Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä

Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Erasmus-intensiivikurssille osallistuminen edistää opettajaopiskelijoiden kansainvälistymistä, sosiaalista kanssakäymistä sekä luonnontieteiden oppimista. Tarkentavat alakysymykset kohdistuivat siihen, millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kurss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Honkola, Minttu
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37942
_version_ 1828193129860169728
author Yli-Honkola, Minttu
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Yli-Honkola, Minttu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Yli-Honkola, Minttu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Yli-Honkola, Minttu
datasource_str_mv jyx
description Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Erasmus-intensiivikurssille osallistuminen edistää opettajaopiskelijoiden kansainvälistymistä, sosiaalista kanssakäymistä sekä luonnontieteiden oppimista. Tarkentavat alakysymykset kohdistuivat siihen, millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kurssia kohtaan ja vastaavatko arvioidut hyödyt niihin. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, miten kansainvälistyminen toteutuu ja sosiaaliset suhteet muodostuvat. Lisäksi erityishuomio kohdistui luonnontieteen oppimiseen ja henkilökohtaisten taitojen kehittymiseen. Tulevien opettajien kansainvälistyminen on perusteltua, sillä he tulevat työssään kasvattamaan oppilaita kansainvälisyyteen. Aineisto kerättiin Wienissä maaliskuussa 2011 järjestetyn luonnontieteen opettamisen ja oppimisen intensiivikurssin aikana kolmen eri kyselyn avulla. Kyselyiden sisältämät avoimet kysymykset olivat englanniksi, sillä se oli myös kurssin opetuskieli. Aineistoa kerättiin myös osallistuvan havainnoinnin menetelmin, jolloin kurssin aikaisia kenttämuistiinpanoja voitiin hyödyntää kyselylomakeaineiston analyysin tukena ja monipuolistajana. Osallistuvan havainnoijan lisäksi kurssille osallistui 37 eurooppalaista opiskelijaa kahdeksasta maasta. Heistä lähes kaikki aikoivat valmistumisensa jälkeen opettaa yhtä tai useampaa luonnontieteellistä oppiainetta 0–20-vuotiaille. Tutkimuksen päätuloksina voidaan esittää, että osallistujat kokivat kurssin hyödylliseksi erityisesti luonnontieteiden oppimisen ja kansainvälistymisen osalta. Lisäksi kielitaito arvioitiin kurssin lopussa useammin hyväksi tai erittäin hyväksi kuin kurssin alkaessa. Sosiaalisten suhteiden muodostumisessa keskeisessä asemassa oli opiskelijoiden kotimaa ja kieli. Paikalliset opiskelijat vaikuttivat jäävän muun ryhmän ulkopuolelle, eivätkä he osallistuneet vapaa-ajan ohjelmaan kuin muutaman kerran. Useat heistä ilmoittivat osallistuvansa kurssille pakotettuina ja arvioivat kansainväliset suhteet vähemmän tärkeiksi kuin muut osallistujat. Sen sijaan ulkomaiset opiskelijat osasivat määritellä syyt ja tavoitteet osallistumiselleen tarkemmin ja he pitivät kansainvälisiä suhteita tärkeämpinä kuin kotimaassaan kansainvälistyvät. Tämän perusteella voisikin olettaa että kotikampuksella kansainvälistyminen on mahdollista, mutta kokemus ei välttämättä ole yhtälailla intensiivinen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Honkola, Minttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-01T10:16:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-01T10:16:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37942", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten Erasmus-intensiivikurssille osallistuminen edist\u00e4\u00e4 opettajaopiskelijoiden kansainv\u00e4listymist\u00e4, sosiaalista kanssak\u00e4ymist\u00e4 sek\u00e4 luonnontieteiden oppimista. Tarkentavat alakysymykset kohdistuivat siihen, millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kurssia kohtaan ja vastaavatko arvioidut hy\u00f6dyt niihin. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s sit\u00e4, miten kansainv\u00e4listyminen toteutuu ja sosiaaliset suhteet muodostuvat. Lis\u00e4ksi erityishuomio kohdistui luonnontieteen oppimiseen ja henkil\u00f6kohtaisten taitojen kehittymiseen. Tulevien opettajien kansainv\u00e4listyminen on perusteltua, sill\u00e4 he tulevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kasvattamaan oppilaita kansainv\u00e4lisyyteen.\r\nAineisto ker\u00e4ttiin Wieniss\u00e4 maaliskuussa 2011 j\u00e4rjestetyn luonnontieteen opettamisen ja oppimisen intensiivikurssin aikana kolmen eri kyselyn avulla. Kyselyiden sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t avoimet kysymykset olivat englanniksi, sill\u00e4 se oli my\u00f6s kurssin opetuskieli. Aineistoa ker\u00e4ttiin my\u00f6s osallistuvan havainnoinnin menetelmin, jolloin kurssin aikaisia kentt\u00e4muistiinpanoja voitiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kyselylomakeaineiston analyysin tukena ja monipuolistajana. Osallistuvan havainnoijan lis\u00e4ksi kurssille osallistui 37 eurooppalaista opiskelijaa kahdeksasta maasta. Heist\u00e4 l\u00e4hes kaikki aikoivat valmistumisensa j\u00e4lkeen opettaa yht\u00e4 tai useampaa luonnontieteellist\u00e4 oppiainetta 0\u201320-vuotiaille.\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksina voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 osallistujat kokivat kurssin hy\u00f6dylliseksi erityisesti luonnontieteiden oppimisen ja kansainv\u00e4listymisen osalta. Lis\u00e4ksi kielitaito arvioitiin kurssin lopussa useammin hyv\u00e4ksi tai eritt\u00e4in hyv\u00e4ksi kuin kurssin alkaessa. Sosiaalisten suhteiden muodostumisessa keskeisess\u00e4 asemassa oli opiskelijoiden kotimaa ja kieli. Paikalliset opiskelijat vaikuttivat j\u00e4\u00e4v\u00e4n muun ryhm\u00e4n ulkopuolelle, eiv\u00e4tk\u00e4 he osallistuneet vapaa-ajan ohjelmaan kuin muutaman kerran. Useat heist\u00e4 ilmoittivat osallistuvansa kurssille pakotettuina ja arvioivat kansainv\u00e4liset suhteet v\u00e4hemm\u00e4n t\u00e4rkeiksi kuin muut osallistujat. Sen sijaan ulkomaiset opiskelijat osasivat m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 syyt ja tavoitteet osallistumiselleen tarkemmin ja he pitiv\u00e4t kansainv\u00e4lisi\u00e4 suhteita t\u00e4rke\u00e4mpin\u00e4 kuin kotimaassaan kansainv\u00e4listyv\u00e4t. T\u00e4m\u00e4n perusteella voisikin olettaa ett\u00e4 kotikampuksella kansainv\u00e4listyminen on mahdollista, mutta kokemus ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole yht\u00e4lailla intensiivinen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minttu Yli-Honkola (mimayli) on 2012-06-01 10:16:45.038929. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-01T10:16:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206011778.pdf: 554511 bytes, checksum: 97f1b5477138ac1c1b39b3b05f0b0bf8 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: d667cead0afdb78cf85aeb82b104aede (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-01T10:16:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206011778.pdf: 554511 bytes, checksum: 97f1b5477138ac1c1b39b3b05f0b0bf8 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: d667cead0afdb78cf85aeb82b104aede (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Erasmus Intensive Program", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tie oppimiseen ja kulttuurienv\u00e4lisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainv\u00e4list\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206011778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-01T10:16:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "globaalikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4listyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4lisyyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuva havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37942
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cc879627-fb63-4fee-b4c7-7165a1218ffa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206011778.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Honkola, Minttu Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä Erasmus Intensive Program Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 globaalikasvatus kansainvälistyminen kansainvälisyyskasvatus kulttuurienvälisyys osallistuva havainnointi opettajankoulutus opiskelijat sosiaaliset suhteet
title Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
title_full Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
title_fullStr Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
title_full_unstemmed Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
title_short Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen
title_sort tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
title_sub intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
title_txtP Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
topic Erasmus Intensive Program Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 globaalikasvatus kansainvälistyminen kansainvälisyyskasvatus kulttuurienvälisyys osallistuva havainnointi opettajankoulutus opiskelijat sosiaaliset suhteet
topic_facet 103 Erasmus Intensive Program Luokanopettajakoulutus Teacher Education globaalikasvatus kansainvälistyminen kansainvälisyyskasvatus kulttuurienvälisyys opettajankoulutus opiskelijat osallistuva havainnointi sosiaaliset suhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37942 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206011778
work_keys_str_mv AT ylihonkolaminttu tieoppimiseenjakulttuurienvälisyyteenintensiivikurssiopettajaopiskelijoidenkans