Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla

Martin, A. ja Tervasmäki, N-M. 2012. Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu –tutkielma. 68 sivua, 5 liitettä. Tutkimuksen kohteena oli kuudensien luokkien liikun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Martin, Anne, Tervasmäki, Nea-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38037
_version_ 1826225728746684416
author Martin, Anne Tervasmäki, Nea-Maria
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Martin, Anne Tervasmäki, Nea-Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Martin, Anne Tervasmäki, Nea-Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Martin, Anne
datasource_str_mv jyx
description Martin, A. ja Tervasmäki, N-M. 2012. Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu –tutkielma. 68 sivua, 5 liitettä. Tutkimuksen kohteena oli kuudensien luokkien liikuntatuntien motivaatioilmaston kuvaileminen sekä ryhmän motivaatioilmaston ja opettajan pedagogisen toiminnan yhteyden tutkiminen. Lisäksi selvitimme opettajan toiminnan sekä ryhmän motivaatioilmaston yhteyksiä oppilaiden viihtymiseen, fyysiseen pätevyyteen ja arvioon tulevaisuuden liikunta-aktiivisuudesta. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaisesti työn pääkäsitteinä ovat motivaatioilmastoon sisältyvät neljä ulottuvuutta: tehtäväsuuntautuneisuus, minäsuuntautuneisuus, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja autonomia.Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkijoiden tekemää 3,5 vuotta kestänyttä seurantatutkimusta. Tutkimuksemme aineistona oli kyselylomakevastauksia yhteensä 440 jyväskyläläiseltä oppilaalta (220 tyttöä ja 220 poikaa) vuosiluokalta 6. Muuttujien rakennetta ja luotettavuutta tarkasteltiin faktorianalyysein ja Cronbachin alfa-kertoimella. Tyttöjen ja poikien keskiarvoeroja arvioitiin t-testin avulla ja muuttujien välisiä yhteyksiä korrelaatioanalyysein. Liikuntatuntien motivaatioilmaston ulottuvuuksista eniten esiintyi tehtäväsuuntautuneisuutta sekä opettajan toiminnan että ryhmän tasolla. Tulosten perusteella opettajan toiminnalla on yhteys oppilaan kokemukseen ryhmän motivaatioilmastosta. Tehtäväsuuntautuneisuutta, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja autonomiaa tukeva opettajan toiminta oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi yhteydessä ryhmän motivaatioilmaston tehtäväsuuntautuneisuuteen, sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen ja autonomiaan. Opettajan toiminnan tehtäväsuuntautuneisuudella, autonomialla ja sosiaalisella yhteenkuuluvuudella havaittiin positiivinen yhteys oppilaiden viihtymiseen, kun taas opettajan minäsuuntautuneisuudella oli negatiivinen yhteys oppilaiden viihtymiseen. Johtopäätöksenämme oli, että opettajan toiminnalla voi olla vaikutusta ryhmän motivaatioilmaston muodostumiseen ja oppilaiden viihtymiseen liikuntatunneilla. Opettajan tulisi suosia tehtäväsuuntautuneisuutta, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja autonomiaa, eli ns. itsemäärämistä tukevaa motivaatioilmastoa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Martin, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervasm\u00e4ki, Nea-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-15T07:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-15T07:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232406", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Martin, A. ja Tervasm\u00e4ki, N-M. 2012. Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhm\u00e4n motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu \u2013tutkielma. 68 sivua, 5 liitett\u00e4. Tutkimuksen kohteena oli kuudensien luokkien liikuntatuntien motivaatioilmaston kuvaileminen sek\u00e4 ryhm\u00e4n motivaatioilmaston ja opettajan pedagogisen toiminnan yhteyden tutkiminen. Lis\u00e4ksi selvitimme opettajan toiminnan sek\u00e4 ryhm\u00e4n motivaatioilmaston yhteyksi\u00e4 oppilaiden viihtymiseen, fyysiseen p\u00e4tevyyteen ja arvioon tulevaisuuden liikunta-aktiivisuudesta. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaisesti ty\u00f6n p\u00e4\u00e4k\u00e4sittein\u00e4 ovat motivaatioilmastoon sis\u00e4ltyv\u00e4t nelj\u00e4 ulottuvuutta: teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuus, min\u00e4suuntautuneisuus, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja autonomia.Tutkimusaineisto oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkijoiden tekem\u00e4\u00e4 3,5 vuotta kest\u00e4nytt\u00e4 seurantatutkimusta. Tutkimuksemme aineistona oli kyselylomakevastauksia yhteens\u00e4 440 jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4iselt\u00e4 oppilaalta (220 tytt\u00f6\u00e4 ja 220 poikaa) vuosiluokalta 6. Muuttujien rakennetta ja luotettavuutta tarkasteltiin faktorianalyysein ja Cronbachin alfa-kertoimella. Tytt\u00f6jen ja poikien keskiarvoeroja arvioitiin t-testin avulla ja muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 korrelaatioanalyysein. Liikuntatuntien motivaatioilmaston ulottuvuuksista eniten esiintyi teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuutta sek\u00e4 opettajan toiminnan ett\u00e4 ryhm\u00e4n tasolla. Tulosten perusteella opettajan toiminnalla on yhteys oppilaan kokemukseen ryhm\u00e4n motivaatioilmastosta. Teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuutta, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja autonomiaa tukeva opettajan toiminta oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 ryhm\u00e4n motivaatioilmaston teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuuteen, sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen ja autonomiaan. Opettajan toiminnan teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuudella, autonomialla ja sosiaalisella yhteenkuuluvuudella havaittiin positiivinen yhteys oppilaiden viihtymiseen, kun taas opettajan min\u00e4suuntautuneisuudella oli negatiivinen yhteys oppilaiden viihtymiseen. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4mme oli, ett\u00e4 opettajan toiminnalla voi olla vaikutusta ryhm\u00e4n motivaatioilmaston muodostumiseen ja oppilaiden viihtymiseen liikuntatunneilla. Opettajan tulisi suosia teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuutta, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja autonomiaa, eli ns. itsem\u00e4\u00e4r\u00e4mist\u00e4 tukevaa motivaatioilmastoa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne Martin (annmaali) on 2012-06-15 07:41:23.781413. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-15T07:41:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206151873.pdf: 1005638 bytes, checksum: 9c860d8333adf6606d8b42a9d749ddfe (MD5)\nlicense.html: 5517 bytes, checksum: 9d0442e7d55024df74b93e448b710161 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-15T07:41:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206151873.pdf: 1005638 bytes, checksum: 9c860d8333adf6606d8b42a9d749ddfe (MD5)\nlicense.html: 5517 bytes, checksum: 9d0442e7d55024df74b93e448b710161 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatioilmasto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoiteorientaatioteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhm\u00e4n motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206151873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-15T07:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38037
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7da6e39-53f6-41c5-a8f7-2a96e4bd5815\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206151873.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Martin, Anne Tervasmäki, Nea-Maria Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla motivaatioilmasto liikunnanopetus liikunnanopettaja itsemääräämisteoria tavoiteorientaatioteoria Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikuntakasvatus liikunta opetus liikunnanopettajat itsemäärääminen tavoiteorientaatio
title Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
title_full Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
title_fullStr Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
title_short Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
title_sort opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
title_txtP Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
topic motivaatioilmasto liikunnanopetus liikunnanopettaja itsemääräämisteoria tavoiteorientaatioteoria Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikuntakasvatus liikunta opetus liikunnanopettajat itsemäärääminen tavoiteorientaatio
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsemäärääminen itsemääräämisteoria liikunnanopettaja liikunnanopettajat liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus motivaatioilmasto opetus tavoiteorientaatio tavoiteorientaatioteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38037 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206151873
work_keys_str_mv AT martinanne opettajanpedagogisentoiminnanyhteysryhmänmotivaatioilmastoonkuudensienluokkienliikunt