Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa

Internetin nopea kasvu kaupankäynti-, viihde ja tietomediaksi on johtanut siihen, että yritysten on oltava internetissä. Internetin myötä perinteisesti markkinointiviestintää hallinneet markkinoinninkeinot ovat menettäneet asemaansa verkkomainonnan voimakkaan kasvun kustannuksella. Nopea kasvu on t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raikamo, Sasu
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37874
_version_ 1826225703050280960
author Raikamo, Sasu
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raikamo, Sasu Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raikamo, Sasu Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raikamo, Sasu
datasource_str_mv jyx
description Internetin nopea kasvu kaupankäynti-, viihde ja tietomediaksi on johtanut siihen, että yritysten on oltava internetissä. Internetin myötä perinteisesti markkinointiviestintää hallinneet markkinoinninkeinot ovat menettäneet asemaansa verkkomainonnan voimakkaan kasvun kustannuksella. Nopea kasvu on tuonut mukanaan haasteita; kuinka saada oma verkkosivusto kohdeyleisön tietoisuuteen oikealla hetkellä? Yksi vastaus haasteeseen ovat hakukoneet. Hakukonemarkkinointi voi olla oikein hyödynnettynä tehokas apuväline kohderyhmän ohjaamisessa yrityksen verkkosivuille. Hakukonemarkkinointi koostuu kahdesta tekniikasta, hakukonemainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, joihin tässä tutkimuksessa perehdytään. Hakukonemainontaa ovat maksetut hakutulokset, optimointia sijoittuminen orgaanisissa hakutuloksissa. Tutkimuksen case-yritykset ovat kansainvälisiä autovuokraamoja, joiden suomalaisia edustajia haastateltiin tavoitteena selvittää hakukonemarkkinoinnin tehokkuutta autonvuokrausalalla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että autonvuokrausalalla hakukonemarkkinointia käytetään ja se koetaan tehokkaaksi sekä suhteessa edulliseksi markkinoinnin muodoksi. Autonvuokrausalalla hakukonemarkkinointia käytetään monipuolisesti etenkin kuluttaja-asiakkaiden tavoittelussa. Parantamisen varaa on etenkin hakukoneoptimoinnin puolella. Tuloksista ilmeni lisäksi tulosten mittaamisen suunnitelmallisuus sekä yleisesti mittaamisen puute. Hakukonemarkkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia on vaikea perustella ilman faktatietoa. Mittaamiseen panostaminen onkin ensimmäinen asia, johon alan yritysten kannattaa kiinnittää huomiota ja panostaa kehittäessään edelleen hakukonemarkkinointiaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Raikamo, Sasu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-22T06:51:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-22T06:51:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37874", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin nopea kasvu kaupank\u00e4ynti-, viihde ja tietomediaksi on johtanut siihen, ett\u00e4 yritysten on oltava internetiss\u00e4. Internetin my\u00f6t\u00e4 perinteisesti markkinointiviestint\u00e4\u00e4 hallinneet markkinoinninkeinot ovat menett\u00e4neet asemaansa verkkomainonnan voimakkaan kasvun kustannuksella.\r\nNopea kasvu on tuonut mukanaan haasteita; kuinka saada oma verkkosivusto kohdeyleis\u00f6n tietoisuuteen oikealla hetkell\u00e4? Yksi vastaus haasteeseen ovat hakukoneet. Hakukonemarkkinointi voi olla oikein hy\u00f6dynnettyn\u00e4 tehokas apuv\u00e4line kohderyhm\u00e4n ohjaamisessa yrityksen verkkosivuille.\r\nHakukonemarkkinointi koostuu kahdesta tekniikasta, hakukonemainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, joihin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n. Hakukonemainontaa ovat maksetut hakutulokset, optimointia sijoittuminen orgaanisissa hakutuloksissa.\r\nTutkimuksen case-yritykset ovat kansainv\u00e4lisi\u00e4 autovuokraamoja, joiden suomalaisia edustajia haastateltiin tavoitteena selvitt\u00e4\u00e4 hakukonemarkkinoinnin tehokkuutta autonvuokrausalalla.\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 autonvuokrausalalla hakukonemarkkinointia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja se koetaan tehokkaaksi sek\u00e4 suhteessa edulliseksi markkinoinnin muodoksi.\r\nAutonvuokrausalalla hakukonemarkkinointia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monipuolisesti etenkin kuluttaja-asiakkaiden tavoittelussa. Parantamisen varaa on etenkin hakukoneoptimoinnin puolella. Tuloksista ilmeni lis\u00e4ksi tulosten mittaamisen suunnitelmallisuus sek\u00e4 yleisesti mittaamisen puute. Hakukonemarkkinoinnin\r\ntehokkuutta ja tuloksia on vaikea perustella ilman faktatietoa. Mittaamiseen panostaminen onkin ensimm\u00e4inen asia, johon alan yritysten kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ja panostaa kehitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n edelleen hakukonemarkkinointiaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sasu Raikamo (sajuraik) on 2012-05-22 06:51:14.941708. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-22T06:51:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205221701.pdf: 602305 bytes, checksum: 5782c99b2d0525b970115cdfd419ef29 (MD5)\r\nlicense.html: 4964 bytes, checksum: 67ae0e31868f536ef52b779fc0b4776f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-22T06:51:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205221701.pdf: 602305 bytes, checksum: 5782c99b2d0525b970115cdfd419ef29 (MD5)\r\nlicense.html: 4964 bytes, checksum: 67ae0e31868f536ef52b779fc0b4776f (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205221701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-22T06:51:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hakukonemarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hakukoneoptimointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37874
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8bb4917f-7ff0-44ff-bdea-981f1460b3ee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205221701.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raikamo, Sasu Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa Markkinointi Marketing Kvalitatiivinen tutkimus 20423 hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi mainonta Internet
title Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
title_full Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
title_fullStr Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
title_full_unstemmed Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
title_short Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
title_sort hakukonemarkkinoinnin tehokkuus b2b ja b2c asiakkaille autonvuokrausalalla suomessa
title_txtP Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
topic Markkinointi Marketing Kvalitatiivinen tutkimus 20423 hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi mainonta Internet
topic_facet 20423 Internet Kvalitatiivinen tutkimus Marketing Markkinointi hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi mainonta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37874 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205221701
work_keys_str_mv AT raikamosasu hakukonemarkkinoinnintehokkuusb2bjab2casiakkailleautonvuokrausalallasuomessa