Self-assessment the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers

Itsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia opiskelutavoitteita. Tämän tutkimuksen kohteina oli oppilaiden sekä heidän opettajiensa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkonen, Tiia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37892
_version_ 1826225718613245952
author Kokkonen, Tiia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokkonen, Tiia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokkonen, Tiia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokkonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Itsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia opiskelutavoitteita. Tämän tutkimuksen kohteina oli oppilaiden sekä heidän opettajiensa itsearvioinnin tuntemus ja käyttö. Tutkimus koostui kahdesta yhdeksäsluokkalaisten ryhmästä ja kahdesta abiturienttiryhmästä. Lisäksi jokaisen ryhmän opettajat vastasivat heille tehtyyn kyselyyn. Yhteensä tutkimukseen osallistui 95 oppilasta ja neljä opettajaa Kuopiosta ja Jyväskylästä. Aineisto kerättiin joulukuussa 2011 ja tammikuussa 2012. Oppilaat täyttivät kyselyn koskien itsearviointiin kohdistuvia asenteita, sen käyttöä englannin oppitunneilla ja sen tarjoamia hyötyjä sekä haittapuolia. Tämän lisäksi jokaisen ryhmän senhetkinen englanninopettaja täytti kyselyn, joka koski opettajien asenteita ja mielipiteitä oppilaiden itsearviointeja kohtaan. Tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti. Ensin samanikäisten ryhmien vastaukset yhdistettiin ja niitä vertailtiin. Lisäksi näiden kahden eri ikäluokan vastauksia vertailtiin keskenään. Lopuksi myös opettajien antamien vastauksien verrannollisuutta toisiinsa ja heidän ryhmiinsä tarkasteltiin. Tuloksista huomattiin, että monet oppilaat ovat käyttäneet itsearviointia aiemminkin. Oppilaat pystyivät näkemään itsearvioinnissa monia etuja, mutta he eivät olleet innostuneita käyttämään sitä nykyistä enemmän englannintunneilla. Opettajien kokemukset itsearvioinnin käytöstä olivat suurimmalta osin positiiviset, sillä sen nähtiin auttavan myös opettajia muun muassa arvioinnin suhteen, mutta heillä oli epäilyksensä oppilaiden omien arviointien rehellisyydestä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-24T10:26:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-24T10:26:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217301", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37892", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsearviointi on merkitt\u00e4v\u00e4 osa kieltenoppimista, sill\u00e4 sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehitt\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n tarvittavilla osa-alueilla, sek\u00e4 asettaa itselleen realistisia opiskelutavoitteita. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohteina oli oppilaiden sek\u00e4 heid\u00e4n opettajiensa itsearvioinnin tuntemus ja k\u00e4ytt\u00f6. Tutkimus koostui kahdesta yhdeks\u00e4sluokkalaisten ryhm\u00e4st\u00e4 ja kahdesta abiturienttiryhm\u00e4st\u00e4. Lis\u00e4ksi jokaisen ryhm\u00e4n opettajat vastasivat heille tehtyyn kyselyyn. Yhteens\u00e4 tutkimukseen osallistui 95 oppilasta ja nelj\u00e4 opettajaa Kuopiosta ja Jyv\u00e4skyl\u00e4st\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin joulukuussa 2011 ja tammikuussa 2012. \r\n\r\nOppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselyn koskien itsearviointiin kohdistuvia asenteita, sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 englannin oppitunneilla ja sen tarjoamia hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 haittapuolia. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi jokaisen ryhm\u00e4n senhetkinen englanninopettaja t\u00e4ytti kyselyn, joka koski opettajien asenteita ja mielipiteit\u00e4 oppilaiden itsearviointeja kohtaan. Tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti. Ensin samanik\u00e4isten ryhmien vastaukset yhdistettiin ja niit\u00e4 vertailtiin. Lis\u00e4ksi n\u00e4iden kahden eri ik\u00e4luokan vastauksia vertailtiin kesken\u00e4\u00e4n. Lopuksi my\u00f6s opettajien antamien vastauksien verrannollisuutta toisiinsa ja heid\u00e4n ryhmiins\u00e4 tarkasteltiin. \r\n\r\nTuloksista huomattiin, ett\u00e4 monet oppilaat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet itsearviointia aiemminkin. Oppilaat pystyiv\u00e4t n\u00e4kem\u00e4\u00e4n itsearvioinnissa monia etuja, mutta he eiv\u00e4t olleet innostuneita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4 nykyist\u00e4 enemm\u00e4n englannintunneilla. Opettajien kokemukset itsearvioinnin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 olivat suurimmalta osin positiiviset, sill\u00e4 sen n\u00e4htiin auttavan my\u00f6s opettajia muun muassa arvioinnin suhteen, mutta heill\u00e4 oli ep\u00e4ilyksens\u00e4 oppilaiden omien arviointien rehellisyydest\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia Kokkonen (tihakokk) on 2012-05-24 10:26:43.772298. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-24T10:26:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205241727.pdf: 428325 bytes, checksum: 81ec59bedea59ad0627b83b36ae650bd (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: e367ca995b851a1fbe25c65e45f13dc6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-24T10:26:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205241727.pdf: 428325 bytes, checksum: 81ec59bedea59ad0627b83b36ae650bd (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: e367ca995b851a1fbe25c65e45f13dc6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "familiarity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "use", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205241727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-24T10:26:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37892
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62aed1ee-010e-4201-9b90-b78f9a57be7a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205241727.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Tiia Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers self-assessment familiarity use Englannin kieli English 301 itsearviointi englannin kieli oppitunnit oppilaat oppiminen
title Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
title_full Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
title_fullStr Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
title_full_unstemmed Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
title_short Self-assessment
title_sort self assessment the experiences with and opinions on self assessment among students and their teachers
title_sub the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
title_txtP Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
topic self-assessment familiarity use Englannin kieli English 301 itsearviointi englannin kieli oppitunnit oppilaat oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli familiarity itsearviointi oppilaat oppiminen oppitunnit self-assessment use
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37892 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205241727
work_keys_str_mv AT kokkonentiia selfassessmenttheexperienceswithandopinionsonselfassessmentamongstudentsandtheirtea