Valmistuvien sairaanhoitajien käsityksiä iäkkään henkilön kuntoutumista edistävästä hoidosta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena kuntoutumista edistävä hoito ja sen opettaminen näyttäytyy sairaanhoitajien ammattikorkeakoulutuksessa. Tulevaisuudessa ikääntyneitä on entistä enemmän ja hoitajia tarpeeseen nähden liian vähän. Miten voidaan turvata ikäihmisille tarvittavat hoidon-...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karhapää, Minna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38028
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena kuntoutumista edistävä hoito ja sen opettaminen näyttäytyy sairaanhoitajien ammattikorkeakoulutuksessa. Tulevaisuudessa ikääntyneitä on entistä enemmän ja hoitajia tarpeeseen nähden liian vähän. Miten voidaan turvata ikäihmisille tarvittavat hoidon- ja kuntoutuksen palvelut? Ikääntyneiden tulisi olla hoidettaessa omatoimisempia. Hoitotyössä tulisi käyttää kaikkia keinoja, joilla voidaan edistää iäkkään henkilön toimintakykyä ja kuntoutumista. Yksi keinoista on kuntoutumista edistävä hoitotyö. Koska sairaanhoitajien koulutuksessa tulisi oppia ikääntyneiden omatoimisuuteen tähtäävä työtapa, on tärkeä selvittää millaisen käsityksen tulevat sairaanhoitajat ovat koulutuksestaan saaneet ja millaisin ajatuksin he työelämään siirtyvät. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voi hyödyntää kehitettäessä sairaanhoitajien koulutukseen kuuluvaa kuntoutumista edistävää hoitoa, sen opetusta ja oppimista. Tutkimukseen haastateltiin kahden suomalaisen ammattikorkeakoulun valmistuvia sairaanhoitajia neljässä ryhmässä (n=20) syksyllä 2011. Haastattelujen teemoina olivat kuntoutumista edistävä hoito, sen opetus sairaanhoitajien ammattikorkeakoulutuksessa ja opetuksen kehittäminen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimuksen aineisto analysoitiin fenomenografisen lähestymistavan mukaan. Käsityksiä eli merkityskokonaisuuksia tutkittaessa painotettiin osallistujien käsitysten eroja, suhteellisuutta ja kontekstuaalisuutta. Osallistujien yksittäisistä käsityksistä luotiin toisiinsa nähden hierarkkisesti muodostuneet kuvaus- ja käsityskategoriat, jotka muodostivat käsityskategoriajärjestelmän. Valmistuvien sairaanhoitajien käsityksen mukaan kuntoutumista edistävä hoito ammattikorkeakoulussa jakautuu kuntoutumista edistävään hoitoon ja sen oppimiseen. Kuntoutumista edistävä hoito muodostuu opiskelijoiden käsityksen mukaan hoitajan fyysisestä jaksamisesta, asennoitumisesta kuntoutumista edistävään hoitoon, yhteistyöstä ja hyvästä hoidosta. Oppimisessa korostuvat hoidon näkökulma kuntoutukseen, itseohjautuvuus ja ammatillinen kasvu. Opiskelijoiden käsityksissä kuntoutumista edistävässä hoidossa korostuu hyvä hoito ja ammattitaito. Siinä toteutuu yhteistyö ja ammatillinen kasvu. Opiskelijat ovat valmiita toteuttamaan kuntoutumista edistävää hoitoa, jos heille annetaan siihen työssä mahdollisuus.