"Kukaan ei halua pelata mun kanssa" vertaissuhteet ja leikki lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia

Aiempien tutkimusten perusteella lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia, on usein pulmia myös vertaissuhteissaan ja leikeissään. Tällaisten lasten kuuleminen tutkimuksissa on ollut melko vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina näyttäytyvät vertaissuhteet ja leikki lapsilla,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halttunen, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37982
Description
Summary:Aiempien tutkimusten perusteella lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia, on usein pulmia myös vertaissuhteissaan ja leikeissään. Tällaisten lasten kuuleminen tutkimuksissa on ollut melko vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina näyttäytyvät vertaissuhteet ja leikki lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia. Lisäksi tarkoituksena oli saada esiin lasten itsensä näkökulmaa vertaissuhteistaan ja leikeistään. Tutkimus toteutettiin etnografistyyppisesti yhden keskisuomalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä. Ryhmässä oli yhteensä 21 lasta, joista seitsemällä oli jonkinlaisia itsesäätelyn pulmia. Näistä seitsemästä lapsesta kuusi oli poikia ja yksi tyttö. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin lasten vapaan leikin tilanteiden havainnointia videoinnin avulla sekä lasten yksilö- ja parihaastatteluja videoin tuettuna. Aineisto kerättiin marraskuussa 2011. Analyysissa käytettiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoja. Vertaissuhteet lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia, voitiin jakaa vertaissuhteiden muotoihin ja vertaissuhteiden pulmiin. Leikkiä lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia, tarkasteltiin leikin eri tyyppien, leikin sosiaalisten muotojen sekä leikkitaitoihin liittyvien pulmien kannalta. Tulokset osoittivat, että vertaissuhteet ja leikki näyttäytyvät melko ongelmallisina lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia. Nämä lapset leikkivät paljon yksin eivätkä yhteisleikit monesti sujuneet leikkikavereiden kanssa. Leikkitaitoihin liittyviä pulmia olivat esimerkiksi itsehillinnän vaikeus, vaikeus löytää leikkikaveri tai liittyä toisten leikkiin, vaikeus sääntöjen neuvottelemisessa sekä vaikeus asettua toisen asemaan. Vertaissuhteiden pulmina näkyivät esimerkiksi torjuminen, yksinäisyys, syrjäänvetäytyminen sekä kiusaamisen eri muodot. Tuloksissa korostui tarve aikuisen osallistumiselle lasten leikkeihin sekä tarve vertaissuhteiden tukemiselle. Myös lapset itse korostivat halukkuuttaan saada aikuiset mukaan leikkeihinsä. Aikuiset osallistuivat kuitenkin vain vähän lasten leikkeihin. Merkittävää on myös se, miten suuren arvon lapset antoivat pienillekin onnistumisille vertaissuhteissaan. Tämä edelleen korostaa tarvetta aikuisen tuelle, jotta onnistumisen kokemukset vertaissuhteissa ja leikeissä mahdollistuisivat.