fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Bengts, Jenniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarim\u00e4ki, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-16T10:45:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-16T10:45:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38045", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka vanhempien ja opettajan lasten akateemisiin kykyihin liittyv\u00e4t n\u00e4kemykset ovat yhteydess\u00e4 lasten oppiainekohtaisessa min\u00e4k\u00e4sityksess\u00e4 ja koulutaidoissa tapahtuviin muutoksiin ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Tarkastelimme my\u00f6s, oliko opettajan n\u00e4kemyksen vaikutus erilainen riippuen vanhempien n\u00e4kemyksest\u00e4 ja p\u00e4invastoin. Lis\u00e4ksi erityisen\u00e4 kiinnostuksen kohteena oli, erosivatko edell\u00e4 kuvatut yhteydet riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimushanketta. Tutkimuksessa oli mukana 151 ensimm\u00e4ist\u00e4 luokkaa k\u00e4yv\u00e4\u00e4 lasta sek\u00e4 heid\u00e4n vanhempansa ja opettajansa (151 \u00e4iti\u00e4 ja opettajaa, 115 is\u00e4\u00e4). Lasten oppiainekohtaista min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4 ja koulutaitoja tarkasteltiin \u00e4idinkielen ja matematiikan osalta kaksi kertaa ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Vanhempien ja opettajien lasten akateemisiin kykyihin liittyvi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 kartoitettiin kouluvuoden alussa kolmen osa-alueen osalta: n\u00e4kemykset akateemisista taidoista, motorisista taidoista sek\u00e4 yhteisty\u00f6- ja ty\u00f6skentelytaidoista. Tilastollisena analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin hierarkkista regressioanalyysi\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 \u00e4idin ett\u00e4 opettajan n\u00e4kemykset lapsen akateemisista kyvyist\u00e4 olivat yhteydess\u00e4 lapsen oppiainekohtaisen min\u00e4k\u00e4sityksen kehitykseen: n\u00e4kemykset akateemisista taidoista lapsen vahvuutena vaikuttivat positiivisesti lapsen \u00e4idinkielen min\u00e4k\u00e4sityksen kehitykseen, kun taas n\u00e4kemykset yhteisty\u00f6- ja ty\u00f6skentelytaidoista lapsen vahvuuksina olivat negatiivisessa yhteydess\u00e4 lapsen matematiikan min\u00e4k\u00e4sityksen kehitykseen. Sek\u00e4 molempien vanhempien ett\u00e4 opettajan n\u00e4kemykset lapsen akateemisista taidoista lapsen vahvuuksina ennustivat lapsen \u00e4idinkielen taitojen kehityst\u00e4. Lis\u00e4ksi havaitsimme, ett\u00e4 sek\u00e4 \u00e4idin ett\u00e4 is\u00e4n n\u00e4kemykset yhteisty\u00f6- ja ty\u00f6skentelytaidoista lapsen vahvuutena vaikuttivat negatiivisesti pojan matematiikan oppiainekohtaisen min\u00e4k\u00e4sityksen kehitykseen, mink\u00e4 lis\u00e4ksi is\u00e4n n\u00e4kemys akateemisista taidoista lapsen vahvuutena vaikutti positiivisesti tyt\u00f6n \u00e4idinkielen oppiainekohtaisen min\u00e4k\u00e4sityksen kehitykseen. Tulevaisuudessa olisi tarpeellista tutkia, millaisten mekanismien kautta vanhempien ja opettajien n\u00e4kemykset vaikuttavat, jotta voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 keinoja, joilla sek\u00e4 vanhemmat ett\u00e4 opettajat pystyv\u00e4t tukemaan lapsen oppiainekohtaisen min\u00e4k\u00e4sityksen ja taitojen kehityst\u00e4. Tutkimuksen tulokset haastavat vanhemmat ja opettajat tiedostamaan omien n\u00e4kemystens\u00e4 roolin lapsen oppiainekohtaisen min\u00e4k\u00e4sityksen ja koulutaitojen kehityskulussa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenniina Bengts (jeembeng) on 2012-06-16 10:45:30.691032. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-16T10:45:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206161880.pdf: 477088 bytes, checksum: 87c629f23ad853c3556bc7572598641d (MD5)\nlicense.html: 5581 bytes, checksum: 04ef2d0411b76ecfd9a45a8485bfe6cc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-16T10:45:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206161880.pdf: 477088 bytes, checksum: 87c629f23ad853c3556bc7572598641d (MD5)\nlicense.html: 5581 bytes, checksum: 04ef2d0411b76ecfd9a45a8485bfe6cc (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien ja opettajien n\u00e4kemykset lapsen akateemisista kyvyist\u00e4 ja n\u00e4iden n\u00e4kemysten vaikutus lapsen oppiainekohtaisen min\u00e4k\u00e4sityksen ja koulutaitojen kehitykseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206161880", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-16T10:45:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuspsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|