Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia menetelmiä samanaikaisopettajat käyttävät rakentaessaan omaa oppilaantuntemustaan ja millaisena opettajat näkevät vuorovaikutuksen merkityksen oppilaantuntemuksen rakentumisessa. Oppilaantuntemuksella tarkoitan tässä tutkimuksessa sitä tietoa, jota...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jämsen, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38055
_version_ 1826225763630710784
author Jämsen, Mari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jämsen, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jämsen, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jämsen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia menetelmiä samanaikaisopettajat käyttävät rakentaessaan omaa oppilaantuntemustaan ja millaisena opettajat näkevät vuorovaikutuksen merkityksen oppilaantuntemuksen rakentumisessa. Oppilaantuntemuksella tarkoitan tässä tutkimuksessa sitä tietoa, jota opettaja oppilaastaan kartuttaa, sekä niitä opettajan henkilökohtaisia käsityksiä oppilaasta taitoineen ja valmiuksineen, joihin pohjaten opettaja pyrkii tukemaan oppilaan koulutyöskentelyä. Tutkimusaineistona olivat Keski-Suomen Kelpo-hankkeen samanaikaisopetuskokeiluun osallistuneen 24 opettajan laatimat päiväkirjat, joista etsin merkintöjä oppilaan-tuntemuksesta. Merkinnät luokittelin kokoamani teorian pohjalta kymmenen teeman kautta kolmeen pääluokkaan, jotka kuvaavat niitä menetelmiä, joita opettajat käyttävät oppilaantuntemuksensa rakentajina. Kokeiluun osallistui luokanopettajia, erityisopettajia, esiopettajia ja aineenopettajia.Tutkimusmenetelmäni oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysiä jatkoin haastattelemalla kolmea kokeiluun osallistunutta opettajaparia parihaastatteluina. Työpareista kaksi oli luokanopettaja–luokanopettajapareja ja yksi esiopettaja–luokanopettajapari. Haastattelututkimus toteutettiin päiväkirja-analyysin pohjalta esiin nousseiden väittämien avulla, joihin opettajaparit ottivat kantaa. Tutkimukseni osoitti, että opettajat näkevät oppilaantuntemuksen tärkeänä suunnitellessaan ja toteuttaessaan opetustaan vastaamaan mahdollisimman hyvin jokaisen oppilaan tarpeisiin. Samanaikaisopetus korosti erityisesti sitä, että opettajat kokevat tärkeiksi ne tilanteet, jolloin he voivat aktiivisesti havainnoida oppilaidensa työskentelyä olematta itse vastuussa varsinaisesta opetustapahtumasta. Samanaikaisopetuksen koettiin vahvistavan oppilaantuntemusta, koska se tarjoaa opettajalle paremmat mahdollisuudet oppilaiden työskentelyn tarkkailuun. Tutkimuksestani kävi ilmi myös, että opettajat pitävät hyvin tärkeänä mahdollisuutta jakaa käsityksiään oppilaista toisen aikuisen kanssa. Opettajat rakentavat merkittävän osan oppilaantuntemuksestaan keskustellen kollegojensa, oppilaan huoltajien ja moniammatillisten yhteistyökumppaneiden, kuten koulukuraattorin tai koulupsykologin, kanssa. Samanaikaisopetus mahdollisti opettajaparin tiiviimmän vuorovaikutuksen ja vahvisti myös sitä kautta oppilaantuntemusta. Oppilaantuntemuksen kannalta oleellisia ovat myös erilaiset testit ja kokeet, joita oppilas suorittaa opiskelujensa aikana. Lähtötilannetta ja oppilaan valmiuksia kartoittavat lähtötasotestit suuntaavat opettajan suunnittelua oppilasryhmän arvioidun tason mukaan, kun taas oppimisen tuloksia mittaavat kokeet antavat opettajalle kuvaa siitä, miten hyvin kunkin oppiaineen tavoitteet on saavutettu ja missä asioissa on vielä puutteita. Tässä tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka kokeet tuottavatkin tietoa oppilaan kognitiivisista taidoista, opettajat mieltävät niiden tuottaman informaation melko yksipuoliseksi oppilaantuntemuksen kannalta. Oppilaantuntemus on opettajan ammatin keskeinen kulmakivi, johon kaikki toiminta koulussa perustuu. Toisaalta kaikki koulussa tapahtuva toiminta rakentaa oppilaantuntemusta. Oppilaantuntemus rakentuu vuorovaikutuksessa. Opettajien välinen yhteistyö parantaa oppilaantuntemusta.
first_indexed 2023-03-22T10:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4msen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-18T08:06:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-18T08:06:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia menetelmi\u00e4 samanaikaisopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t rakentaessaan omaa oppilaantuntemustaan ja millaisena opettajat n\u00e4kev\u00e4t vuorovaikutuksen merkityksen oppilaantuntemuksen rakentumisessa. Oppilaantuntemuksella tarkoitan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sit\u00e4 tietoa, jota opettaja oppilaastaan kartuttaa, sek\u00e4 niit\u00e4 opettajan henkil\u00f6kohtaisia k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaasta taitoineen ja valmiuksineen, joihin pohjaten opettaja pyrkii tukemaan oppilaan kouluty\u00f6skentely\u00e4.\nTutkimusaineistona olivat Keski-Suomen Kelpo-hankkeen samanaikaisopetuskokeiluun osallistuneen 24 opettajan laatimat p\u00e4iv\u00e4kirjat, joista etsin merkint\u00f6j\u00e4 oppilaan-tuntemuksesta. Merkinn\u00e4t luokittelin kokoamani teorian pohjalta kymmenen teeman kautta kolmeen p\u00e4\u00e4luokkaan, jotka kuvaavat niit\u00e4 menetelmi\u00e4, joita opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppilaantuntemuksensa rakentajina. Kokeiluun osallistui luokanopettajia, erityisopettajia, esiopettajia ja aineenopettajia.Tutkimusmenetelm\u00e4ni oli teorial\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 jatkoin haastattelemalla kolmea kokeiluun osallistunutta opettajaparia parihaastatteluina. Ty\u00f6pareista kaksi oli luokanopettaja\u2013luokanopettajapareja ja yksi esiopettaja\u2013luokanopettajapari. Haastattelututkimus toteutettiin p\u00e4iv\u00e4kirja-analyysin pohjalta esiin nousseiden v\u00e4itt\u00e4mien avulla, joihin opettajaparit ottivat kantaa.\nTutkimukseni osoitti, ett\u00e4 opettajat n\u00e4kev\u00e4t oppilaantuntemuksen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 suunnitellessaan ja toteuttaessaan opetustaan vastaamaan mahdollisimman hyvin jokaisen oppilaan tarpeisiin. Samanaikaisopetus korosti erityisesti sit\u00e4, ett\u00e4 opettajat kokevat t\u00e4rkeiksi ne tilanteet, jolloin he voivat aktiivisesti havainnoida oppilaidensa ty\u00f6skentely\u00e4 olematta itse vastuussa varsinaisesta opetustapahtumasta. Samanaikaisopetuksen koettiin vahvistavan oppilaantuntemusta, koska se tarjoaa opettajalle paremmat mahdollisuudet oppilaiden ty\u00f6skentelyn tarkkailuun.\nTutkimuksestani k\u00e4vi ilmi my\u00f6s, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t hyvin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 mahdollisuutta jakaa k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n oppilaista toisen aikuisen kanssa. Opettajat rakentavat merkitt\u00e4v\u00e4n osan oppilaantuntemuksestaan keskustellen kollegojensa, oppilaan huoltajien ja moniammatillisten yhteisty\u00f6kumppaneiden, kuten koulukuraattorin tai koulupsykologin, kanssa. Samanaikaisopetus mahdollisti opettajaparin tiiviimm\u00e4n vuorovaikutuksen ja vahvisti my\u00f6s sit\u00e4 kautta oppilaantuntemusta.\nOppilaantuntemuksen kannalta oleellisia ovat my\u00f6s erilaiset testit ja kokeet, joita oppilas suorittaa opiskelujensa aikana. L\u00e4ht\u00f6tilannetta ja oppilaan valmiuksia kartoittavat l\u00e4ht\u00f6tasotestit suuntaavat opettajan suunnittelua oppilasryhm\u00e4n arvioidun tason mukaan, kun taas oppimisen tuloksia mittaavat kokeet antavat opettajalle kuvaa siit\u00e4, miten hyvin kunkin oppiaineen tavoitteet on saavutettu ja miss\u00e4 asioissa on viel\u00e4 puutteita. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vaikka kokeet tuottavatkin tietoa oppilaan kognitiivisista taidoista, opettajat mielt\u00e4v\u00e4t niiden tuottaman informaation melko yksipuoliseksi oppilaantuntemuksen kannalta.\nOppilaantuntemus on opettajan ammatin keskeinen kulmakivi, johon kaikki toiminta koulussa perustuu. Toisaalta kaikki koulussa tapahtuva toiminta rakentaa oppilaantuntemusta. Oppilaantuntemus rakentuu vuorovaikutuksessa. Opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 parantaa oppilaantuntemusta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari J\u00e4msen (majamsen) on 2012-06-18 08:06:00.093603. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-18T08:06:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206181891.pdf: 1005348 bytes, checksum: 87c31a36d13a22b6e9b69980e1be3c8d (MD5)\nlicense.html: 4983 bytes, checksum: eb61f68e6fd9027eb47b6e88cf2b64c3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-18T08:06:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206181891.pdf: 1005348 bytes, checksum: 87c31a36d13a22b6e9b69980e1be3c8d (MD5)\nlicense.html: 4983 bytes, checksum: eb61f68e6fd9027eb47b6e88cf2b64c3 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaantuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien n\u00e4kem\u00e4n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206181891", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-18T08:06:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38055
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d875dbf0-1c6f-4a9f-aaae-6c38d15126b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206181891.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jämsen, Mari Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä oppilaantuntemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat samanaikaisopetus opettajat persoonallisuus oppimistyylit vuorovaikutus
title Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
title_full Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
title_fullStr Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
title_full_unstemmed Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
title_short Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
title_sort oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
title_txtP Oppilaantuntemus samanaikaisopettajien näkemänä
topic oppilaantuntemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat samanaikaisopetus opettajat persoonallisuus oppimistyylit vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat oppilaantuntemus oppilaat oppimistyylit persoonallisuus samanaikaisopetus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38055 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206181891
work_keys_str_mv AT jämsenmari oppilaantuntemussamanaikaisopettajiennäkemänä