Marin ohjaajuuden ulottuvuudet fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta

Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opinto-ohjaajan ohjaukseen liittyviä kokemuksia ja selvittää, minkälaisten merkitysten pohjalta hän toimii. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten opinto-ohjaaja kokee oman ohjaajuutensa keskeisimmät ulottuvuudet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pulkkinen, Pilvi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37955
_version_ 1826225748714717184
author Pulkkinen, Pilvi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pulkkinen, Pilvi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pulkkinen, Pilvi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pulkkinen, Pilvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opinto-ohjaajan ohjaukseen liittyviä kokemuksia ja selvittää, minkälaisten merkitysten pohjalta hän toimii. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten opinto-ohjaaja kokee oman ohjaajuutensa keskeisimmät ulottuvuudet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa syvennytään yhden opinto-ohjaajan ohjaajuuteen. Tutkimusta lähestytään fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Fenomenologiassa tutkitaan yksilön kokemuksissa esiin tulevia merkitysrakenteita, ja hermeneutiikassa tulkitaan haastateltavan ilmaisuja kokemuksista. Tutkimusaineisto on kerätty hyödyntämällä stimulated recall -menetelmää, jossa haastattelun tukena on käytetty videonauhaa opinto-ohjaajan pitämistä ammatinvalinnanohjauskeskusteluista. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analyysissa on pyritty etenemään Giorgin (1985) fenomenologisten portaiden mukaan. Menetelmä sisältää neljä systemaattista ja prosessimaisesti etenevää vaihetta. Tutkimushenkilönä on ammattitaitoinen, kokenut ja ohjauksen kehittämisestä innostunut lukion opinto-ohjaaja, Mari (nimi muutettu). Marin omaan ohjaajuuteensa liittämät kokemukset ja niitä kuvaavat merkitykset jäsentyivät tutkimuksen aikana seitsemäksi eri merkityskokonaisuudeksi: ohjattaviin suhtautumisen, kohtaamisen, voimaantumisen, luovuuden, intuition, mielikuvien ja ohjauksen kehittämisen kokonaisuuksiksi. Näistä kolme ensimmäistä kuvaavat Marin ohjaajuuden sydämen asioita, jotka heijastavat Marin ohjauksen arvomaailmaa: ne kertovat, miten Mari suhtautuu opiskelijoihin, minkälainen tila Marin ohjauksessa vallitsee ja mitkä asiat ohjauksessa ovat Marin mielestä kaikista tärkeimpiä. Jälkimmäiset neljä merkityskokonaisuutta kuvaavat Marin luovaa työotetta, joka ilmentää Marin tapaa tehdä ohjaustyötä. Mari kuvaa sydämen asioita ja luovaa työotetta voimapariksi, jossa sydämen asiat vievät ohjaajan voimia ja luovaan työotteeseen kuuluvat asiat vastaavasti antavat ohjaajalle voimia. Tutkimusprosessi on ollut myös Marille hänen omien sanojensa mukaan antoisa oppimiskokemus, joka on tuonut hänelle uusia oivalluksia omasta ohjaajuudestaan. Tämä tutkimus viestittää ohjaajille oman ohjaajuuden ja sen eri ulottuvuuksien tiedostamisen tärkeydestä. Se vaatii ohjaajalta ennen kaikkea pysähtymistä ja omien kokemuksien reflektoimista ja tarkastelua ulkopuolisen silmin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Pilvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-04T09:07:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-04T09:07:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218142", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opinto-ohjaajan ohjaukseen liittyvi\u00e4 kokemuksia ja selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisten merkitysten pohjalta h\u00e4n toimii. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten opinto-ohjaaja kokee oman ohjaajuutensa keskeisimm\u00e4t ulottuvuudet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa syvennyt\u00e4\u00e4n yhden opinto-ohjaajan ohjaajuuteen. Tutkimusta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n fenomenologis-hermeneuttisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Fenomenologiassa tutkitaan yksil\u00f6n kokemuksissa esiin tulevia merkitysrakenteita, ja hermeneutiikassa tulkitaan haastateltavan ilmaisuja kokemuksista. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 stimulated recall -menetelm\u00e4\u00e4, jossa haastattelun tukena on k\u00e4ytetty videonauhaa opinto-ohjaajan pit\u00e4mist\u00e4 ammatinvalinnanohjauskeskusteluista. Tutkimusaineiston k\u00e4sittelyss\u00e4 ja analyysissa on pyritty etenem\u00e4\u00e4n Giorgin (1985) fenomenologisten portaiden mukaan. Menetelm\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 nelj\u00e4 systemaattista ja prosessimaisesti etenev\u00e4\u00e4 vaihetta. Tutkimushenkil\u00f6n\u00e4 on ammattitaitoinen, kokenut ja ohjauksen kehitt\u00e4misest\u00e4 innostunut lukion opinto-ohjaaja, Mari (nimi muutettu). Marin omaan ohjaajuuteensa liitt\u00e4m\u00e4t kokemukset ja niit\u00e4 kuvaavat merkitykset j\u00e4sentyiv\u00e4t tutkimuksen aikana seitsem\u00e4ksi eri merkityskokonaisuudeksi: ohjattaviin suhtautumisen, kohtaamisen, voimaantumisen, luovuuden, intuition, mielikuvien ja ohjauksen kehitt\u00e4misen kokonaisuuksiksi. N\u00e4ist\u00e4 kolme ensimm\u00e4ist\u00e4 kuvaavat Marin ohjaajuuden syd\u00e4men asioita, jotka heijastavat Marin ohjauksen arvomaailmaa: ne kertovat, miten Mari suhtautuu opiskelijoihin, mink\u00e4lainen tila Marin ohjauksessa vallitsee ja mitk\u00e4 asiat ohjauksessa ovat Marin mielest\u00e4 kaikista t\u00e4rkeimpi\u00e4. J\u00e4lkimm\u00e4iset nelj\u00e4 merkityskokonaisuutta kuvaavat Marin luovaa ty\u00f6otetta, joka ilment\u00e4\u00e4 Marin tapaa tehd\u00e4 ohjausty\u00f6t\u00e4. Mari kuvaa syd\u00e4men asioita ja luovaa ty\u00f6otetta voimapariksi, jossa syd\u00e4men asiat viev\u00e4t ohjaajan voimia ja luovaan ty\u00f6otteeseen kuuluvat asiat vastaavasti antavat ohjaajalle voimia. Tutkimusprosessi on ollut my\u00f6s Marille h\u00e4nen omien sanojensa mukaan antoisa oppimiskokemus, joka on tuonut h\u00e4nelle uusia oivalluksia omasta ohjaajuudestaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus viestitt\u00e4\u00e4 ohjaajille oman ohjaajuuden ja sen eri ulottuvuuksien tiedostamisen t\u00e4rkeydest\u00e4. Se vaatii ohjaajalta ennen kaikkea pys\u00e4htymist\u00e4 ja omien kokemuksien reflektoimista ja tarkastelua ulkopuolisen silmin.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pilvi Pulkkinen (pitupulk) on 2012-06-04 09:07:00.909207. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-04T09:07:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206041793.pdf: 855268 bytes, checksum: 8c7e66a3116dd5f95bce69908cd1775f (MD5)\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: 7701c9653cb1ca1a90037e51a8083d7b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-04T09:07:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206041793.pdf: 855268 bytes, checksum: 8c7e66a3116dd5f95bce69908cd1775f (MD5)\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: 7701c9653cb1ca1a90037e51a8083d7b (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus er\u00e4\u00e4n lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus er\u00e4\u00e4n lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206041793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-04T09:07:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinnanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37955
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/855bb7f6-c405-4884-a74b-ce92f0447ecd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206041793.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulkkinen, Pilvi Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta fenomenologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 opinto-ohjaajat hermeneutiikka reflektio ammatinvalinnanohjaus
title Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
title_alt Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
title_full Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
title_fullStr Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
title_full_unstemmed Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
title_short Marin ohjaajuuden ulottuvuudet
title_sort marin ohjaajuuden ulottuvuudet fenomenologis hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto ohjaajan ohjaajuudesta
title_sub fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
title_txtP Marin ohjaajuuden ulottuvuudet : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erään lukion opinto-ohjaajan ohjaajuudesta
topic fenomenologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 opinto-ohjaajat hermeneutiikka reflektio ammatinvalinnanohjaus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education ammatinvalinnanohjaus fenomenologia hermeneutiikka opinto-ohjaajat reflektio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37955 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206041793
work_keys_str_mv AT pulkkinenpilvi marinohjaajuudenulottuvuudetfenomenologishermeneuttinentutkimuseräänlukionopintoo