Learning English! a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms

Yksi suurimmista haasteista nykypäivän peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisessä lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa. Tämän tutkielman tar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kinnunen, Suvi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37887
_version_ 1828193129810886656
author Kinnunen, Suvi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kinnunen, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kinnunen, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kinnunen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Yksi suurimmista haasteista nykypäivän peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisessä lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa. Tämän tutkielman tarkoituksena on vastata niihin haasteisiin, joita dysleksiasta kärsivien oppilaiden opettamisessa esiintyy. Vaikka nykypäivän oppikirjoista löytyy jo jonkin verran eriyttävää materiaalia eri taitotasoilla oleville oppilaille, joutuvat opettajat usein muokkaamaan materiaaleja oppilaiden tarpeita vastaaviksi ja valmistamaan itse lisämateriaalia. Usein opettajien voimavarat ja mahdollisuudet eivät tähän riitä. Sen vuoksi valmiiden eriyttävien materiaalien valmistaminen on tärkeää. Tutkielman teoreettinen viitekehys tuo esille erilaisia käsityksiä kielten oppimisesta ja opettamisesta. Lisäksi esitellään dysleksian taustaa ja seurauksia oppimiselle, keskittyen kyseisen oppimisvaikeuden kannalta olennaisimpiin alueisiin – lukemiseen ja kirjoittamiseen ja niihin prosesseihin, joita onnistunut tekninen lukeminen sekä kirjoittaminen edellyttävät. Materiaalipaketti koostuu tehtävistä, jotka harjoittavat dysleksian kannalta keskeisimpiä osa-alueita. Ensisijaisesti tehtävät keskittyvät yksilön fonologiseen prosessointikykyyn, toisin sanoen sanojen fonologiseen tunnistamiseen sekä oikean ääntämisen ja oikeinkirjoituksen hallintaan. Mukana on tehtäviä, jotka harjoittavat niin lukemista, kirjoittamista kuin luetun ymmärtämistäkin. Lisäksi materiaali sisältää lyhyen johdannon dysleksiaan liittyen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-23T20:55:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-23T20:55:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217182", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37887", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yksi suurimmista haasteista nykyp\u00e4iv\u00e4n peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisess\u00e4 lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on vastata niihin haasteisiin, joita dysleksiasta k\u00e4rsivien oppilaiden opettamisessa esiintyy. Vaikka nykyp\u00e4iv\u00e4n oppikirjoista l\u00f6ytyy jo jonkin verran eriytt\u00e4v\u00e4\u00e4 materiaalia eri taitotasoilla oleville oppilaille, joutuvat opettajat usein muokkaamaan materiaaleja oppilaiden tarpeita vastaaviksi ja valmistamaan itse lis\u00e4materiaalia. Usein opettajien voimavarat ja mahdollisuudet eiv\u00e4t t\u00e4h\u00e4n riit\u00e4. Sen vuoksi valmiiden eriytt\u00e4vien materiaalien valmistaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. \r\n\r\nTutkielman teoreettinen viitekehys tuo esille erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 kielten oppimisesta ja opettamisesta. Lis\u00e4ksi esitell\u00e4\u00e4n dysleksian taustaa ja seurauksia oppimiselle, keskittyen kyseisen oppimisvaikeuden kannalta olennaisimpiin alueisiin \u2013 lukemiseen ja kirjoittamiseen ja niihin prosesseihin, joita onnistunut tekninen lukeminen sek\u00e4 kirjoittaminen edellytt\u00e4v\u00e4t. \r\n\r\nMateriaalipaketti koostuu teht\u00e4vist\u00e4, jotka harjoittavat dysleksian kannalta keskeisimpi\u00e4 osa-alueita. Ensisijaisesti teht\u00e4v\u00e4t keskittyv\u00e4t yksil\u00f6n fonologiseen prosessointikykyyn, toisin sanoen sanojen fonologiseen tunnistamiseen sek\u00e4 oikean \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja oikeinkirjoituksen hallintaan. Mukana on teht\u00e4vi\u00e4, jotka harjoittavat niin lukemista, kirjoittamista kuin luetun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4kin. Lis\u00e4ksi materiaali sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 lyhyen johdannon dysleksiaan liittyen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Kinnunen (sumakinn) on 2012-05-23 20:55:02.070841. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-23T20:55:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205231722.pdf: 1179117 bytes, checksum: 9ad4bbbfead086815a3dc0abcfc5a61f (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 9e04ec9345b27a430e27097c077ee776 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-23T20:55:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205231722.pdf: 1179117 bytes, checksum: 9ad4bbbfead086815a3dc0abcfc5a61f (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 9e04ec9345b27a430e27097c077ee776 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64, 126 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanantunnistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205231722", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-23T20:55:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeinkirjoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37887
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36ce8d74-89f1-41e0-b77e-5bdd7532a06d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205231722.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Suvi Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms sanantunnistus Englannin kieli English 301 dysleksia ääntäminen oikeinkirjoitus englannin kieli oppimateriaali
title Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
title_full Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
title_fullStr Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
title_full_unstemmed Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
title_short Learning English!
title_sort learning english a material package for dyslexic 7th graders in english as a foreign language classrooms
title_sub a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
title_txtP Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
topic sanantunnistus Englannin kieli English 301 dysleksia ääntäminen oikeinkirjoitus englannin kieli oppimateriaali
topic_facet 301 Englannin kieli English dysleksia englannin kieli oikeinkirjoitus oppimateriaali sanantunnistus ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205231722
work_keys_str_mv AT kinnunensuvi learningenglishamaterialpackagefordyslexic7thgradersinenglishasaforeignlanguageclas