5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä

TIIVISTELMÄ Hyppönen-Setälä, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitettä. Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää, miten 5.-luokkalaiset oppilaat kok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyppönen-Setälä, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38012
_version_ 1826225763629662208
author Hyppönen-Setälä, Heli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hyppönen-Setälä, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hyppönen-Setälä, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hyppönen-Setälä, Heli
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Hyppönen-Setälä, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitettä. Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää, miten 5.-luokkalaiset oppilaat kokevat motivoitu-vansa kotitehtävien tekemiseen. Aihetta tarkasteltiin motivaatioteorian ja kotitehtäviä koske-van tutkimuksen ja teorian viitekehyksistä. Motivaatio voi olla sisäistä, jolloin yksilö tekee jotakin täysin omasta halusta ja kiinnostuksestaan. Motivaation lähteenä voivat olla myös vanhemmat, opettajat ja luokkatoverit, jolloin motivaatio on ulkoista. Oppilas voi tehdä koti-tehtävät esimerkiksi miellyttääkseen vanhempiaan tai välttääkseen rangaistuksia. Myös oppi-laan omilla tavoitteilla ja aiemmilla oppimiskokemuksilla voi olla yhteys yksilön motivaati-oon. Tutkielma toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusote. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja kirjoitelmien avulla. Tutkielman tulosten mukaan oppilaat motivoituvat kotitehtävien tekemiseen pätevyyden tunteen kokemisen myötä. Oppilaille merkityksellisiä oppimiskokemuksia kotitehtäviin liittyen oli muodostunut opettajan anta-man palautteen ja kotitehtävän luonteen myötä. Tärkeimmiksi motivaation lähteiksi koettiin omat tavoitteet ja opettaja. Tulosten perusteella 5.-luokkalaiset oppilaat ovat enemmän ulkoisesti motivoituneita koti-tehtävien tekemiseen kuin sisäisesti. Tytöt kokivat poikia enemmän sisäistä motivaatiota. Motivaation lähteinä kotitehtävien tekemisessä ei koettu vanhempia eikä luokkatovereita, sen sijaan jopa 65 prosenttia oppilaista koki opettajan motivaation lähteenä kotitehtävien te-kemiseen. Vahvimmaksi motivaation lähteeksi osoittautuivat tässä tutkielmassa oppilaiden tavoiteorientaatiot. Oppilaista jopa 94 prosenttia koki tavoitesuuntautuneisuutta. Heistä puo-let oli tyttöjä ja puolet poikia. Yli 30 minuuttia kotitehtävien tekemiseen käyttäneistä oppi-laista jopa 75 prosenttia koki vahvaa ulkoista motivaatiota. Sekä alle että yli 30 minuuttia kotitehtäviin päivittäin aikaa käyttäneistä oppilaista suurin osa koki opettajan motivaation lähteenä. Hyväksi koulumenestyksensä arvioineet oppilaat painottuivat hieman muita oppi-laita sisäisesti motivoituneemmiksi. Koulussa ja kotona olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, kuinka oppilaan ulkoisen motivaa-tion tasoa kohti autonomisempaa toimintaa voitaisiin kehittää. Oppilaan tulisi tuntea tavoit-teet omikseen ja erityisesti ne pitäisi tuoda lähemmäksi oppilaan lähitulevaisuutta. Myös op-pilaan luottamus omaan pätevyyteensä suoriutua kotitehtävistä on tärkeää. Koska oppilaat tämän tutkimuksen tulosten mukaan kokivat opettajan vahvasti motivaation lähteeksi, jatko-tutkimuksen aiheena voisi olla opettajan käyttämät motivointikeinot kotitehtävien tekemises-sä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hypp\u00f6nen-Set\u00e4l\u00e4, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-11T20:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-11T20:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\n\nHypp\u00f6nen-Set\u00e4l\u00e4, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotiteht\u00e4vien tekemisess\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitett\u00e4.\n\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten 5.-luokkalaiset oppilaat kokevat motivoitu-vansa kotiteht\u00e4vien tekemiseen. Aihetta tarkasteltiin motivaatioteorian ja kotiteht\u00e4vi\u00e4 koske-van tutkimuksen ja teorian viitekehyksist\u00e4. Motivaatio voi olla sis\u00e4ist\u00e4, jolloin yksil\u00f6 tekee jotakin t\u00e4ysin omasta halusta ja kiinnostuksestaan. Motivaation l\u00e4hteen\u00e4 voivat olla my\u00f6s vanhemmat, opettajat ja luokkatoverit, jolloin motivaatio on ulkoista. Oppilas voi tehd\u00e4 koti-teht\u00e4v\u00e4t esimerkiksi miellytt\u00e4\u00e4kseen vanhempiaan tai v\u00e4ltt\u00e4\u00e4kseen rangaistuksia. My\u00f6s oppi-laan omilla tavoitteilla ja aiemmilla oppimiskokemuksilla voi olla yhteys yksil\u00f6n motivaati-oon. \n\nTutkielma toteutettiin yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusote. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeiden ja kirjoitelmien avulla. Tutkielman tulosten mukaan oppilaat motivoituvat kotiteht\u00e4vien tekemiseen p\u00e4tevyyden tunteen kokemisen my\u00f6t\u00e4. Oppilaille merkityksellisi\u00e4 oppimiskokemuksia kotiteht\u00e4viin liittyen oli muodostunut opettajan anta-man palautteen ja kotiteht\u00e4v\u00e4n luonteen my\u00f6t\u00e4. T\u00e4rkeimmiksi motivaation l\u00e4hteiksi koettiin omat tavoitteet ja opettaja.\n\nTulosten perusteella 5.-luokkalaiset oppilaat ovat enemm\u00e4n ulkoisesti motivoituneita koti-teht\u00e4vien tekemiseen kuin sis\u00e4isesti. Tyt\u00f6t kokivat poikia enemm\u00e4n sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota. Motivaation l\u00e4htein\u00e4 kotiteht\u00e4vien tekemisess\u00e4 ei koettu vanhempia eik\u00e4 luokkatovereita, sen sijaan jopa 65 prosenttia oppilaista koki opettajan motivaation l\u00e4hteen\u00e4 kotiteht\u00e4vien te-kemiseen. Vahvimmaksi motivaation l\u00e4hteeksi osoittautuivat t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa oppilaiden tavoiteorientaatiot. Oppilaista jopa 94 prosenttia koki tavoitesuuntautuneisuutta. Heist\u00e4 puo-let oli tytt\u00f6j\u00e4 ja puolet poikia. Yli 30 minuuttia kotiteht\u00e4vien tekemiseen k\u00e4ytt\u00e4neist\u00e4 oppi-laista jopa 75 prosenttia koki vahvaa ulkoista motivaatiota. Sek\u00e4 alle ett\u00e4 yli 30 minuuttia kotiteht\u00e4viin p\u00e4ivitt\u00e4in aikaa k\u00e4ytt\u00e4neist\u00e4 oppilaista suurin osa koki opettajan motivaation l\u00e4hteen\u00e4. Hyv\u00e4ksi koulumenestyksens\u00e4 arvioineet oppilaat painottuivat hieman muita oppi-laita sis\u00e4isesti motivoituneemmiksi.\n\nKoulussa ja kotona olisi hyv\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota siihen, kuinka oppilaan ulkoisen motivaa-tion tasoa kohti autonomisempaa toimintaa voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4. Oppilaan tulisi tuntea tavoit-teet omikseen ja erityisesti ne pit\u00e4isi tuoda l\u00e4hemm\u00e4ksi oppilaan l\u00e4hitulevaisuutta. My\u00f6s op-pilaan luottamus omaan p\u00e4tevyyteens\u00e4 suoriutua kotiteht\u00e4vist\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Koska oppilaat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten mukaan kokivat opettajan vahvasti motivaation l\u00e4hteeksi, jatko-tutkimuksen aiheena voisi olla opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t motivointikeinot kotiteht\u00e4vien tekemises-s\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Hypp\u00f6nen-Set\u00e4l\u00e4 (hemahypp) on 2012-06-11 20:42:08.763066. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-11T20:42:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206111846.doc: 541696 bytes, checksum: 746633d92f389939b150147691398a73 (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 338dcdfdb36c35fb5110b827bd8087c3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-11T20:42:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206111846.doc: 541696 bytes, checksum: 746633d92f389939b150147691398a73 (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 338dcdfdb36c35fb5110b827bd8087c3 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotiteht\u00e4v\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intentio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiskokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotiteht\u00e4vien tekemisess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Viidesluokkalaisten oppilaiden motivaatio kotiteht\u00e4vien tekemisess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206111846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-11T20:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiteht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intentio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38012
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59de36a3-f745-4a8e-8115-27459762b31b\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201206111846.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyppönen-Setälä, Heli 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä oppimismotivaatio kotitehtävät intentio oppimiskokemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio oppiminen oppimiskokemukset koululaiset
title 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_alt Viidesluokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_full 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_fullStr 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_full_unstemmed 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_short 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_sort 5 luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
title_txtP 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
topic oppimismotivaatio kotitehtävät intentio oppimiskokemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio oppiminen oppimiskokemukset koululaiset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education intentio kotitehtävät koululaiset motivaatio oppiminen oppimiskokemukset oppimiskokemus oppimismotivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38012 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206111846
work_keys_str_mv AT hyppönensetäläheli 5luokkalaistenoppilaidenmotivaatiokotitehtävientekemisessä