Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat

Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien eettistä kuormittuneisuutta, eettisten dilemmojen sisältöjä sekä niissä esiintyviä sidosryhmiä kahden eri dilemmatyypin suhteen. Eettistä kuormittuneisuutta kuvattiin eettisten dilemmojen useudella ja niistä johtuvalla stressillä. Dilemmatyypeistä ensimmäinen k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Enlund, Emmi, Luokkanen, Mari
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38030
_version_ 1826225718616391680
author Enlund, Emmi Luokkanen, Mari
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Enlund, Emmi Luokkanen, Mari Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Enlund, Emmi Luokkanen, Mari Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Enlund, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien eettistä kuormittuneisuutta, eettisten dilemmojen sisältöjä sekä niissä esiintyviä sidosryhmiä kahden eri dilemmatyypin suhteen. Eettistä kuormittuneisuutta kuvattiin eettisten dilemmojen useudella ja niistä johtuvalla stressillä. Dilemmatyypeistä ensimmäinen kuvasi tilanteita, joissa henkilö ei tiedä, mikä on oikea toimintapa (A-tyypin dilemma). Toinen kuvasi tilanteita, joissa henkilö joutuu syystä tai toisesta toimimaan sääntöjen, normien tai omien arvojen vastaisesti (B-tyypin dilemma). Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2011 kyselytutkimuksena, joka kohdistui kaupunkiorganisaation sivistyspalveluissa työskenteleviin opettajiin. Heistä tutkimukseen osallistui 333 luokan-, erityis- ja aineenopettajaa, joista nuorimmat olivat 25-vuotiaita tai alle ja vanhimmat yli 60-vuotiaita. Vastanneista 75 % oli naisia. Tulokset osoittivat, että opettajista 76 % koki A-tyypin dilemmoja ja 23 % B-tyypin dilemmoja vähintään kuukausittain. Opettajista 28 % koki stressiä A-tyypin dilemmoista ja 34 % B-tyypin dilemmoista melko tai erittäin paljon. A-tyypin dilemmojen sisällöissä korostuivat toisen ihmisen kohtaamiseen ja hänen käyttäytymiseensä reagoimiseen liittyvät haasteet ja B-tyypin dilemmoissa arvoristiriidat sekä sääntöjen noudattamisen ja soveltamisen ongelmat. Kummassakin dilemmatyypissä suurin sidosryhmä oli oppilas. Sukupuolella, iällä ja ammattinimikkeellä oli vähäinen rooli eettisessä kuormittuneisuudessa ja eettisten dilemmojen sisällöissä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluissa tulisi kiinnittää huomiota eettisen kuormittuneisuuden vähentämiseen esimerkiksi luomalla koululle omat eettiset ohjeet sekä järjestämällä eettisiä dilemmoja käsitteleviä keskustelutilaisuuksia. Lisäksi opettajien koulutuksissa tulisi kiinnittää huomiota oppilaiden ja näiden vanhempien kohtaamiseen koulun arjessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Enlund, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luokkanen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-14T05:44:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-14T05:44:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38030", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien eettist\u00e4 kuormittuneisuutta, eettisten dilemmojen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 niiss\u00e4 esiintyvi\u00e4 sidosryhmi\u00e4 kahden eri dilemmatyypin suhteen. Eettist\u00e4 kuormittuneisuutta kuvattiin eettisten dilemmojen useudella ja niist\u00e4 johtuvalla stressill\u00e4. Dilemmatyypeist\u00e4 ensimm\u00e4inen kuvasi tilanteita, joissa henkil\u00f6 ei tied\u00e4, mik\u00e4 on oikea toimintapa (A-tyypin dilemma). Toinen kuvasi tilanteita, joissa henkil\u00f6 joutuu syyst\u00e4 tai toisesta toimimaan s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen, normien tai omien arvojen vastaisesti (B-tyypin dilemma). Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2011 kyselytutkimuksena, joka kohdistui kaupunkiorganisaation sivistyspalveluissa ty\u00f6skenteleviin opettajiin. Heist\u00e4 tutkimukseen osallistui 333 luokan-, erityis- ja aineenopettajaa, joista nuorimmat olivat 25-vuotiaita tai alle ja vanhimmat yli 60-vuotiaita. Vastanneista 75 % oli naisia.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajista 76 % koki A-tyypin dilemmoja ja 23 % B-tyypin dilemmoja v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kuukausittain. Opettajista 28 % koki stressi\u00e4 A-tyypin dilemmoista ja 34 % B-tyypin dilemmoista melko tai eritt\u00e4in paljon. A-tyypin dilemmojen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 korostuivat toisen ihmisen kohtaamiseen ja h\u00e4nen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4 reagoimiseen liittyv\u00e4t haasteet ja B-tyypin dilemmoissa arvoristiriidat sek\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen noudattamisen ja soveltamisen ongelmat. Kummassakin dilemmatyypiss\u00e4 suurin sidosryhm\u00e4 oli oppilas. Sukupuolella, i\u00e4ll\u00e4 ja ammattinimikkeell\u00e4 oli v\u00e4h\u00e4inen rooli eettisess\u00e4 kuormittuneisuudessa ja eettisten dilemmojen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 kouluissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota eettisen\nkuormittuneisuuden v\u00e4hent\u00e4miseen esimerkiksi luomalla koululle omat eettiset ohjeet sek\u00e4\nj\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 eettisi\u00e4 dilemmoja k\u00e4sittelevi\u00e4 keskustelutilaisuuksia. Lis\u00e4ksi opettajien koulutuksissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota oppilaiden ja n\u00e4iden vanhempien kohtaamiseen koulun arjessa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Enlund (emkaenlu) on 2012-06-14 05:44:08.529707. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-14T05:44:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206141865.pdf: 341203 bytes, checksum: 46f7edada1a50f51114e47a44711dbd7 (MD5)\nlicense.html: 5456 bytes, checksum: d8a6fa2b562dd1ad0ea4f4248cc8b625 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-14T05:44:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206141865.pdf: 341203 bytes, checksum: 46f7edada1a50f51114e47a44711dbd7 (MD5)\nlicense.html: 5456 bytes, checksum: d8a6fa2b562dd1ad0ea4f4248cc8b625 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen kuormittuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettiset dilemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206141865", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-14T05:44:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38030
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f2dc86a-1e6c-434f-9cc3-348c1601f89b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206141865.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Enlund, Emmi Luokkanen, Mari Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat eettinen kuormittuneisuus eettiset dilemmat stressi opettajat sidosryhmät Psykologia Psychology 202 eettisyys etiikka
title Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
title_full Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
title_fullStr Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
title_full_unstemmed Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
title_short Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
title_sort opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
title_txtP Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
topic eettinen kuormittuneisuus eettiset dilemmat stressi opettajat sidosryhmät Psykologia Psychology 202 eettisyys etiikka
topic_facet 202 Psychology Psykologia eettinen kuormittuneisuus eettiset dilemmat eettisyys etiikka opettajat sidosryhmät stressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38030 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206141865
work_keys_str_mv AT enlundemmi opettajieneettinenkuormittuneisuusjaeettisetdilemmat