JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden säätelyä modernia teknologiaa hyödyntäen Jamming Mobile eli JamMo-oppimisympäristössä musiikin tunneilla. Tutkimuksessa selvitetään, onko ADHD-oppilaan musiikkitoiminnassa eroavaisuuksia, kun sitä verrataan perinteist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pelamo, Oona
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37937
_version_ 1826225760832061440
author Pelamo, Oona
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pelamo, Oona Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pelamo, Oona Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pelamo, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden säätelyä modernia teknologiaa hyödyntäen Jamming Mobile eli JamMo-oppimisympäristössä musiikin tunneilla. Tutkimuksessa selvitetään, onko ADHD-oppilaan musiikkitoiminnassa eroavaisuuksia, kun sitä verrataan perinteisten musiikin tuntien ja JamMo-tuntien välillä. Toisaalta tutkimuksessa ollaan kiinnostuneista siitä, millainen sosiaalinen konteksti tukee parhaiten ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden säätelyä JamMo-oppimisympäristössä. Erilaisia sosiaalisia konteksteja tässä tutkimuksessa ovat yksinpelitilanne, paripelitilanne ja pienryhmäpelitilanne. Lisäksi tässä tutkimuksessa verrataan ADHD-oppilaan musiikkitoimintaa vertailuoppilaiden musiikkitoimintaan – näin pyritään saamaan selville, poikkeaako ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden säätely luokkatoverien tarkkaavaisuuden säätelystä JamMo-tunneilla. Tutkielma on toteutettu osana kansainvälistä UMSIC-projektia. Projektissa on pyritty modernia musiikkikasvatusteknologiaa hyödyntäen luomaan oppimisympäristö, joka sekä ennaltaehkäisisi erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden syrjäytymistä että tukisi sosiaalista inkluusiota. Tämän tutkimuksen aihe valikoitui projektin innoittamana ja ajankohtaisuutensa vuoksi. Koska teknologiset oppimisympäristöt ovat tulleet jäädäkseen koulujen arkipäivään, on tärkeätä tutkia niiden mahdollisuuksia myös musiikkikasvatuksen ja erityistä tukea tarvitsevien, tässä tapauksessa ADHD-oppilaiden, näkökulmasta. Tämä tapaustutkimus toteutettiin sekä laadullista että määrällistä, systemaattista havainnointia hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2011 kahdessa eri alakoulussa, kahden eri nelosluokan kaksi eri JamMo-tuntia videoiden. Molemmilla luokilla oli yksi ADHD-diagnosoitu oppilas. ADHD-oppilaiden (n=2) lisäksi kustakin pelitilanteesta analysoitiin myös vertailuoppilaan (n=4) tarkkaavaisuuden säätely. Aineisto, joka koostui 12:sta 600 sekunnin (10 min) mittaisesta osiosta, koodattiin neljän eri muuttujan suhteen Annotation-tietokoneohjelmalla. Tämän jälkeen määrällisiin tutkimustuloksiin liitettiin vielä laadulliset havainnot, joita tehtiin sekä kentällä että videoita useaan kertaan observoiden. Tutkimuksen mukaan ADHD-oppilaan on helpompi säädellä tarkkaavaisuuttaan JamMo-oppimisympäristössä kuin perinteisillä musiikin tunneilla. ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden säätelyn kannalta sosiaalisista konteksteista keskimäärin parhaiten toimi paripeli, kun taas pienryhmäpeli osoittautui haastavimmaksi. Merkittäviä eroja ADHD-oppilaiden ja vertailuoppilaiden tarkkaavaisuuden säätelyssä JamMo-tunneilla ei havaittu. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että ADHD-oppilaat hyötyvät tarkkaan pedagogisesti suunnitellusta oppimisympäristöstä musiikin tunneilla, vaikkakin laajempia jatkotutkimuksia tulevaisuudessa tarvitaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelamo, Oona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-31T15:07:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-31T15:07:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37937", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 modernia teknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4en Jamming Mobile eli JamMo-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 musiikin tunneilla. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, onko ADHD-oppilaan musiikkitoiminnassa eroavaisuuksia, kun sit\u00e4 verrataan perinteisten musiikin tuntien ja JamMo-tuntien v\u00e4lill\u00e4. Toisaalta tutkimuksessa ollaan kiinnostuneista siit\u00e4, millainen sosiaalinen konteksti tukee parhaiten ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 JamMo-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Erilaisia sosiaalisia konteksteja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat yksinpelitilanne, paripelitilanne ja pienryhm\u00e4pelitilanne. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa verrataan ADHD-oppilaan musiikkitoimintaa vertailuoppilaiden musiikkitoimintaan \u2013 n\u00e4in pyrit\u00e4\u00e4n saamaan selville, poikkeaako ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4tely luokkatoverien tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4 JamMo-tunneilla.\r\n\r\nTutkielma on toteutettu osana kansainv\u00e4list\u00e4 UMSIC-projektia. Projektissa on pyritty modernia musiikkikasvatusteknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4en luomaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6, joka sek\u00e4 ennaltaehk\u00e4isisi erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden syrj\u00e4ytymist\u00e4 ett\u00e4 tukisi sosiaalista inkluusiota. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aihe valikoitui projektin innoittamana ja ajankohtaisuutensa vuoksi. Koska teknologiset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t ovat tulleet j\u00e4\u00e4d\u00e4kseen koulujen arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4n, on t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 tutkia niiden mahdollisuuksia my\u00f6s musiikkikasvatuksen ja erityist\u00e4 tukea tarvitsevien, t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa ADHD-oppilaiden, n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tapaustutkimus toteutettiin sek\u00e4 laadullista ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4, systemaattista havainnointia hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011 kahdessa eri alakoulussa, kahden eri nelosluokan kaksi eri JamMo-tuntia videoiden. Molemmilla luokilla oli yksi ADHD-diagnosoitu oppilas. ADHD-oppilaiden (n=2) lis\u00e4ksi kustakin pelitilanteesta analysoitiin my\u00f6s vertailuoppilaan (n=4) tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4tely. Aineisto, joka koostui 12:sta 600 sekunnin (10 min) mittaisesta osiosta, koodattiin nelj\u00e4n eri muuttujan suhteen Annotation-tietokoneohjelmalla. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen m\u00e4\u00e4r\u00e4llisiin tutkimustuloksiin liitettiin viel\u00e4 laadulliset havainnot, joita tehtiin sek\u00e4 kent\u00e4ll\u00e4 ett\u00e4 videoita useaan kertaan observoiden.\r\n\r\nTutkimuksen mukaan ADHD-oppilaan on helpompi s\u00e4\u00e4dell\u00e4 tarkkaavaisuuttaan JamMo-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 kuin perinteisill\u00e4 musiikin tunneilla. ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4telyn kannalta sosiaalisista konteksteista keskim\u00e4\u00e4rin parhaiten toimi paripeli, kun taas pienryhm\u00e4peli osoittautui haastavimmaksi. Merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja ADHD-oppilaiden ja vertailuoppilaiden tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4telyss\u00e4 JamMo-tunneilla ei havaittu. Tutkimus antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 ADHD-oppilaat hy\u00f6tyv\u00e4t tarkkaan pedagogisesti suunnitellusta oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 musiikin tunneilla, vaikkakin laajempia jatkotutkimuksia tulevaisuudessa tarvitaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Oona Pelamo (oojapela) on 2012-05-31 15:07:40.062136. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-31T15:07:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205311773.pdf: 1298660 bytes, checksum: 808bc75fad42cf8ca76e3abf6084d2a7 (MD5)\r\nlicense.html: 5020 bytes, checksum: f8663246a92bd5929fe309d7d147fd83 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-31T15:07:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205311773.pdf: 1298660 bytes, checksum: 808bc75fad42cf8ca76e3abf6084d2a7 (MD5)\r\nlicense.html: 5020 bytes, checksum: f8663246a92bd5929fe309d7d147fd83 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "JamMo-oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "JamMo-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205311773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-31T15:07:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37937
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab9366b1-6008-42a2-a596-68df8df7f720\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205311773.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pelamo, Oona JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla musiikkikasvatusteknologia JamMo-oppimisympäristö Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education Tapaustutkimus 3052 103 musiikkikasvatus ADHD musiikki opetus oppiminen tarkkaavaisuus
title JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
title_full JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
title_fullStr JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
title_full_unstemmed JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
title_short JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
title_sort jammo oppimisympäristön yhteys kahden adhd oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
title_txtP JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
topic musiikkikasvatusteknologia JamMo-oppimisympäristö Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education Tapaustutkimus 3052 103 musiikkikasvatus ADHD musiikki opetus oppiminen tarkkaavaisuus
topic_facet 103 3052 ADHD JamMo-oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Tapaustutkimus Teacher Education musiikki musiikkikasvatus musiikkikasvatusteknologia opetus oppiminen tarkkaavaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37937 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205311773
work_keys_str_mv AT pelamooona jammooppimisympäristönyhteyskahdenadhdoppilaantarkkaavaisuuteenmusiikintunnilla