"Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa

TIIVISTELMÄ Antikainen, H. & Lappalainen, S. 2012. ”Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi” Tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa. 61 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Ihastjärven kyläkoulun suunnittelussa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Antikainen, Henriikka, Lappalainen, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37909
_version_ 1826225758934138880
author Antikainen, Henriikka Lappalainen, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Antikainen, Henriikka Lappalainen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Antikainen, Henriikka Lappalainen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Antikainen, Henriikka
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Antikainen, H. & Lappalainen, S. 2012. ”Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi” Tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa. 61 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Ihastjärven kyläkoulun suunnittelussa ja sen kehittämisessä on otettu huomioon oppilaat, opettajat, vanhemmat sekä kyläläiset. Selvitimme myös missä muodoissa kodin ja koulun yhteistyötä on tehty yleisesti sekä kouluhankkeen yhteydessä. Lisäksi tarkastelimme sitä, kuinka eri osapuolet ovat kouluhankkeen kokeneet. Tutkimuksellamme haluamme korostaa erityisesti sitä, mitä hyvällä yhteistyöllä voidaan saavuttaa yhteiseksi hyväksi, ja kuinka vanhemmat voivat olla koko koulun voimavarana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen kohteena oli Ihastjärven kyläkoulu. Aineisto koostui kahdesta haastattelusta: ryhmähaastattelusta, jossa oli koulun koko henkilökunta ja yksilöhaastattelusta, jossa haastattelimme koulun rehtoria. Vanhemmat vastasivat kyselylomakkeeseen kotona. Lomakkeessa kysyttiin vanhempien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä meneillään olevasta kyläkouluhankkeesta ja sen yhteydessä käytettyjä yhteistyömuotoja. Kyselylomakkeita lähetettiin kaiken kaikkiaan 33 kappaletta ja niistä palautui 26. Lisäksi olemme tiiviisti lukeneet internetissä päivitettävää koulun omaa blogia, jonne rehtori, vanhemmat ja oppilaat ovat vapaasti saaneet kommentoida näkemyksiään ja esittää kysymyksiä kouluhankkeesta. Tutkimustulosten mukaan vanhemmat pitävät kodin ja koulun yhteistyötä tärkeänä ja enemmistö vanhemmista oli tyytyväisiä kodin ja koulun välillä tehtävään yhteistyöhön. Ihastjärven kyläkoulua oli tutkimustulostemme mukaan lähdetty rakentamaan koko kyläyhteisön tarpeisiin – kylän toimintakeskukseksi elämänkaariajatuksella. Yhteistyötä hankkeen tiimoilta oli tehty koko kyläyhteisön voimin ja vanhemmat olivat aktiivisesti osallistuneet hankkeeseen eri tavoin. Vanhemmat kertoivat osallistuneensa eri tilaisuuksiin, kuten kylä- ja vanhempainiltoihin, joissa hanketta oli käsitelty. Rehtori oli halunnut alusta saakka kuulla myös vanhempien ja oppilaiden mietteitä ja ottanut ne huomioon hankkeessa. Vanhemmat kokivat saaneensa riittävästi tietoa koskien hanketta. He olivat siihen tyytyväisiä ja valmiita jatkossakin osallistumaan koulun kehittämiseen. Käytetyimpiä yhteistyömuotoja olivat kirjallinen yhteydenpito, puhelut ja viestit.
first_indexed 2023-03-22T09:57:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Antikainen, Henriikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-28T11:40:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-28T11:40:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37909", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nAntikainen, H. & Lappalainen, S. 2012. \u201dYhteisty\u00f6ll\u00e4 yhteiseksi hyv\u00e4ksi\u201d Tapaustutkimus kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4 Ihastj\u00e4rven kyl\u00e4kouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa. 61 sivua.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka Ihastj\u00e4rven kyl\u00e4koulun suunnittelussa ja sen kehitt\u00e4misess\u00e4 on otettu huomioon oppilaat, opettajat, vanhemmat sek\u00e4 kyl\u00e4l\u00e4iset. Selvitimme my\u00f6s miss\u00e4 muodoissa kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 on tehty yleisesti sek\u00e4 kouluhankkeen yhteydess\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelimme sit\u00e4, kuinka eri osapuolet ovat kouluhankkeen kokeneet. Tutkimuksellamme haluamme korostaa erityisesti sit\u00e4, mit\u00e4 hyv\u00e4ll\u00e4 yhteisty\u00f6ll\u00e4 voidaan saavuttaa yhteiseksi hyv\u00e4ksi, ja kuinka vanhemmat voivat olla koko koulun voimavarana.\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen kohteena oli Ihastj\u00e4rven kyl\u00e4koulu. Aineisto koostui kahdesta haastattelusta: ryhm\u00e4haastattelusta, jossa oli koulun koko henkil\u00f6kunta ja yksil\u00f6haastattelusta, jossa haastattelimme koulun rehtoria. Vanhemmat vastasivat kyselylomakkeeseen kotona. Lomakkeessa kysyttiin vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 meneill\u00e4\u00e4n olevasta kyl\u00e4kouluhankkeesta ja sen yhteydess\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 yhteisty\u00f6muotoja. Kyselylomakkeita l\u00e4hetettiin kaiken kaikkiaan 33 kappaletta ja niist\u00e4 palautui 26. Lis\u00e4ksi olemme tiiviisti lukeneet internetiss\u00e4 p\u00e4ivitett\u00e4v\u00e4\u00e4 koulun omaa blogia, jonne rehtori, vanhemmat ja oppilaat ovat vapaasti saaneet kommentoida n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n ja esitt\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 kouluhankkeesta.\r\nTutkimustulosten mukaan vanhemmat pit\u00e4v\u00e4t kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja enemmist\u00f6 vanhemmista oli tyytyv\u00e4isi\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lill\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6h\u00f6n. Ihastj\u00e4rven kyl\u00e4koulua oli tutkimustulostemme mukaan l\u00e4hdetty rakentamaan koko kyl\u00e4yhteis\u00f6n tarpeisiin \u2013 kyl\u00e4n toimintakeskukseksi el\u00e4m\u00e4nkaariajatuksella. Yhteisty\u00f6t\u00e4 hankkeen tiimoilta oli tehty koko kyl\u00e4yhteis\u00f6n voimin ja vanhemmat olivat aktiivisesti osallistuneet hankkeeseen eri tavoin. Vanhemmat kertoivat osallistuneensa eri tilaisuuksiin, kuten kyl\u00e4- ja vanhempainiltoihin, joissa hanketta oli k\u00e4sitelty. Rehtori oli halunnut alusta saakka kuulla my\u00f6s vanhempien ja oppilaiden mietteit\u00e4 ja ottanut ne huomioon hankkeessa. Vanhemmat kokivat saaneensa riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa koskien hanketta. He olivat siihen tyytyv\u00e4isi\u00e4 ja valmiita jatkossakin osallistumaan koulun kehitt\u00e4miseen. K\u00e4ytetyimpi\u00e4 yhteisty\u00f6muotoja olivat kirjallinen yhteydenpito, puhelut ja viestit.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Lappalainen (sanlappa) on 2012-05-28 11:40:56.801490. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-28T11:40:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205281743.pdf: 955045 bytes, checksum: 51cbbdbb717349b971069e06d91343d4 (MD5)\r\nlicense.html: 5571 bytes, checksum: adb433948549a16cd70c06f4aba0973f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-28T11:40:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205281743.pdf: 955045 bytes, checksum: 51cbbdbb717349b971069e06d91343d4 (MD5)\r\nlicense.html: 5571 bytes, checksum: adb433948549a16cd70c06f4aba0973f (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6muodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ihastj\u00e4rvi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelu ja kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Yhteisty\u00f6ll\u00e4 yhteiseksi hyv\u00e4ksi\" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4 Ihastj\u00e4rven kyl\u00e4kouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tapaustutkimus kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4 Ihastj\u00e4rven kyl\u00e4kouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205281743", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-28T11:40:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyl\u00e4koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Ihastj\u00e4rvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37909
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f96575ba-b7bc-49fb-8286-4f5b0c1bb27d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205281743.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Antikainen, Henriikka Lappalainen, Sanna "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa kodin ja koulun välinen yhteistyö yhteistyömuodot kyläkoulu Ihastjärvi suunnittelu ja kehittäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 koti koulu yhteistyö kyläkoulut kehittäminen
title "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_alt Tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_full "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_fullStr "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_full_unstemmed "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_short "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi"
title_sort yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_sub tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_txtP "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa
topic kodin ja koulun välinen yhteistyö yhteistyömuodot kyläkoulu Ihastjärvi suunnittelu ja kehittäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 koti koulu yhteistyö kyläkoulut kehittäminen
topic_facet 103 Ihastjärvi Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education kehittäminen kodin ja koulun välinen yhteistyö koti koulu kyläkoulu kyläkoulut suunnittelu ja kehittäminen yhteistyö yhteistyömuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37909 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205281743
work_keys_str_mv AT antikainenhenriikka yhteistyölläyhteiseksihyväksitapaustutkimuskodinjakoulunyhteistyöstäihastjär