Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa

Tutkimuksen tavoitteena on selittää alakoulun opettajien ja rehtorien sekä luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä koulukasvatuksesta ja siitä, näkyykö yhteiskunnan tehokkuusajattelu koulussa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaista kasvatus on koulussa? Mitä tehokkuus koulumaailmassa tarkoittaa? Kokeva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väätäinen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38022
_version_ 1826225709125730304
author Väätäinen, Anni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väätäinen, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väätäinen, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väätäinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selittää alakoulun opettajien ja rehtorien sekä luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä koulukasvatuksesta ja siitä, näkyykö yhteiskunnan tehokkuusajattelu koulussa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaista kasvatus on koulussa? Mitä tehokkuus koulumaailmassa tarkoittaa? Kokevatko alakoulun opettajat, rehtorit ja luokanopettajaopiskelijat ristiriitaa yhteiskunnan ja omien arvojen sekä kasvatustavoitteiden välillä? Tutkimukseni tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavia oli yhteensä 15, joista viisi oli rehtoreita, seitsemän alakoulun opettajaa ja kolme luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoni koostuu kahdesta osasta. Ensimmäiseen osaan haastattelin kolmea henkilöä: kahta opettajaa ja yhtä luokanopettajaopiskelijaa huhtikuussa 2010. Toisessa osassa haastattelut toistettiin kolmelle henkilölle ja lisäksi haastateltiin 12 uutta henkilöä. Ne toteutettiin huhti-, touko- ja kesäkuussa 2011. Haastattelut kestivät yhteensä 6 tuntia 32 minuuttia ja litteroituna aineistoa oli 98 sivua. Aineiston analyysissä käytettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Keskeisiä tutkimustuloksia oli, että kasvatusvastuu ja ennen kaikkea vanhempien vaatimukset koulua kohtaan ovat lisääntyneet. Tuloksista kävi ilmi, että tehokkuus kuuluu vahvasti nykypäivään, mutta sen korostamista tutkimuksen osallistujat pitävät negatiivisena asiana. Kaikista kielteisimmin tehokkuuteen suhtautuivat luokanopettajaopiskelijat. Lisäksi luokanopettajaopiskelijat sekä rehtorit kokivat eniten ristiriitoja yhteiskunnan ja omien arvojensa välillä. Koulun tärkeimpänä tehtävänä opettajat, rehtorit ja luokanopettajaopiskelijat pitävät oppilaan persoonallisen kasvun tukemista ja jokaisen oman paikan löytämistä yhteiskunnassa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4t\u00e4inen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-13T05:47:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-13T05:47:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218402", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selitt\u00e4\u00e4 alakoulun opettajien ja rehtorien sek\u00e4\nluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 koulukasvatuksesta ja siit\u00e4, n\u00e4kyyk\u00f6\nyhteiskunnan tehokkuusajattelu koulussa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaista\nkasvatus on koulussa? Mit\u00e4 tehokkuus koulumaailmassa tarkoittaa? Kokevatko\nalakoulun opettajat, rehtorit ja luokanopettajaopiskelijat ristiriitaa yhteiskunnan ja\nomien arvojen sek\u00e4 kasvatustavoitteiden v\u00e4lill\u00e4?\n Tutkimukseni tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4\nk\u00e4ytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavia oli yhteens\u00e4 15, joista viisi oli\nrehtoreita, seitsem\u00e4n alakoulun opettajaa ja kolme luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoni\nkoostuu kahdesta osasta. Ensimm\u00e4iseen osaan haastattelin kolmea henkil\u00f6\u00e4: kahta\nopettajaa ja yht\u00e4 luokanopettajaopiskelijaa huhtikuussa 2010. Toisessa osassa\nhaastattelut toistettiin kolmelle henkil\u00f6lle ja lis\u00e4ksi haastateltiin 12 uutta henkil\u00f6\u00e4. Ne\ntoteutettiin huhti-, touko- ja kes\u00e4kuussa 2011. Haastattelut kestiv\u00e4t yhteens\u00e4 6 tuntia 32\nminuuttia ja litteroituna aineistoa oli 98 sivua. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin sek\u00e4\nteoriaohjaavaa ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n Keskeisi\u00e4 tutkimustuloksia oli, ett\u00e4 kasvatusvastuu ja ennen kaikkea vanhempien\nvaatimukset koulua kohtaan ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet. Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tehokkuus\nkuuluu vahvasti nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n, mutta sen korostamista tutkimuksen osallistujat pit\u00e4v\u00e4t\nnegatiivisena asiana. Kaikista kielteisimmin tehokkuuteen suhtautuivat\nluokanopettajaopiskelijat. Lis\u00e4ksi luokanopettajaopiskelijat sek\u00e4 rehtorit kokivat eniten\nristiriitoja yhteiskunnan ja omien arvojensa v\u00e4lill\u00e4. Koulun t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n\u00e4\nopettajat, rehtorit ja luokanopettajaopiskelijat pit\u00e4v\u00e4t oppilaan persoonallisen kasvun\ntukemista ja jokaisen oman paikan l\u00f6yt\u00e4mist\u00e4 yhteiskunnassa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni V\u00e4\u00e4t\u00e4inen (anelvaat) on 2012-06-13 05:47:37.544222. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-13T05:47:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206131857.pdf: 435147 bytes, checksum: 9618f951d84a51169dee7958756e7703 (MD5)\nlicense.html: 4979 bytes, checksum: f0c600db9e5d4767338f9203c9568d83 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-13T05:47:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206131857.pdf: 435147 bytes, checksum: 9618f951d84a51169dee7958756e7703 (MD5)\nlicense.html: 4979 bytes, checksum: f0c600db9e5d4767338f9203c9568d83 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206131857", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-13T05:47:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tehokkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38022
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fb24a65-2276-4e91-b303-edf2131f6ca0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206131857.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väätäinen, Anni Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa kasvatusvastuu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tehokkuus koulukasvatus kasvatus tavoitteet arvot
title Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
title_full Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
title_fullStr Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
title_full_unstemmed Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
title_short Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
title_sort tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
title_txtP Tehokkuusajattelu koulukasvatuksessa
topic kasvatusvastuu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tehokkuus koulukasvatus kasvatus tavoitteet arvot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvot kasvatus kasvatusvastuu koulukasvatus tavoitteet tehokkuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38022 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206131857
work_keys_str_mv AT väätäinenanni tehokkuusajattelukoulukasvatuksessa