Musik i svenskundervisning på högstadiet

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, käyttävätkö yläkoulun ruotsinopettajat musiikkia opetuksessaan ja millaisia kokemuksia heillä on musiikin liittämisestä ruotsinopetukseen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, millä tavoin ja kuinka usein he käyttävät musiikkia opetuksessa sekä millaisia h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Susanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37921
_version_ 1826225813122449408
author Mäkinen, Susanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkinen, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkinen, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkinen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, käyttävätkö yläkoulun ruotsinopettajat musiikkia opetuksessaan ja millaisia kokemuksia heillä on musiikin liittämisestä ruotsinopetukseen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, millä tavoin ja kuinka usein he käyttävät musiikkia opetuksessa sekä millaisia hyviä ja huonoja puolia he näkevät sen käytössä olevan. Tutkimuksen hypoteesi oli, että musiikin rooli ruotsinopetuksessa ei ole erityisen suuri. Tutkimuksen aineisto koostui 46 sähköisestä kyselylomakkeesta, jotka kerättiin ruotsinopettajilta Suomen ruotsinopettajat ry:n sähköpostilistan kautta. Kysely sisälsi sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä, joten vastaukset analysoitiin osittain kvantitatiivisesti ja osittain kvalitatiivisesti. Noin kolme neljästä opettajasta ilmoitti käyttävänsä jonkin verran musiikkia ruotsin opetuksessa. Kaikki opettajat, jotka ilmoittivat käyttävänsä erittäin paljon tai paljon musiikkia, käyttivät ainakin jonkin verran oppikirjojen ulkopuolista musiikkia. Opettajat kokivatkin, että oppikirjat sisältävät liian vähän musiikkia, ja toivoivat saavansa enemmän vinkkejä musiikin käyttöön opetuksessa. Vastaajat olivat sitä mieltä, että musiikkia voidaan käyttää melkein millä kielenopetuksen osa-alueella tahansa ja sillä on monia positiivisia vaikutuksia kielenoppimiseen. Opetustarkoituksessa musiikkia käytettiin eniten kuullunymmärtämisessä, sanaston opetuksessa, aiheeseen syventymisessä ja kielialueen (musiikki)kulttuuriin tutustumisessa. Vähiten musiikkia käytettiin luetunymmärtämisen, suullisen kielitaidon, kirjallisen tuottamisen ja luovan ilmaisun harjoituksissa. Virkistystarkoituksessa vastaajat käyttivät musiikkia eniten taukomusiikkina ja oppilaiden piristämiseen ja virkistämiseen, vähiten taustamusiikkina ja oppilaiden rentouttamiseen. Suurimpina musiikin etuina opettajat pitivät sen rauhoittavaa ja motivoivaa vaikutusta sekä sitä, että oppilaat yleensä pitävät musiikista. Haittapuolina vastaajat näkivät ajanpuutteen sekä tunneilla että tehtävien valmistelussa, vaikeuden löytää tunneille sopivaa musiikkia sekä sen, että musiikki saattaa rentouttaa oppilaita liikaa. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että musiikin käytöllä ei ole haittapuolia. Yleisesti musiikilla ei kuitenkaan ollut kovin suurta roolia opetuksessa, mikä vahvisti tutkimuksen hypoteesin. Opettajat näyttivät kuitenkin tarvitsevan lisää koulutusta musiikin käytössä voidakseen paremmin hyödyntää sitä. Myös valmiit tehtävät ja tehtäväpaketit saattaisivat mahdollisesti helpottaa opettajien työtä.
first_indexed 2012-12-06T00:03:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-29T17:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-29T17:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 yl\u00e4koulun ruotsinopettajat musiikkia opetuksessaan ja millaisia kokemuksia heill\u00e4 on musiikin liitt\u00e4misest\u00e4 ruotsinopetukseen. Tarkoituksena oli my\u00f6s kartoittaa, mill\u00e4 tavoin ja kuinka usein he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikkia opetuksessa sek\u00e4 millaisia hyvi\u00e4 ja huonoja puolia he n\u00e4kev\u00e4t sen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan. Tutkimuksen hypoteesi oli, ett\u00e4 musiikin rooli ruotsinopetuksessa ei ole erityisen suuri. Tutkimuksen aineisto koostui 46 s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 kyselylomakkeesta, jotka ker\u00e4ttiin ruotsinopettajilta Suomen ruotsinopettajat ry:n s\u00e4hk\u00f6postilistan kautta. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4, joten vastaukset analysoitiin osittain kvantitatiivisesti ja osittain kvalitatiivisesti. \n\nNoin kolme nelj\u00e4st\u00e4 opettajasta ilmoitti k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 jonkin verran musiikkia ruotsin opetuksessa. Kaikki opettajat, jotka ilmoittivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 eritt\u00e4in paljon tai paljon musiikkia, k\u00e4yttiv\u00e4t ainakin jonkin verran oppikirjojen ulkopuolista musiikkia. Opettajat kokivatkin, ett\u00e4 oppikirjat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t liian v\u00e4h\u00e4n musiikkia, ja toivoivat saavansa enemm\u00e4n vinkkej\u00e4 musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa. Vastaajat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 musiikkia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melkein mill\u00e4 kielenopetuksen osa-alueella tahansa ja sill\u00e4 on monia positiivisia vaikutuksia kielenoppimiseen. Opetustarkoituksessa musiikkia k\u00e4ytettiin eniten kuullunymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4, sanaston opetuksessa, aiheeseen syventymisess\u00e4 ja kielialueen (musiikki)kulttuuriin tutustumisessa. V\u00e4hiten musiikkia k\u00e4ytettiin luetunymm\u00e4rt\u00e4misen, suullisen kielitaidon, kirjallisen tuottamisen ja luovan ilmaisun harjoituksissa. Virkistystarkoituksessa vastaajat k\u00e4yttiv\u00e4t musiikkia eniten taukomusiikkina ja oppilaiden pirist\u00e4miseen ja virkist\u00e4miseen, v\u00e4hiten taustamusiikkina ja oppilaiden rentouttamiseen. Suurimpina musiikin etuina opettajat pitiv\u00e4t sen rauhoittavaa ja motivoivaa vaikutusta sek\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 oppilaat yleens\u00e4 pit\u00e4v\u00e4t musiikista. Haittapuolina vastaajat n\u00e4kiv\u00e4t ajanpuutteen sek\u00e4 tunneilla ett\u00e4 teht\u00e4vien valmistelussa, vaikeuden l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tunneille sopivaa musiikkia sek\u00e4 sen, ett\u00e4 musiikki saattaa rentouttaa oppilaita liikaa. Osa vastaajista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 musiikin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ei ole haittapuolia. \n\nYleisesti musiikilla ei kuitenkaan ollut kovin suurta roolia opetuksessa, mik\u00e4 vahvisti tutkimuksen hypoteesin. Opettajat n\u00e4yttiv\u00e4t kuitenkin tarvitsevan lis\u00e4\u00e4 koulutusta musiikin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 voidakseen paremmin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sit\u00e4. My\u00f6s valmiit teht\u00e4v\u00e4t ja teht\u00e4v\u00e4paketit saattaisivat mahdollisesti helpottaa opettajien ty\u00f6t\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna M\u00e4kinen (sukrmaki) on 2012-05-29 17:09:16.662579. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-29T17:09:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205291756.pdf: 515517 bytes, checksum: 371f279d6d9db314b87b0898d8a98fd9 (MD5)\nlicense.html: 4983 bytes, checksum: b19db8b2718f21a13a8121e8affe3c79 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-29T17:09:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205291756.pdf: 515517 bytes, checksum: 371f279d6d9db314b87b0898d8a98fd9 (MD5)\nlicense.html: 4983 bytes, checksum: b19db8b2718f21a13a8121e8affe3c79 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musik i svenskundervisning p\u00e5 h\u00f6gstadiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205291756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-29T17:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37921
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13df46ac-25c6-47bf-a32a-7315a3d54e3d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205291756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Susanna Musik i svenskundervisning på högstadiet svenskundervisning musik högstadium Swedish Ruotsin kieli
title Musik i svenskundervisning på högstadiet
title_full Musik i svenskundervisning på högstadiet
title_fullStr Musik i svenskundervisning på högstadiet Musik i svenskundervisning på högstadiet
title_full_unstemmed Musik i svenskundervisning på högstadiet Musik i svenskundervisning på högstadiet
title_short Musik i svenskundervisning på högstadiet
title_sort musik i svenskundervisning på högstadiet
title_txtP Musik i svenskundervisning på högstadiet
topic svenskundervisning musik högstadium Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish högstadium musik svenskundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37921 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205291756
work_keys_str_mv AT mäkinensusanna musikisvenskundervisningpåhögstadiet