Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana

TIIVISTELMÄ Raukola, R. 2012. TOIMINNALLISET MENETELMÄT TERVEYSTIEDON OPE-TUKSESSA – Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu –tutkielma. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten ajatuksia kiireestä, sekä tarkast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raukola, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37963
_version_ 1826225744535093248
author Raukola, Riikka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raukola, Riikka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raukola, Riikka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raukola, Riikka
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Raukola, R. 2012. TOIMINNALLISET MENETELMÄT TERVEYSTIEDON OPE-TUKSESSA – Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu –tutkielma. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten ajatuksia kiireestä, sekä tarkastella toiminnallisten menetelmien soveltuvuutta terveystiedon opetukseen ja lasten sosioemotionaalisten taitojen oppimiseen. Toiminnallisella oppimisella tarkoite-taan sellaisia kokemuksellisia opetusmenetelmiä, joissa oppiminen rakentuu aktiivisessa prosessissa ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa. Sosioemotionaaliset taidot sisältävät tasapainoisen tunne-elämän ja sosiaalisen kanssakäymisen kannalta tärkeitä osaamisalueita, kuten tietoisuus itsestä ja toisista, myönteiset asenteet ja arvot, vastuullinen päätöksenteko sekä sosiaaliset vuorovaikutustaidot. Tutkimus on luonteeltaan aineistolähtöinen laadullinen tapaustutkimus ja siihen osallistui kolme viidennen luokan oppilasryhmää. Yhteensä tutkimukseen osallistui 47 oppilasta. Tutkimuksessa jokaiselle ryhmälle ohjattiin sama, 90 minuuttia kestävä toiminnallinen tunnekasvatustuokio, jossa käsiteltiin kiirettä ilmiönä. Tutkimusaineisto kerättiin toimintatuokioiden aikana kirjoitetuista oppilaiden tuotoksista. Tutkimustulosten mukaan viidesluokkalaiset osaavat nimetä monipuolisesti etenkin kiireeseen liittyviä negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Jatkuvan kiireen koettiin aiheuttavan ihmiselle esimerkiksi fyysisiä ja henkisiä terveyshaittoja sekä ihmissuhteiden ja koulumenestyksen huonontumista. Tärkeimpinä kiireessä selviytymisen keinoina nähtiin toiminnan organisointi, kuten töiden tekeminen ajoissa ja asioiden asettaminen tärkeysjärjestykseen, sekä tunnekuohun hallinta esimerkiksi tietoisen rauhoittumisen avulla. Toiminnallinen työtapa osoittautui tutkimuksessa pääpiirteissään toimivaksi ja oppilaita motivoivaksi keinoksi harjoitella tunnetaitoja terveystiedon tunnilla. Toiminnallisten harjoitusten tekeminen ja reflektointi näytti vaikuttavan positiivisesti oppilaiden erittelemien tunneilmaisujen määrään sekä käytännön sovellusten keksimiseen. Aluksi toiminnallisesta työtavasta aiheutui hälinää, minkä vuoksi opettajan rooli toimintatuokion ohjaajana osoittautui ensisijaisen tärkeäksi. Kuten kaikki uudet työtavat, myös toiminnallisuus vaatii tämän tutkimuksen mukaan huolellista suunnittelua, harjoittelua ja toimivien käytännön ratkaisujen tutkimista. Tutkimus voi toimia yhtenä esimerkkinä muille kasvattajille siitä, miten toiminnallisuutta voi hyödyntää tunnekasvatuksessa ja terveystiedon opetuksessa yleensä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Raukola, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-04T19:02:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-04T19:02:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37963", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nRaukola, R. 2012. TOIMINNALLISET MENETELM\u00c4T TERVEYSTIEDON OPE-TUKSESSA \u2013 Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu \u2013tutkielma. \r\n\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 viidesluokkalaisten ajatuksia kiireest\u00e4, sek\u00e4 tarkastella toiminnallisten menetelmien soveltuvuutta terveystiedon opetukseen ja lasten sosioemotionaalisten taitojen oppimiseen. Toiminnallisella oppimisella tarkoite-taan sellaisia kokemuksellisia opetusmenetelmi\u00e4, joissa oppiminen rakentuu aktiivisessa prosessissa ihmisen ja h\u00e4nen ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. Sosioemotionaaliset taidot sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t tasapainoisen tunne-el\u00e4m\u00e4n ja sosiaalisen kanssak\u00e4ymisen kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 osaamisalueita, kuten tietoisuus itsest\u00e4 ja toisista, my\u00f6nteiset asenteet ja arvot, vastuullinen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko sek\u00e4 sosiaaliset vuorovaikutustaidot.\r\n\r\nTutkimus on luonteeltaan aineistol\u00e4ht\u00f6inen laadullinen tapaustutkimus ja siihen osallistui kolme viidennen luokan oppilasryhm\u00e4\u00e4. Yhteens\u00e4 tutkimukseen osallistui 47 oppilasta. Tutkimuksessa jokaiselle ryhm\u00e4lle ohjattiin sama, 90 minuuttia kest\u00e4v\u00e4 toiminnallinen tunnekasvatustuokio, jossa k\u00e4siteltiin kiirett\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin toimintatuokioiden aikana kirjoitetuista oppilaiden tuotoksista. \r\n\r\nTutkimustulosten mukaan viidesluokkalaiset osaavat nimet\u00e4 monipuolisesti etenkin kiireeseen liittyvi\u00e4 negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Jatkuvan kiireen koettiin aiheuttavan ihmiselle esimerkiksi fyysisi\u00e4 ja henkisi\u00e4 terveyshaittoja sek\u00e4 ihmissuhteiden ja koulumenestyksen huonontumista. T\u00e4rkeimpin\u00e4 kiireess\u00e4 selviytymisen keinoina n\u00e4htiin toiminnan organisointi, kuten t\u00f6iden tekeminen ajoissa ja asioiden asettaminen t\u00e4rkeysj\u00e4rjestykseen, sek\u00e4 tunnekuohun hallinta esimerkiksi tietoisen rauhoittumisen avulla.\r\n\r\nToiminnallinen ty\u00f6tapa osoittautui tutkimuksessa p\u00e4\u00e4piirteiss\u00e4\u00e4n toimivaksi ja oppilaita motivoivaksi keinoksi harjoitella tunnetaitoja terveystiedon tunnilla. Toiminnallisten harjoitusten tekeminen ja reflektointi n\u00e4ytti vaikuttavan positiivisesti oppilaiden erittelemien tunneilmaisujen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovellusten keksimiseen. Aluksi toiminnallisesta ty\u00f6tavasta aiheutui h\u00e4lin\u00e4\u00e4, mink\u00e4 vuoksi opettajan rooli toimintatuokion ohjaajana osoittautui ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4ksi. Kuten kaikki uudet ty\u00f6tavat, my\u00f6s toiminnallisuus vaatii t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan huolellista suunnittelua, harjoittelua ja toimivien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ratkaisujen tutkimista. Tutkimus voi toimia yhten\u00e4 esimerkkin\u00e4 muille kasvattajille siit\u00e4, miten toiminnallisuutta voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tunnekasvatuksessa ja terveystiedon opetuksessa yleens\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Raukola (riemrauk) on 2012-06-04 19:02:43.712602. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-04T19:02:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206041798.pdf: 1727334 bytes, checksum: 247a2b9f6210305887e38d729fb01982 (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: dced861e24339945f2b409f744ec83b2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-04T19:02:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206041798.pdf: 1727334 bytes, checksum: 247a2b9f6210305887e38d729fb01982 (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: dced861e24339945f2b409f744ec83b2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveystieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnalliset menetelm\u00e4t terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206041798", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-04T19:02:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37963
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86dc8e6d-dae7-41f6-97d1-2e19e936acb7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206041798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raukola, Riikka Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana toiminnallinen oppiminen sosioemotionaalinen oppiminen terveystieto tunnekasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 oppiminen toiminnalliset menetelmät opetusmenetelmät toiminnallisuus
title Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_alt Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_full Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_fullStr Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_full_unstemmed Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_short Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa
title_sort toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_sub kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
title_txtP Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
topic toiminnallinen oppiminen sosioemotionaalinen oppiminen terveystieto tunnekasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 oppiminen toiminnalliset menetelmät opetusmenetelmät toiminnallisuus
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education opetusmenetelmät oppiminen sosioemotionaalinen oppiminen terveystieto toiminnallinen oppiminen toiminnalliset menetelmät toiminnallisuus tunnekasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206041798
work_keys_str_mv AT raukolariikka toiminnallisetmenetelmätterveystiedonopetuksessakiireentunneviidesluokkalaistenkok