u00e4 ja vaikutuksista kuuloon, kehoon, psyykeen, ty\u00f6hyvinvointiin sek\u00e4 ep\u00e4suorasti mm. \u00e4\u00e4neen ja musiikinharrastusmotivaatioon. Toiseksi kysyttiin, mik\u00e4 on musiikinopettajan ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen \u00e4\u00e4nitaso ja millaisia melupiikkej\u00e4 siihen sis\u00e4ltyy. Vertaamalla vastauksia selvitettiin, korreloiko musiikinopettajien subjektiivinen kokemus melun kuormittavuudesta mitattujen \u00e4\u00e4nitasojen kanssa. Lis\u00e4ksi kartoitettiin musiikinopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 merkitt\u00e4vimmist\u00e4 melunl\u00e4hteist\u00e4 sek\u00e4 toisaalta keinoista s\u00e4\u00e4dell\u00e4 melun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tutkimukseen sis\u00e4llytettiin my\u00f6s kysymyksi\u00e4 kuulonsuojauksesta.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4en kahta menetelm\u00e4\u00e4: survey-tyyppist\u00e4 kysely\u00e4 sek\u00e4 meluannosmittauksia. Kyselyyn vastasi 11 yl\u00e4koulussa ja/tai lukiossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 musiikinopettajaa, joista kymmenelle tehtiin my\u00f6s meluannosmittaus. Aineistoa kertyi runsaasti ja pienest\u00e4 kohdehenkil\u00f6joukosta huolimatta saatiin useita tilastollisesti merkitsevi\u00e4 tuloksia.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 melu aiheuttaa musiikinopettajille fysiologisia, psyykkisi\u00e4 ja kuulo-oireita sek\u00e4 muita, ep\u00e4suoria vaikutuksia. Noin puolet kohdehenkil\u00f6ist\u00e4 koki melun ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n rasittavana, mik\u00e4 johtui ennemmin ei-toivottujen \u00e4\u00e4nien paljoudesta kuin korkeista desibelitasoista. Joka toisella oli ty\u00f6per\u00e4inen kuulovaurio ja tila-p\u00e4isi\u00e4 kuulo-oireita ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n j\u00e4lkeen silloin t\u00e4ll\u00f6in. Alemman toiminta-arvon 80 dB ylitti 80 % tapauksista ja ylemm\u00e4n, 85 dB, yksi tapaus. Moni oli silti l\u00e4hell\u00e4 riskirajoja. Kuulonsuojaimia ilmoitti k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 noin puolet, ja heist\u00e4kin suurin osa vain silloin t\u00e4ll\u00f6in. Merkitt\u00e4vimpin\u00e4 melul\u00e4htein\u00e4 musiikinopetuksessa mainittiin suuret ryhm\u00e4koot, h\u00e4lisev\u00e4t oppilaat, j\u00e4rjest\u00e4ytym\u00e4t\u00f6n soittelu sek\u00e4 b\u00e4ndisoitto. Meluns\u00e4\u00e4telykeinoihin lukeutuivat mm. pedagogiset ratkaisut, s\u00e4hk\u00f6rummut, tasokkaiden \u00e4\u00e4nentoistolaitteiden k\u00e4ytt\u00f6 ja j\u00e4rkev\u00e4 sijoittelu sek\u00e4 ty\u00f6muotojen vaihtelevuus.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Enni Pitk\u00e4nen (enirpitk) on 2012-06-18 09:50:14.088421. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-18T09:50:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206181895.pdf: 1811076 bytes, checksum: be981bbc0a4fca31a78cdfb156b0ec4a (MD5)\nlicense.html: 4993 bytes, checksum: 3ed23f62719d359abf5aa893ed52d4ae (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-18T09:50:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206181895.pdf: 1811076 bytes, checksum: be981bbc0a4fca31a78cdfb156b0ec4a (MD5)\nlicense.html: 4993 bytes, checksum: 3ed23f62719d359abf5aa893ed52d4ae (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "melu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun musiikinopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nenvoimakkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "meluntorjunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulonsuojaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kysely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "melu-annosmittaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Melun m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja vaikutukset musiikinopettajan ty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206181895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-18T09:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "melu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nenvoimakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "meluntorjunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulonsuojaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38057
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2f153a5-df58-4e76-b8d8-c6e62da35591\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206181895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Enni Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä melu koulun musiikinopettajat äänenvoimakkuus meluntorjunta kuulovammat kuulonsuojaus kysely melu-annosmittaus Musiikkikasvatus Music Education Kyselytutkimus 3052 musiikinopettajat
title Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
title_full Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
title_fullStr Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
title_full_unstemmed Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
title_short Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
title_sort melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
title_txtP Melun määrä ja vaikutukset musiikinopettajan työssä
topic melu koulun musiikinopettajat äänenvoimakkuus meluntorjunta kuulovammat kuulonsuojaus kysely melu-annosmittaus Musiikkikasvatus Music Education Kyselytutkimus 3052 musiikinopettajat
topic_facet 3052 Kyselytutkimus Music Education Musiikkikasvatus koulun musiikinopettajat kuulonsuojaus kuulovammat kysely melu melu-annosmittaus meluntorjunta musiikinopettajat äänenvoimakkuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38057 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206181895
work_keys_str_mv AT pitkänenenni melunmääräjavaikutuksetmusiikinopettajantyössä