Teaching the pronunciation of English as an international language suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners

Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja standardiin. Suomalaisessa englannin kielen opetuksessa ihanteellisena mallina...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hietanen, Hilla
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37939
_version_ 1826225734628147200
author Hietanen, Hilla
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hietanen, Hilla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hietanen, Hilla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hietanen, Hilla
datasource_str_mv jyx
description Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja standardiin. Suomalaisessa englannin kielen opetuksessa ihanteellisena mallina ja tavoitteena on tähän saakka useimmiten käytetty britti ja/tai amerikanenglannin niin sanottua standardisoitua muotoa, joka on kodifioitu lukuisissa oppaissa, sanakirjoissa ja oppimateriaaleissa. Tästä mallista poikkeamista on pidetty virheenä ja esimerkiksi vahvan aksentin ilmenemistä epätoivottavana tai jopa nolona. Tiedetään, että natiivin kaltaisen aksentin omaksuminen vieraassa kielessä on äärimmäisen harvinaista erityisesti silloin, jos opiskelu on alkanut vasta aikuisiällä. Täysin ymmärrettävän ääntämyksen voi kuitenkin oppia, vaikka aksentti poikkeaisikin syntyperäisen puhetavasta. Onkin alettu kyseenalaistaa tarvetta vedota natiivien ääntämykseen normina varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa englantia käytetään ei-englanninkielisten välisessä viestinnässä eli niin sanottuna lingua francana. Tällöin tärkeintä on ymmärrettävyys ja tilannesidonnaisuus natiivi-aksentin omaksumisen sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana on ollut uuden oppimateriaalinen luominen. Materiaali on tarkoitettu ääntämisen opettamisen apuvälineeksi erityisesti suomalaisille englannin opettajille ja heidän oppilailleen, ja sen keskeisinä ajatuksina ovat sisällön priorisointi, englannin näkeminen kansainvälisenä kielenä ja käytännönläheisyys. Näin ollen se poikkeaa useista perinteisistä ääntämisen opetuksen oppaista, jotka pohjautuvat natiivimalleihin ja englantia äidinkielenään puhuvien viestintäkonventioihin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietanen, Hilla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-01T06:55:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-01T06:55:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37939", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielt\u00e4 ei voi puhua \u00e4\u00e4nt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sit\u00e4, mink\u00e4 vuoksi \u00e4\u00e4nt\u00e4minen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen kuten mink\u00e4 tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja standardiin. Suomalaisessa englannin kielen opetuksessa ihanteellisena mallina ja tavoitteena on t\u00e4h\u00e4n saakka useimmiten k\u00e4ytetty britti ja/tai amerikanenglannin niin sanottua standardisoitua muotoa, joka on kodifioitu lukuisissa oppaissa, sanakirjoissa ja oppimateriaaleissa. T\u00e4st\u00e4 mallista poikkeamista on pidetty virheen\u00e4 ja esimerkiksi vahvan aksentin ilmenemist\u00e4 ep\u00e4toivottavana tai jopa nolona.\r\n\r\nTiedet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 natiivin kaltaisen aksentin omaksuminen vieraassa kieless\u00e4 on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen harvinaista erityisesti silloin, jos opiskelu on alkanut vasta aikuisi\u00e4ll\u00e4. T\u00e4ysin ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen voi kuitenkin oppia, vaikka aksentti poikkeaisikin syntyper\u00e4isen puhetavasta. Onkin alettu kyseenalaistaa tarvetta vedota natiivien \u00e4\u00e4nt\u00e4mykseen normina varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa englantia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ei-englanninkielisten v\u00e4lisess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4 eli niin sanottuna lingua francana. T\u00e4ll\u00f6in t\u00e4rkeint\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4vyys ja tilannesidonnaisuus natiivi-aksentin omaksumisen sijaan.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman l\u00e4ht\u00f6kohtana on ollut uuden oppimateriaalinen luominen. Materiaali on tarkoitettu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen apuv\u00e4lineeksi erityisesti suomalaisille englannin opettajille ja heid\u00e4n oppilailleen, ja sen keskeisin\u00e4 ajatuksina ovat sis\u00e4ll\u00f6n priorisointi, englannin n\u00e4keminen kansainv\u00e4lisen\u00e4 kielen\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisyys. N\u00e4in ollen se poikkeaa useista perinteisist\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen oppaista, jotka pohjautuvat natiivimalleihin ja englantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvien viestint\u00e4konventioihin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla Hietanen (hianhiet) on 2012-06-01 06:55:52.444293. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-01T06:55:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206011775.pdf: 4861489 bytes, checksum: 929e3537e564a2d7ff78a61907e0190c (MD5)\r\nlicense.html: 5065 bytes, checksum: 3c78c3f316b0e970a93dbddb159c0978 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-01T06:55:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206011775.pdf: 4861489 bytes, checksum: 929e3537e564a2d7ff78a61907e0190c (MD5)\r\nlicense.html: 5065 bytes, checksum: 3c78c3f316b0e970a93dbddb159c0978 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61, 58 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as an international language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a lingua franca", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206011775", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-01T06:55:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lingua franca", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37939
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd43a8f3-15eb-4a6b-85a0-730d375571fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206011775.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietanen, Hilla Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners pronunciation teaching English as an international language English as a lingua franca English language teaching Englannin kieli English 301 ääntäminen lingua franca englannin kieli opetus oppimateriaali
title Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
title_full Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
title_fullStr Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
title_full_unstemmed Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
title_short Teaching the pronunciation of English as an international language
title_sort teaching the pronunciation of english as an international language suggestions for constructing a syllabus for finnish learners
title_sub suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
title_txtP Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
topic pronunciation teaching English as an international language English as a lingua franca English language teaching Englannin kieli English 301 ääntäminen lingua franca englannin kieli opetus oppimateriaali
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a lingua franca English as an international language English language teaching englannin kieli lingua franca opetus oppimateriaali pronunciation teaching ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37939 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206011775
work_keys_str_mv AT hietanenhilla teachingthepronunciationofenglishasaninternationallanguagesuggestionsforconstructi