Uusien liiketoimintamahdollisuuksien havainnointi ohjelmistoalalla

Teknologiayritysten liiketoimintaympäristö elää jatkuvassa muutoksessa - uudet teknologiset innovaatiot ja yhteiskunnalliset mullistukset haastavat jatkuvasti vanhoja liiketoimintamalleja. Yrittäjät ovatkin jatkuvasti toisaalta paineiden alla, toisaalta taas keskellä maailmaa täynnä mahdollisuuksia....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskela, Antti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37899
Description
Summary:Teknologiayritysten liiketoimintaympäristö elää jatkuvassa muutoksessa - uudet teknologiset innovaatiot ja yhteiskunnalliset mullistukset haastavat jatkuvasti vanhoja liiketoimintamalleja. Yrittäjät ovatkin jatkuvasti toisaalta paineiden alla, toisaalta taas keskellä maailmaa täynnä mahdollisuuksia. Muutamien visionäärien ja innovatiivisten yksilöiden työ on luonut suuria menestystarinoita, jotka parhaimmillaan tuottavat koko ihmiskuntaa hyödyttäviä innovaatioita. Epäoptimaalisemmassakin tapauksessa ne usein tekevät ainakin muutaman yksilön rikkaaksi ja täyttävät markkinoiden tarpeita elintasoa nostavalla tavalla. Olemassa olevan tutkimuksen perusteella ei voida yksiselitteisesti määrittää tärkeimpiä liiketoimintamahdollisuuksien havainnointikykyyn vaikuttavia tekijöitä. Tässä tutkielmassa ongelmaa lähestytään kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutustumalla muutamaan menestystarinaan ja tarkastelemalla syitä esiteltyjen henkilöiden onnistumiseen. Tutkielmassa tarkastellaan aiempaa liiketoimintamallien havainnointia koskevaa tutkimusta. Tutkimustuloksista on valikoitu ohjelmistoalaa käsittelevät tai sille yleistettävät tulokset. Ohjelmistoyrittäjien kyvykkyyttä liiketoimintamahdollisuuksien havainnoinnissa selittäviä tekijöitä löytyy paljon, ja ne voidaan jakaa kahteen pääryhmään: ulkoisiin ja sisäisiin tekijöihin. Yrittäjien, kuten muidenkin ihmisten, sisäinen kyvykkyys liiketoimintamahdollisuuksien havainnoinnissa on pysynyt verraten samanlaisena vuosisatojen ajan, mutta ulkoiset tekijät kuten kulttuurievoluutio ja liiketoimintaympäristön nopea muutos ovat luoneet aivan uusia mahdollisuuksia yksilöille, jotka kykenevät tarttumaan niihin kiinni ja hyödyntämään ne.