fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-29T17:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-29T17:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 yl\u00e4koulun ruotsinopettajat musiikkia opetuksessaan ja millaisia kokemuksia heill\u00e4 on musiikin liitt\u00e4misest\u00e4 ruotsinopetukseen. Tarkoituksena oli my\u00f6s kartoittaa, mill\u00e4 tavoin ja kuinka usein he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikkia opetuksessa sek\u00e4 millaisia hyvi\u00e4 ja huonoja puolia he n\u00e4kev\u00e4t sen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan. Tutkimuksen hypoteesi oli, ett\u00e4 musiikin rooli ruotsinopetuksessa ei ole erityisen suuri. Tutkimuksen aineisto koostui 46 s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 kyselylomakkeesta, jotka ker\u00e4ttiin ruotsinopettajilta Suomen ruotsinopettajat ry:n s\u00e4hk\u00f6postilistan kautta. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4, joten vastaukset analysoitiin osittain kvantitatiivisesti ja osittain kvalitatiivisesti. \n\nNoin kolme nelj\u00e4st\u00e4 opettajasta ilmoitti k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 jonkin verran musiikkia ruotsin opetuksessa. Kaikki opettajat, jotka ilmoittivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 eritt\u00e4in paljon tai paljon musiikkia, k\u00e4yttiv\u00e4t ainakin jonkin verran oppikirjojen ulkopuolista musiikkia. Opettajat kokivatkin, ett\u00e4 oppikirjat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t liian v\u00e4h\u00e4n musiikkia, ja toivoivat saavansa enemm\u00e4n vinkkej\u00e4 musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa. Vastaajat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 musiikkia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melkein mill\u00e4 kielenopetuksen osa-alueella tahansa ja sill\u00e4 on monia positiivisia vaikutuksia kielenoppimiseen. Opetustarkoituksessa musiikkia k\u00e4ytettiin eniten kuullunymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4, sanaston opetuksessa, aiheeseen syventymisess\u00e4 ja kielialueen (musiikki)kulttuuriin tutustumisessa. V\u00e4hiten musiikkia k\u00e4ytettiin luetunymm\u00e4rt\u00e4misen, suullisen kielitaidon, kirjallisen tuottamisen ja luovan ilmaisun harjoituksissa. Virkistystarkoituksessa vastaajat k\u00e4yttiv\u00e4t musiikkia eniten taukomusiikkina ja oppilaiden pirist\u00e4miseen ja virkist\u00e4miseen, v\u00e4hiten taustamusiikkina ja oppilaiden rentouttamiseen. Suurimpina musiikin etuina opettajat pitiv\u00e4t sen rauhoittavaa ja motivoivaa vaikutusta sek\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 oppilaat yleens\u00e4 pit\u00e4v\u00e4t musiikista. Haittapuolina vastaajat n\u00e4kiv\u00e4t ajanpuutteen sek\u00e4 tunneilla ett\u00e4 teht\u00e4vien valmistelussa, vaikeuden l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tunneille sopivaa musiikkia sek\u00e4 sen, ett\u00e4 musiikki saattaa rentouttaa oppilaita liikaa. Osa vastaajista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 musiikin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ei ole haittapuolia. \n\nYleisesti musiikilla ei kuitenkaan ollut kovin suurta roolia opetuksessa, mik\u00e4 vahvisti tutkimuksen hypoteesin. Opettajat n\u00e4yttiv\u00e4t kuitenkin tarvitsevan lis\u00e4\u00e4 koulutusta musiikin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 voidakseen paremmin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sit\u00e4. My\u00f6s valmiit teht\u00e4v\u00e4t ja teht\u00e4v\u00e4paketit saattaisivat mahdollisesti helpottaa opettajien ty\u00f6t\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna M\u00e4kinen (sukrmaki) on 2012-05-29 17:09:16.662579. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-29T17:09:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205291756.pdf: 515517 bytes, checksum: 371f279d6d9db314b87b0898d8a98fd9 (MD5)\nlicense.html: 4983 bytes, checksum: b19db8b2718f21a13a8121e8affe3c79 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-29T17:09:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205291756.pdf: 515517 bytes, checksum: 371f279d6d9db314b87b0898d8a98fd9 (MD5)\nlicense.html: 4983 bytes, checksum: b19db8b2718f21a13a8121e8affe3c79 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musik i svenskundervisning p\u00e5 h\u00f6gstadiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205291756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-29T17:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|