A hot-headed grandma the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students

Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, myös Suomessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko suomal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Onjukka, Reea
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37931
_version_ 1826225807358427136
author Onjukka, Reea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Onjukka, Reea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Onjukka, Reea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Onjukka, Reea
datasource_str_mv jyx
description Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, myös Suomessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko suomalaiset lukio-opiskelijat käyttävät idiomaattisia ilmauksia tuotoksissaan. Lisäksi tutkielmassa etsittiin eroja idiomaattisten ilmausten käytössä eritasoisten opiskelijoiden välillä, tarkasteltiin sitä, millaisia ilmauksia käytetään sekä sitä, millaisia ongelmia kyseisten ilmausten käyttö aiheuttaa. Aineisto kerättiin kahdesta koulusta 3. vuosikurssin kursseilta. Abiturientit eli kolmannen vuoden opiskelijat valittiin kohderyhmäksi, sillä he ovat opiskelleet englantia pisimpään ja näin ollen oletettavasti osaavat ryhmänä enemmän kuin alempien vuosiluokkien opiskelijat. Aineiden yhteismäärä oli 42 ja niiden pituus vaihteli 150–250 sanaan. Aineista etsittiin ilmauksia, joita voidaan pitää idiomaattisina. Idiomaattisuuden määrittämisessä käytettiin apuna sekä idiomisanakirjoja että perinteisiä sanakirjoja. Yhteensä vain 44 ilmausta löydettiin ja ne jaettiin kategorioihin (idiomit, fraasiverbit, allegoriat sekä sekalaiset, jotka eivät sopineet muihin kategorioihin). Suppean datan vuoksi yleistyksien tekeminen tutkielman pohjalta on mahdotonta. Voidaan kuitenkin sanoa, että lukio-opiskelijoiden idiomaattisten ilmausten käyttö on vähäistä ja etenkin prepositiot aiheuttavat vaikeuksia ilmausten käytössä.
first_indexed 2012-12-06T00:03:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Onjukka, Reea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-30T16:26:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-30T16:26:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Metaforisuus on t\u00e4rke\u00e4 osa kielt\u00e4. V\u00e4hitellen my\u00f6s kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehd\u00e4\u00e4n jatkuvasti ymp\u00e4ri maailmaa, my\u00f6s Suomessa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, paljonko suomalaiset lukio-opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t idiomaattisia ilmauksia tuotoksissaan. Lis\u00e4ksi tutkielmassa etsittiin eroja idiomaattisten ilmausten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 eritasoisten opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4, tarkasteltiin sit\u00e4, millaisia ilmauksia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 sit\u00e4, millaisia ongelmia kyseisten ilmausten k\u00e4ytt\u00f6 aiheuttaa.\nAineisto ker\u00e4ttiin kahdesta koulusta 3. vuosikurssin kursseilta. Abiturientit eli kolmannen vuoden opiskelijat valittiin kohderyhm\u00e4ksi, sill\u00e4 he ovat opiskelleet englantia pisimp\u00e4\u00e4n ja n\u00e4in ollen oletettavasti osaavat ryhm\u00e4n\u00e4 enemm\u00e4n kuin alempien vuosiluokkien opiskelijat. Aineiden yhteism\u00e4\u00e4r\u00e4 oli 42 ja niiden pituus vaihteli 150\u2013250 sanaan. Aineista etsittiin ilmauksia, joita voidaan pit\u00e4\u00e4 idiomaattisina. Idiomaattisuuden m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misess\u00e4 k\u00e4ytettiin apuna sek\u00e4 idiomisanakirjoja ett\u00e4 perinteisi\u00e4 sanakirjoja.\nYhteens\u00e4 vain 44 ilmausta l\u00f6ydettiin ja ne jaettiin kategorioihin (idiomit, fraasiverbit, allegoriat sek\u00e4 sekalaiset, jotka eiv\u00e4t sopineet muihin kategorioihin). Suppean datan vuoksi yleistyksien tekeminen tutkielman pohjalta on mahdotonta. Voidaan kuitenkin sanoa, ett\u00e4 lukio-opiskelijoiden idiomaattisten ilmausten k\u00e4ytt\u00f6 on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja etenkin prepositiot aiheuttavat vaikeuksia ilmausten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reea Onjukka (rekronju) on 2012-05-30 16:26:35.667600. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-30T16:26:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205301767.pdf: 722550 bytes, checksum: 3f9d6775b3f75a017496aab2ae86fed3 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: 04f0af5b3ea09b5428dc77b38fabf7db (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-30T16:26:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205301767.pdf: 722550 bytes, checksum: 3f9d6775b3f75a017496aab2ae86fed3 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: 04f0af5b3ea09b5428dc77b38fabf7db (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "idioms", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary studies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning and teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205301767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-30T16:26:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37931
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0991975c-de98-435c-80b4-2934b122b904\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205301767.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Onjukka, Reea A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students idioms vocabulary studies foreign language learning and teaching English Englannin kieli
title A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
title_full A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
title_fullStr A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
title_full_unstemmed A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
title_short A hot-headed grandma
title_sort hot headed grandma the use of idiomatic expressions in the compositions of finnish upper secondary school students
title_sub the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
title_txtP A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
topic idioms vocabulary studies foreign language learning and teaching English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English foreign language learning and teaching idioms vocabulary studies
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37931 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205301767
work_keys_str_mv AT onjukkareea ahotheadedgrandmatheuseofidiomaticexpressionsinthecompositionsoffinnishuppersecondar AT onjukkareea hotheadedgrandmatheuseofidiomaticexpressionsinthecompositionsoffinnishuppersecondary