Jännittääkö opettaja? luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista on luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien jännittäminen työhön ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa heidän itsensä kokemana. Tutkimukseen osallistui 40 luokanopettajaa ja 40 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto muodostui opettajien ja opiskelij...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Autio, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37951
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista on luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien jännittäminen työhön ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa heidän itsensä kokemana. Tutkimukseen osallistui 40 luokanopettajaa ja 40 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto muodostui opettajien ja opiskelijoiden kirjoitelmista, joissa he kertoivat kokemuksiaan jännittämisestä. Tutkimukseen osallistuneet saivat kirjoitelmapyynnön sähköpostitse tai paperilla. Tutkimus oli laadullinen ja luonteeltaan kuvaileva sekä kartoittava. Aineiston analyysi oli teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat muun muassa, että luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset olivat hyvin samanlaisia. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman jännittämistä koskevan tutkimustiedon kanssa. Luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien jännittäminen oli sosiaalista jännittämistä, joka liittyi tiettyihin opiskelu- ja työtilanteisiin tai ihmisiin. Heidän jännittämisensä ilmeni ajatuksina ja tunteina, fyysisinä oireina sekä käyttäytymisen piirteinä. Jännittämisen vaikutukset opiskeluun ja työhön olivat opiskelijoiden ja opettajien mielestä myönteisiä ja hyödyllisiä, kielteisiä ja haitallisia tai molempia. Jännittäminen on heidän kokemustensa mukaan ilmiö, joka saattaa vähentyä, lisääntyä tai muuttua vuosien kuluessa esimerkiksi iän ja kokemuksen karttuessa. Opettajat vaikuttivat jännittävän vähemmän kuin opiskelijat. Luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla oli käytössään monenlaisia selviytymiskeinoja, kuten valmistautuminen etukäteen, rentoutuminen ja itsensä rohkaiseminen.