Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen

Tämä tutkielma käsittelee tiedon ja taidon suhdetta pragmatistisessa tietoteoriassa samalla sivuten kasvatusfilosofiaa. Tieto ja taito nähdään pragmatismissa yhteenkietoutuneina. Väitän, että tämä pitäisi ottaa huomioon koulutusjärjestelmäämme pohtiessa. Tutkielman kannalta tärkein argumenttini on p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Marjo
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38034
_version_ 1826225736859516928
author Mattila, Marjo
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mattila, Marjo Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mattila, Marjo Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mattila, Marjo
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee tiedon ja taidon suhdetta pragmatistisessa tietoteoriassa samalla sivuten kasvatusfilosofiaa. Tieto ja taito nähdään pragmatismissa yhteenkietoutuneina. Väitän, että tämä pitäisi ottaa huomioon koulutusjärjestelmäämme pohtiessa. Tutkielman kannalta tärkein argumenttini on pragmatismin väite, ettei tietoa voi nähdä toiminnasta erillisenä. Täten erilaiset tietämisen tavat tulevat lähemmäksi toisiaan. Tutkielman alussa avaan tiedon suhdetta toimintaan. Koska tieto nähdään toiminnasta riippuvaisena, sekoittuu siihen ruumiillisuuden kautta monenlaisia taidoksi luokiteltuja asioita, joita tutkin etenkin luvussa neljä. Argumentaationi perustuu usein pragmatistien kirjoituksiin, erityisesti Charles S. Peircen ja John Deweyn filosofiaan. Seuraavaksi kysyn, miksi pragmatismi tuo erilaiset tietämisen tavat yhteen. Syyksi esitän pragmatismin sisältämän esittämän tietoteoreettisen fundamentalismin kohtaan. Kun tieto nähdään osittain epävarmana, voidaan ymmärtää tiedonhankinnan, ja näin tietämisenkin olevan riippuvainen inhimillisistä käytännöistä. Painotan, että ihminen on luonnollinen olio, jonka olemiseen kuuluu sekä ruumiillisuus että tätä kautta biologisuus. Näin tieto sisältää paljon samanlaisia aineksia kuin taito. En väitä, että nämä käsitteet pitäisi nähdä synonyymeina, mutta argumentoin, että tieto ja taito kietoutuvat yhteen, ja on näin vaikea nähdä niiden välisiä rajoja. Lopuksi väitän, että hiljaisen tiedon käsite sisältää samankaltaista tiedon ja taidon sekä ei- propositionaalisen että propositionaalisen tiedon kietoutumista. Yhteenkietoutuminen tapahtuu etenkin kokemuksen kautta. Pragmatismi puolustaa kokemuksen tärkeyttä oppimisessa ja tietämisessä. Väitän, että sekä ammattikoulussa että akateemisissa koulutuksissa pitäisi ottaa huomioon tämä yhteenkietoutuminen. Tuon esimerkin avulla esille, kuinka tieto ja taito kietoutuvat yhteen erilaisissa ammateissa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Marjo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-15T06:12:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-15T06:12:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38034", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee tiedon ja taidon suhdetta pragmatistisessa tietoteoriassa samalla sivuten kasvatusfilosofiaa. Tieto ja taito n\u00e4hd\u00e4\u00e4n pragmatismissa yhteenkietoutuneina. V\u00e4it\u00e4n, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 pit\u00e4isi ottaa huomioon koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4mme pohtiessa. Tutkielman kannalta t\u00e4rkein argumenttini on pragmatismin v\u00e4ite, ettei tietoa voi n\u00e4hd\u00e4 toiminnasta erillisen\u00e4. T\u00e4ten erilaiset tiet\u00e4misen tavat tulevat l\u00e4hemm\u00e4ksi toisiaan. \r\n\r\nTutkielman alussa avaan tiedon suhdetta toimintaan. Koska tieto n\u00e4hd\u00e4\u00e4n toiminnasta riippuvaisena, sekoittuu siihen ruumiillisuuden kautta monenlaisia taidoksi luokiteltuja asioita, joita tutkin etenkin luvussa nelj\u00e4. Argumentaationi perustuu usein pragmatistien kirjoituksiin, erityisesti Charles S. Peircen ja John Deweyn filosofiaan. \r\n\r\nSeuraavaksi kysyn, miksi pragmatismi tuo erilaiset tiet\u00e4misen tavat yhteen. Syyksi esit\u00e4n pragmatismin sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4n esitt\u00e4m\u00e4n tietoteoreettisen fundamentalismin kohtaan. Kun tieto n\u00e4hd\u00e4\u00e4n osittain ep\u00e4varmana, voidaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 tiedonhankinnan, ja n\u00e4in tiet\u00e4misenkin olevan riippuvainen inhimillisist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4. \r\n\r\nPainotan, ett\u00e4 ihminen on luonnollinen olio, jonka olemiseen kuuluu sek\u00e4 ruumiillisuus ett\u00e4 t\u00e4t\u00e4 kautta biologisuus. N\u00e4in tieto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon samanlaisia aineksia kuin taito. En v\u00e4it\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitteet pit\u00e4isi n\u00e4hd\u00e4 synonyymeina, mutta argumentoin, ett\u00e4 tieto ja taito kietoutuvat yhteen, ja on n\u00e4in vaikea n\u00e4hd\u00e4 niiden v\u00e4lisi\u00e4 rajoja. \r\n\r\nLopuksi v\u00e4it\u00e4n, ett\u00e4 hiljaisen tiedon k\u00e4site sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 samankaltaista tiedon ja taidon sek\u00e4 ei- propositionaalisen ett\u00e4 propositionaalisen tiedon kietoutumista. Yhteenkietoutuminen tapahtuu etenkin kokemuksen kautta. Pragmatismi puolustaa kokemuksen t\u00e4rkeytt\u00e4 oppimisessa ja tiet\u00e4misess\u00e4. V\u00e4it\u00e4n, ett\u00e4 sek\u00e4 ammattikoulussa ett\u00e4 akateemisissa koulutuksissa pit\u00e4isi ottaa huomioon t\u00e4m\u00e4 yhteenkietoutuminen. Tuon esimerkin avulla esille, kuinka tieto ja taito kietoutuvat yhteen erilaisissa ammateissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjo Mattila (marjohma) on 2012-06-15 06:12:15.278250. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-15T06:12:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206151869.pdf: 621991 bytes, checksum: 45e99a80a3695cd4e54e1e89d06200e7 (MD5)\r\nlicense.html: 4986 bytes, checksum: f370ed22fd64013b35bb0b5965e6f1fe (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-15T06:12:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206151869.pdf: 621991 bytes, checksum: 45e99a80a3695cd4e54e1e89d06200e7 (MD5)\r\nlicense.html: 4986 bytes, checksum: f370ed22fd64013b35bb0b5965e6f1fe (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dewey, John", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Peirce, Charles S", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206151869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-15T06:12:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fundamentalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hiljainen tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1a9a91f4-a300-44b2-9889-94e7354feb85\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206151869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Marjo Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen Dewey, John Peirce, Charles S Filosofia Philosophy 201 pragmatismi tieto taidot tietoteoria kasvatusfilosofia fundamentalismi hiljainen tieto
title Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
title_full Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
title_fullStr Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
title_full_unstemmed Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
title_short Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
title_sort tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
title_txtP Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen
topic Dewey, John Peirce, Charles S Filosofia Philosophy 201 pragmatismi tieto taidot tietoteoria kasvatusfilosofia fundamentalismi hiljainen tieto
topic_facet 201 Dewey, John Filosofia Peirce, Charles S Philosophy fundamentalismi hiljainen tieto kasvatusfilosofia pragmatismi taidot tieto tietoteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206151869
work_keys_str_mv AT mattilamarjo tiedonjataidonpragmatistinenyhteenkietoutuminen