Luovuusteoriat suunnannäyttäjinä luovan musiikinopetuksen suunnittelussa

Luovuuden kehittäminen on nykyisin yhä huomioidumpi osa kasvatusta. Musiikkikasvatuksessa luovuuden kehittämisen puolesta ovat puhuneet aikoinaan jo Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze ja Zoltán Kodály. Myös opetussuunnitelmat näkevät musiikillisen keksimisen tärkeänä osana musiikinopetusta. Luovat toi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vahermaa, Jaana
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37956
Kuvaus
Yhteenveto:Luovuuden kehittäminen on nykyisin yhä huomioidumpi osa kasvatusta. Musiikkikasvatuksessa luovuuden kehittämisen puolesta ovat puhuneet aikoinaan jo Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze ja Zoltán Kodály. Myös opetussuunnitelmat näkevät musiikillisen keksimisen tärkeänä osana musiikinopetusta. Luovat toimintamuodot lisäävät oppimista, sillä itse tekemällä oppii musiikkia sisältä päin. Lisäksi luovalla toiminalla on terapeuttisia vaikutuksia. Tutkielmassani tarkastelen luovuuden kehittämistä luovuustutkimusten näkökulmasta. Suurin osa luovuustutkimuksista voidaan kategorisoida neljään eri lähestymistapaan, jotka muodostavat tutkimukseni teoreettisen rungon. Nämä luovuuden peruselementit ovat yksilö, prosessi, produkti ja ympäristö. Tutkielmassani pohdin musiikkikasvatuksen mahdollisuuksia tukea luovuuden kehittymistä näiden elementtien pohjalta.