Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla kohti dialogista tutkivaa oppimista

Kokkonen, T. 2012. Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla. Kohti dialogista tutkivaa oppimista. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 64 sivua. Luonnontieteiden opetusta on viime aikoina...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkonen, Tuukka
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37917
_version_ 1828193129839198208
author Kokkonen, Tuukka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokkonen, Tuukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokkonen, Tuukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokkonen, Tuukka
datasource_str_mv jyx
description Kokkonen, T. 2012. Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla. Kohti dialogista tutkivaa oppimista. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 64 sivua. Luonnontieteiden opetusta on viime aikoina kehitetty kohti tutkivaa oppimista. Tämä on näkynyt myös Jyväskylän yliopiston opettajankoulutukseen, jossa on pyritty uudistamaan luonnontiedon kurssia (POM11YL) vastaamaan paremmin nykyistä käsitystä hyvästä luonnontiedon opetuksesta. Lukuvuonna 2010–2011 opettajaopiskelijat tutustuivat kurssin aikana ilmastonmuutokseen ja dialogisen tutkivan opetuksen ajatuksiin. He suunnittelivat ja toteuttivat dialogisuuteen perustuvan opetuskokonaisuuden (90 min). Suunnittelussa heitä ohjattiin keskittymään tunnin vuorovaikutukseen viestinnällisiä lähestymistapoja (Mortimer & Scott 2003) hyödyntäen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia viestinnällisiä lähestymistapoja opettajaopiskelijat käyttivät suunnittelemiensa oppituntien eri vaiheissa ja miten dialogisuus näkyi opetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin, miten opettajaopiskelijoiden pitämät oppitunnit vastasivat suunnitelmia viestinnällisten lähestymistapojen osalta, ja miten tunneilla näkyi ajatus dialogisesta opetuksen avaamisvaiheesta ja auktoritatiivisesta sulkemisvaiheesta (Scott & Ametller 2007). Viestinnällistä lähestymistapaa tarkasteltiin kahdella ulottuvuudella, jotka olivat vuorovaikutteinen-vuorovaikutukseton ja dialoginen-auktoritatiivinen. Tutkimusaineisto koostui neljästä keväällä 2011 videoidusta oppitunnista, joiden toteutuksesta vastasivat eri opiskelijaryhmät. Tunnit pidettiin kuudensissa luokissa Keski-Suomessa. Lisäksi aineistona olivat opiskelijoiden laatimat tuntisuunnitelmat. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskelijoiden on hankala soveltaa dialogisuutta opettaessaan. Vaikka he olivat suunnitelleet tunnit pääosin vuorovaikutteisiksi ja dialogisiksi, ne toteutuivat joitakin dialogisia tuokioita lukuun ottamatta auktoritatiivisina. Myös selkeät dialogiset opetuksen avaamisvaiheet puuttuivat. Tutkimuksen perusteella opettajankoulutuksen luonnontiedon kurssia on kehitettävä edelleen, mikäli pyrkimyksenä on kouluttaa opettajia, jotka toteuttavat dialogista tutkivaa oppimista. Tällöin he rakentavat opetuksensa siten, että se etenee oppilaiden arkikäsityksistä kohti luonnontieteellistä selitystä. Asiasanat: dialogisuus, opetus, opettajankoulutus, tutkiva oppiminen, ympäristö- ja luonnontieto
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Tuukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-29T06:14:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-29T06:14:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37917", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kokkonen, T. 2012. Opettajaopiskelijoiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t viestinn\u00e4lliset l\u00e4hestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla. Kohti dialogista tutkivaa oppimista. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 64 sivua.\r\n\r\nLuonnontieteiden opetusta on viime aikoina kehitetty kohti tutkivaa oppimista. T\u00e4m\u00e4 on n\u00e4kynyt my\u00f6s Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutukseen, jossa on pyritty uudistamaan luonnontiedon kurssia (POM11YL) vastaamaan paremmin nykyist\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 luonnontiedon opetuksesta. Lukuvuonna 2010\u20132011 opettajaopiskelijat tutustuivat kurssin aikana ilmastonmuutokseen ja dialogisen tutkivan opetuksen ajatuksiin. He suunnittelivat ja toteuttivat dialogisuuteen perustuvan opetuskokonaisuuden (90 min). Suunnittelussa heit\u00e4 ohjattiin keskittym\u00e4\u00e4n tunnin vuorovaikutukseen viestinn\u00e4llisi\u00e4 l\u00e4hestymistapoja (Mortimer & Scott 2003) hy\u00f6dynt\u00e4en.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin, millaisia viestinn\u00e4llisi\u00e4 l\u00e4hestymistapoja opettajaopiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t suunnittelemiensa oppituntien eri vaiheissa ja miten dialogisuus n\u00e4kyi opetuksessa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten opettajaopiskelijoiden pit\u00e4m\u00e4t oppitunnit vastasivat suunnitelmia viestinn\u00e4llisten l\u00e4hestymistapojen osalta, ja miten tunneilla n\u00e4kyi ajatus dialogisesta opetuksen avaamisvaiheesta ja auktoritatiivisesta sulkemisvaiheesta (Scott & Ametller 2007). Viestinn\u00e4llist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa tarkasteltiin kahdella ulottuvuudella, jotka olivat vuorovaikutteinen-vuorovaikutukseton ja dialoginen-auktoritatiivinen. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011 videoidusta oppitunnista, joiden toteutuksesta vastasivat eri opiskelijaryhm\u00e4t. Tunnit pidettiin kuudensissa luokissa Keski-Suomessa. Lis\u00e4ksi aineistona olivat opiskelijoiden laatimat tuntisuunnitelmat.\r\n\r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opiskelijoiden on hankala soveltaa dialogisuutta opettaessaan. Vaikka he olivat suunnitelleet tunnit p\u00e4\u00e4osin vuorovaikutteisiksi ja dialogisiksi, ne toteutuivat joitakin dialogisia tuokioita lukuun ottamatta auktoritatiivisina. My\u00f6s selke\u00e4t dialogiset opetuksen avaamisvaiheet puuttuivat. Tutkimuksen perusteella opettajankoulutuksen luonnontiedon kurssia on kehitett\u00e4v\u00e4 edelleen, mik\u00e4li pyrkimyksen\u00e4 on kouluttaa opettajia, jotka toteuttavat dialogista tutkivaa oppimista. T\u00e4ll\u00f6in he rakentavat opetuksensa siten, ett\u00e4 se etenee oppilaiden arkik\u00e4sityksist\u00e4 kohti luonnontieteellist\u00e4 selityst\u00e4. \r\n\r\nAsiasanat: dialogisuus, opetus, opettajankoulutus, tutkiva oppiminen, ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontieto", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuukka Kokkonen (tuilkokk) on 2012-05-29 06:14:41.091605. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-29T06:14:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205291752.pdf: 3442836 bytes, checksum: 2fa26867ab0cd3b3ba1f50de4fb94a85 (MD5)\r\nlicense.html: 5084 bytes, checksum: 9f86eaa94022bea226fd9961ef1cb60b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-29T06:14:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205291752.pdf: 3442836 bytes, checksum: 2fa26867ab0cd3b3ba1f50de4fb94a85 (MD5)\r\nlicense.html: 5084 bytes, checksum: 9f86eaa94022bea226fd9961ef1cb60b (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkiva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t viestinn\u00e4lliset l\u00e4hestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kohti dialogista tutkivaa oppimista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205291752", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-29T06:14:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37917
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c2cf1dd7-3d70-4b8f-9769-90a69925c153\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205291752.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Tuukka Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista dialogisuus opetus opettajankoulutus tutkiva oppiminen ympäristö- ja luonnontieto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppitunnit
title Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_alt Kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_full Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_short Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla
title_sort opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_sub kohti dialogista tutkivaa oppimista
title_txtP Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista
topic dialogisuus opetus opettajankoulutus tutkiva oppiminen ympäristö- ja luonnontieto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppitunnit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dialogisuus opettajankoulutus opetus oppitunnit tutkiva oppiminen ympäristö- ja luonnontieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37917 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205291752
work_keys_str_mv AT kokkonentuukka opettajaopiskelijoidenkäyttämätviestinnällisetlähestymistavatalakoulunluonnontied