Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla

Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. Ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla ohjaavien opettajien asiantuntiju...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Komssi, Titta
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37902
Kuvaus
Yhteenveto:Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. Ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla ohjaavien opettajien asiantuntijuutta tai kokemuksia klinikalla ohjaamisesta ei ole aikaisemmin tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapian opettajien asiantuntijuutta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla. Tutkimus vastasi tutkimuskysymykseen, millaiseksi fysioterapian opettajat kokevat ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla ohjaamisen. Tutkimukseen osallistui Etelä-Suomen ja Keski-Suomen ammattikorkeakouluista yhteensä seitsemän ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla ohjaavaa fysioterapian opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimusaineiston analyysi tapahtui fenomenologisen tutkimuksen mukaisesti. Fysioterapian opettajat kokivat klinikkaharjoittelun ohjaamisen moniulotteiseksi. Merkitysverkosto muodostui viidestä merkityskokonaisuudesta, jotka muodostuivat fysioterapian opettajien koetuista merkityksistä. Merkityskokonaisuuksia olivat työelämälähtöinen ohjaus, vastuu opiskelijoiden osaamisesta, oman jaksamisen haasteet, asiantuntijayhteistyö sekä toive työssäoppimisympäristöstä. Merkityskokonaisuuksien välillä löytyi selkeitä yhteyksiä, jolloin fysioterapian opettajan asiantuntijuus työharjoitteluklinikalla koostuu kolmesta ilmiöstä: opettaja ohjaajana, opettaja yhteistyön rakentajana ja oman jaksamisen haasteet. Opettaja ohjaajana ilmiö rakentui työelämälähtöisestä ohjauksesta ja opettajan monimuotoisesta vastuusta. Opettaja yhteistyön rakentajana ilmiössä yhdistyivät asiantuntijayhteistyö ja opettajien toive työssäoppimisympäristöstä. Viimeinen ilmiö, oman jaksamisen haasteet, muodostui koetuista työhön liittyvistä jaksamisen haasteista. Opettaja ohjaajana ilmiö näyttäytyi fysioterapian opettajien asiantuntijuudessa kaikkein oleellisimpana. Ilmiössä korostuivat erityisesti työelämälähtöinen ohjaus ja kliinisen fysioterapian substanssiosaaminen. Vaikka työelämälähtöisyys ja substanssiosaaminen korostuivat merkityskokonaisuuksina vahvasti, tulee fysioterapian opettajan asiantuntijuus ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla ymmärtää hyvin laaja-alaisena.