Learning English! a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms

Yksi suurimmista haasteista nykypäivän peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisessä lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa. Tämän tutkielman tar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kinnunen, Suvi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37887
Kuvaus
Yhteenveto:Yksi suurimmista haasteista nykypäivän peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisessä lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa. Tämän tutkielman tarkoituksena on vastata niihin haasteisiin, joita dysleksiasta kärsivien oppilaiden opettamisessa esiintyy. Vaikka nykypäivän oppikirjoista löytyy jo jonkin verran eriyttävää materiaalia eri taitotasoilla oleville oppilaille, joutuvat opettajat usein muokkaamaan materiaaleja oppilaiden tarpeita vastaaviksi ja valmistamaan itse lisämateriaalia. Usein opettajien voimavarat ja mahdollisuudet eivät tähän riitä. Sen vuoksi valmiiden eriyttävien materiaalien valmistaminen on tärkeää. Tutkielman teoreettinen viitekehys tuo esille erilaisia käsityksiä kielten oppimisesta ja opettamisesta. Lisäksi esitellään dysleksian taustaa ja seurauksia oppimiselle, keskittyen kyseisen oppimisvaikeuden kannalta olennaisimpiin alueisiin – lukemiseen ja kirjoittamiseen ja niihin prosesseihin, joita onnistunut tekninen lukeminen sekä kirjoittaminen edellyttävät. Materiaalipaketti koostuu tehtävistä, jotka harjoittavat dysleksian kannalta keskeisimpiä osa-alueita. Ensisijaisesti tehtävät keskittyvät yksilön fonologiseen prosessointikykyyn, toisin sanoen sanojen fonologiseen tunnistamiseen sekä oikean ääntämisen ja oikeinkirjoituksen hallintaan. Mukana on tehtäviä, jotka harjoittavat niin lukemista, kirjoittamista kuin luetun ymmärtämistäkin. Lisäksi materiaali sisältää lyhyen johdannon dysleksiaan liittyen.