Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia käsityksiä sekä 7.luokkalaisilla nuorilla että yläkoulujen rehtoreilla on siirtymästä alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia metataitoja kyseiseen siirtymävaiheeseen liittyy, ja miten ne ilmenevät 7.luokk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riutta, Anna-Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37948
_version_ 1826225747199524864
author Riutta, Anna-Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riutta, Anna-Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riutta, Anna-Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riutta, Anna-Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia käsityksiä sekä 7.luokkalaisilla nuorilla että yläkoulujen rehtoreilla on siirtymästä alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia metataitoja kyseiseen siirtymävaiheeseen liittyy, ja miten ne ilmenevät 7.luokkalaisten käsityksissä. Tutkimuksen kohteena olivat peruskoulun 7.luokkalaiset nuoret sekä yläkoulujen rehtorit. 7.luokkalaisilta aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä Keski-Uusimaalaisessa yläkoulussa oppitunnin aikana. Rehtoreilta saatu aineisto kerättiin Internet-kyselyllä. Kysely lähettiin kaikille Suomen yläkoulujen rehtoreille, joten erityistä otantaa ei tarvinnut suorittaa. Tutkimuksen aineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Aineisto analysoitiin pääasiallisesti aineistolähtöisesti, mutta analyysissa oli yhteyksiä teoriaan, joten analyysissa käytettiin myös teoriasidonnaista analyysia. Analyysissa lähdettiin liikkeelle aineistolähtöisesti, mutta lopuksi mukaan otettiin teoriasta nousseita ajatuksia ja huomioita. Tutkimuksessa selvisi, että hyvää ja joustavaa koulusiirtymää ennustaa muun muassa se, että nuorella on taattuja sosiaalisia suhteita, positiivinen käsitys omasta itsestään sekä valmiuksistaan sopeutua muutoksiin. Lisäksi hyvään siirtymään liittyy oppilaan oma halu ottaa vastuuta, kasvaa ja itsenäistyä. Yläkouluun siirtyvä nuori kohtaa monenlaisia muutoksia, joten myös koulun tulee olla valmiina kohtaamaan uudet oppilaat. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yläkouluissa ymmärretään kyseisen siirtymävaiheen erityisyys. Monissa kouluissa on tehty tavoitteellinen suunnitelma siirtymävaiheeseen, johon on sisällytetty muun muassa ryhmäyttämistä, osallistumismahdollisuuksia ja aikuisten tukea. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että toimenpiteitä ei ole tehty riittävästi. Tutkimuksesta käy ilmi, että kouluissa kaivataan muun muassa moniammatillista yhteistyötä siirtymävaiheen tukemiseksi. Tutkimus on pääasiallisesti laadullinen ja perustuu kahden eri aineiston hyödyntämiseen. Eläytymismenetelmän luonteesta johtuen, tutkimuksen tulokset eivät välttämättä perustu todellisiin tapahtumiin tai kokemuksiin. Tulokset kuitenkin antavat suuntaa siitä, minkälaisia odotuksia ja käsityksiä alakoulusta yläkouluun 7.luokkalaisten mielestä liittyy. Yläkoulujen rehtoreilta kerätyn aineiston tuloksia voi kuitenkin pitää todenmukaisina ja luotettavina. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata siirtymävaihetta eri näkökulmista ja samalla lisätä tietoa ja tukea kasvatusyhteisöjen kehittämistyötä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Riutta, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-04T05:57:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-04T05:57:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 7.luokkalaisilla nuorilla ett\u00e4 yl\u00e4koulujen rehtoreilla on siirtym\u00e4st\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia metataitoja kyseiseen siirtym\u00e4vaiheeseen liittyy, ja miten ne ilmenev\u00e4t 7.luokkalaisten k\u00e4sityksiss\u00e4. Tutkimuksen kohteena olivat peruskoulun 7.luokkalaiset nuoret sek\u00e4 yl\u00e4koulujen rehtorit. 7.luokkalaisilta aineisto ker\u00e4ttiin el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4 Keski-Uusimaalaisessa yl\u00e4koulussa oppitunnin aikana. Rehtoreilta saatu aineisto ker\u00e4ttiin Internet-kyselyll\u00e4. Kysely l\u00e4hettiin kaikille Suomen yl\u00e4koulujen rehtoreille, joten erityist\u00e4 otantaa ei tarvinnut suorittaa.\nTutkimuksen aineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Aineisto analysoitiin p\u00e4\u00e4asiallisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, mutta analyysissa oli yhteyksi\u00e4 teoriaan, joten analyysissa k\u00e4ytettiin my\u00f6s teoriasidonnaista analyysia. Analyysissa l\u00e4hdettiin liikkeelle aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, mutta lopuksi mukaan otettiin teoriasta nousseita ajatuksia ja huomioita.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 ja joustavaa koulusiirtym\u00e4\u00e4 ennustaa muun muassa se, ett\u00e4 nuorella on taattuja sosiaalisia suhteita, positiivinen k\u00e4sitys omasta itsest\u00e4\u00e4n sek\u00e4 valmiuksistaan sopeutua muutoksiin. Lis\u00e4ksi hyv\u00e4\u00e4n siirtym\u00e4\u00e4n liittyy oppilaan oma halu ottaa vastuuta, kasvaa ja itsen\u00e4isty\u00e4. Yl\u00e4kouluun siirtyv\u00e4 nuori kohtaa monenlaisia muutoksia, joten my\u00f6s koulun tulee olla valmiina kohtaamaan uudet oppilaat.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 yl\u00e4kouluissa ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n kyseisen siirtym\u00e4vaiheen erityisyys. Monissa kouluissa on tehty tavoitteellinen suunnitelma siirtym\u00e4vaiheeseen, johon on sis\u00e4llytetty muun muassa ryhm\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4, osallistumismahdollisuuksia ja aikuisten tukea. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, ett\u00e4 toimenpiteit\u00e4 ei ole tehty riitt\u00e4v\u00e4sti. Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 kouluissa kaivataan muun muassa moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 siirtym\u00e4vaiheen tukemiseksi.\nTutkimus on p\u00e4\u00e4asiallisesti laadullinen ja perustuu kahden eri aineiston hy\u00f6dynt\u00e4miseen. El\u00e4ytymismenetelm\u00e4n luonteesta johtuen, tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 perustu todellisiin tapahtumiin tai kokemuksiin. Tulokset kuitenkin antavat suuntaa siit\u00e4, mink\u00e4laisia odotuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun 7.luokkalaisten mielest\u00e4 liittyy. Yl\u00e4koulujen rehtoreilta ker\u00e4tyn aineiston tuloksia voi kuitenkin pit\u00e4\u00e4 todenmukaisina ja luotettavina. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata siirtym\u00e4vaihetta eri n\u00e4k\u00f6kulmista ja samalla lis\u00e4t\u00e4 tietoa ja tukea kasvatusyhteis\u00f6jen kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Maija Riutta (ankariut) on 2012-06-04 05:57:43.439679. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-04T05:57:43Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206041786.pdf: 650020 bytes, checksum: 13c55ee722a55b44410d5f373d98d5b5 (MD5)\nlicense.html: 5006 bytes, checksum: f46d47f53d4315127efecee999dbc11b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-04T05:57:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206041786.pdf: 650020 bytes, checksum: 13c55ee722a55b44410d5f373d98d5b5 (MD5)\nlicense.html: 5006 bytes, checksum: f46d47f53d4315127efecee999dbc11b (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yl\u00e4kouluun siirtymiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206041786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-04T05:57:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37948
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4fb5dc1d-e4c6-4428-85e8-aaea8bbdd61c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206041786.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riutta, Anna-Maija Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen metataidot Education Kasvatustiede 102 siirtymävaihe koulu nuoret yläkoulu alakoulu
title Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
title_full Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
title_fullStr Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
title_full_unstemmed Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
title_short Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
title_sort nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
title_txtP Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
topic metataidot Education Kasvatustiede 102 siirtymävaihe koulu nuoret yläkoulu alakoulu
topic_facet 102 Education Kasvatustiede alakoulu koulu metataidot nuoret siirtymävaihe yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37948 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206041786
work_keys_str_mv AT riuttaannamaija nuortenmetataitojenyhteysalakoulustayläkouluunsiirtymiseen