Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä

Tutkimuksessani selvitän musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta heidän työyhteisöissään. Lähestyn sosiaalista tukea Housen määrittelemien tiedollisen, välineellisen ja emotionaalisen tuen näkökulmasta ja tarkaste-len musiikinopettajien kokemuksia niin vertaisilta kuin esimieheltä saadust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kriikkula, Jukka
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37873
_version_ 1826225740306186240
author Kriikkula, Jukka
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kriikkula, Jukka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kriikkula, Jukka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kriikkula, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani selvitän musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta heidän työyhteisöissään. Lähestyn sosiaalista tukea Housen määrittelemien tiedollisen, välineellisen ja emotionaalisen tuen näkökulmasta ja tarkaste-len musiikinopettajien kokemuksia niin vertaisilta kuin esimieheltä saadusta tuesta. Tutkimusmenetelmä on laadul-linen ja aineisto pohjautuu teemahaastatteluihin. Aineiston olen kerännyt haastattelemalla neljää musiikinopettajaa, joista kaksi työskentelee yläkoulussa, yksi lukiossa ja yksi sekä yläkoulussa että lukiossa. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikinopettajat ovat varsin tyytyväisiä sosiaaliseen tukeen työyhteisössään. Yh-teistyö muiden opettajien kanssa toimii tarvittaessa ja enemmistö haastateltavista koki opettajahuoneen ilmapiirin hyväksi ja musiikinopettajalle ystävälliseksi. Tiedollisen tuen saannissa opettajayhteisöä ja koko koulua koskevat suuret muutokset, kuten remontti, ovat tehneet viestinnästä haastavaa, mutta samalla kehittäneet sitä. Välineellistä tukea saadaan erityisesti työtovereilta, jotka ovat itse musiikillisesti orientoituneita. Parhaiten yhteistyö onnistuu muiden taito- ja taideaineiden opettajien kanssa. Koulun juhlien järjestämisessä musiikinopettajilla on apuna muita opettajia ja vaikka juhlat koetaan työläinä, ovat ne silti antoisia. Emotionaalista tukea välitetään opettajayhteisössä empatian, ymmärryksen, arvostuksen ja välittämisen osoittamisena. Näitä musiikinopettajat kokevat saavansa yh-teisönsä muilta opettajilta, mutta opettajakunnan koko vaikuttaa tuen saantiin. Suuresta opettajayhteisöstä löytyy myös opettajia, joiden kanssa yhteistyö ei onnistu. Esimiestukea musiikinopettajat pitävät ensisijaisen tärkeänä. Tuloksissa ilmeni, että rehtorin osoittama sosiaalinen tuki vaikuttaa koko työyhteisön ilmapiiriin. Sen sijaan rehtorin väsyminen, kiireisyys ja stressaantuminen vaikutti negatiivisesti opettajayhteisöön. Tärkeimmäksi tuen muodoksi haastateltavat kokivat rehtorin osoittaman tiedolli-sen tuen, mutta myös välineellisen tuen koettiin vaikuttavan suoraan työssä jaksamiseen. Emotionaalisen tuen koet-tiin rehtorilta olevan luottamuksen ja arvostuksen osoittamista musiikinopettajaa kohtaan. Musiikinopettajan yksinäisyys nousi esille siinä, että hän on usein ainut aineensa opettaja työyhteisössä. Muut ai-neenopettajat ja rehtori eivät täysin voi ymmärtää musiikinopettajan työtaakkaa eikä musiikin erityisluonnetta op-piaineena. Lisäksi musiikinopettaja täytyy puolustaa yksin aineensa asemaa opettajayhteisössään.
first_indexed 2023-03-22T09:59:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kriikkula, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-22T06:15:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-22T06:15:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani selvit\u00e4n musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta heid\u00e4n ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4\u00e4n. L\u00e4hestyn sosiaalista tukea Housen m\u00e4\u00e4rittelemien tiedollisen, v\u00e4lineellisen ja emotionaalisen tuen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja tarkaste-len musiikinopettajien kokemuksia niin vertaisilta kuin esimiehelt\u00e4 saadusta tuesta. Tutkimusmenetelm\u00e4 on laadul-linen ja aineisto pohjautuu teemahaastatteluihin. Aineiston olen ker\u00e4nnyt haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 musiikinopettajaa, joista kaksi ty\u00f6skentelee yl\u00e4koulussa, yksi lukiossa ja yksi sek\u00e4 yl\u00e4koulussa ett\u00e4 lukiossa. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikinopettajat ovat varsin tyytyv\u00e4isi\u00e4 sosiaaliseen tukeen ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Yh-teisty\u00f6 muiden opettajien kanssa toimii tarvittaessa ja enemmist\u00f6 haastateltavista koki opettajahuoneen ilmapiirin hyv\u00e4ksi ja musiikinopettajalle yst\u00e4v\u00e4lliseksi. Tiedollisen tuen saannissa opettajayhteis\u00f6\u00e4 ja koko koulua koskevat suuret muutokset, kuten remontti, ovat tehneet viestinn\u00e4st\u00e4 haastavaa, mutta samalla kehitt\u00e4neet sit\u00e4. V\u00e4lineellist\u00e4 tukea saadaan erityisesti ty\u00f6tovereilta, jotka ovat itse musiikillisesti orientoituneita. Parhaiten yhteisty\u00f6 onnistuu muiden taito- ja taideaineiden opettajien kanssa. Koulun juhlien j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 musiikinopettajilla on apuna muita opettajia ja vaikka juhlat koetaan ty\u00f6l\u00e4in\u00e4, ovat ne silti antoisia. Emotionaalista tukea v\u00e4litet\u00e4\u00e4n opettajayhteis\u00f6ss\u00e4 empatian, ymm\u00e4rryksen, arvostuksen ja v\u00e4litt\u00e4misen osoittamisena. N\u00e4it\u00e4 musiikinopettajat kokevat saavansa yh-teis\u00f6ns\u00e4 muilta opettajilta, mutta opettajakunnan koko vaikuttaa tuen saantiin. Suuresta opettajayhteis\u00f6st\u00e4 l\u00f6ytyy my\u00f6s opettajia, joiden kanssa yhteisty\u00f6 ei onnistu.\n\nEsimiestukea musiikinopettajat pit\u00e4v\u00e4t ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 rehtorin osoittama sosiaalinen tuki vaikuttaa koko ty\u00f6yhteis\u00f6n ilmapiiriin. Sen sijaan rehtorin v\u00e4syminen, kiireisyys ja stressaantuminen vaikutti negatiivisesti opettajayhteis\u00f6\u00f6n. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi tuen muodoksi haastateltavat kokivat rehtorin osoittaman tiedolli-sen tuen, mutta my\u00f6s v\u00e4lineellisen tuen koettiin vaikuttavan suoraan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen. Emotionaalisen tuen koet-tiin rehtorilta olevan luottamuksen ja arvostuksen osoittamista musiikinopettajaa kohtaan.\n\nMusiikinopettajan yksin\u00e4isyys nousi esille siin\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n on usein ainut aineensa opettaja ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Muut ai-neenopettajat ja rehtori eiv\u00e4t t\u00e4ysin voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 musiikinopettajan ty\u00f6taakkaa eik\u00e4 musiikin erityisluonnetta op-piaineena. Lis\u00e4ksi musiikinopettaja t\u00e4ytyy puolustaa yksin aineensa asemaa opettajayhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jukka Kriikkula (juarjukr) on 2012-05-22 06:15:31.083739. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-22T06:15:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205221699.pdf: 479479 bytes, checksum: 877bbced574d8cd595fb5599bcaef0c9 (MD5)\nlicense.html: 5010 bytes, checksum: 5d4a988214c9dd64af026e8738cd4894 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-22T06:15:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205221699.pdf: 479479 bytes, checksum: 877bbced574d8cd595fb5599bcaef0c9 (MD5)\nlicense.html: 5010 bytes, checksum: 5d4a988214c9dd64af026e8738cd4894 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajanhuone", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteis\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205221699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-22T06:15:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4252054-e57e-43d8-89be-8c7f9e08545f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205221699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kriikkula, Jukka Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä opettajanhuone Musiikkikasvatus Music Education 3052 sosiaalinen tuki työyhteisöt musiikinopettajat opettajat vertaistuki esimiehet ilmapiiri
title Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
title_full Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
title_fullStr Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
title_full_unstemmed Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
title_short Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
title_sort musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
title_txtP Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
topic opettajanhuone Musiikkikasvatus Music Education 3052 sosiaalinen tuki työyhteisöt musiikinopettajat opettajat vertaistuki esimiehet ilmapiiri
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus esimiehet ilmapiiri musiikinopettajat opettajanhuone opettajat sosiaalinen tuki työyhteisöt vertaistuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205221699
work_keys_str_mv AT kriikkulajukka musiikinopettajienkokemuksiasosiaalisestatuestaopettajayhteisössä