Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa

Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet Tutkimuksen lähtökohtana on yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisen välinen jännite erilaisine oppimisteorioineen. Oppimiskäsitysten tarkastelussa hyödynnettiin muun muassa Tynjälän (1999), Vygotskyn (1982), Laven ja Wengerin (1991) sekä Dillenbourgin (1...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Multisilta, Carita
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37863
_version_ 1828193137521065984
author Multisilta, Carita
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Multisilta, Carita Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Multisilta, Carita Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Multisilta, Carita
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet Tutkimuksen lähtökohtana on yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisen välinen jännite erilaisine oppimisteorioineen. Oppimiskäsitysten tarkastelussa hyödynnettiin muun muassa Tynjälän (1999), Vygotskyn (1982), Laven ja Wengerin (1991) sekä Dillenbourgin (1999) määritelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kasvatus- ja yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopiston oppimisympäristöissä. Yhteisöllistä oppimista lähestytään yhteisöllisyyden, vertaistuen ja osallistumisen näkökulmista. Oppimista ei tarkastella irrallaan opetuksesta, joten lisäksi tutkitaan yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä siitä, mikä on opettajan rooli yhteisöllisyyden rakentumisessa opetus- ja oppimistilanteissa. Tutkimuksessa tutkitaan myös sitä, miten opiskelijat kokevat kuulumisensa yliopistoyhteisöihin, joilla tarkoitetaan opiskelija- ja tiedeyhteisöjä. Menetelmät Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2011 haastattelemalla kahtatoista yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusaineiston analyysissä tutkittujen opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta on analysoitu induktiivisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset Yliopisto-opiskelijat pitävät yhteisöllistä oppimista ihanteellisena oppimismuotona, mutta uskovat, että sen toteutuminen käytännössä on monimutkaista. Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijoiden käsityksissä korostuu yksilöllisyys ja kasvatustieteiden tiedekunnassa korostuu sosiaalisuus, mutta molempien opiskelijoiden mielestä yliopistossa opiskelu on liian itsenäistä. Opiskelijat kaipaavat yhteisöllisempiä opiskelumuotoja, joiden mahdollistumisessa opettajalla on keskeinen rooli. Vertaistuki koettiin tärkeäksi vertaisoppimisen muodoksi. Vertaistuen koettiin edistävän opinnoissa jaksamista, opiskelumotivaatiota ja osaamista. Yliopistoyhteisöisin kuulumisen kokemukset vaihtelivat yksilöittäin. Osa opiskelijoista on erittäin aktiivinen oppijayhteisöjen toiminnassa, osa ei koe kuuluvansa yhteenkään oppijayhteisöön. Tutkielmassa päädytään esittämään, että yhteisöllisyyden mahdollistumisen vuoksi olisi tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota yliopisto-opettajien kouluttamiseen ja oppilaitoksen rakenteisiin sekä toimintakulttuuriin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Multisilta, Carita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-20T08:22:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-20T08:22:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37863", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 - Referat \u2013 Abstract\r\nTavoitteet\r\nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on yksil\u00f6llisen ja yhteis\u00f6llisen oppimisen v\u00e4linen j\u00e4nnite erilaisine oppimisteorioineen. Oppimisk\u00e4sitysten tarkastelussa hy\u00f6dynnettiin muun muassa Tynj\u00e4l\u00e4n (1999), Vygotskyn (1982), Laven ja Wengerin (1991) sek\u00e4 Dillenbourgin (1999) m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kasvatus- ja yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 yhteis\u00f6llisest\u00e4 oppimisesta yliopiston oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Yhteis\u00f6llist\u00e4 oppimista l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6llisyyden, vertaistuen ja osallistumisen n\u00e4k\u00f6kulmista. Oppimista ei tarkastella irrallaan opetuksesta, joten lis\u00e4ksi tutkitaan yliopisto-opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, mik\u00e4 on opettajan rooli yhteis\u00f6llisyyden rakentumisessa opetus- ja oppimistilanteissa. Tutkimuksessa tutkitaan my\u00f6s sit\u00e4, miten opiskelijat kokevat kuulumisensa yliopistoyhteis\u00f6ihin, joilla tarkoitetaan opiskelija- ja tiedeyhteis\u00f6j\u00e4. \r\n\r\nMenetelm\u00e4t\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011 haastattelemalla kahtatoista yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusaineiston analyysiss\u00e4 tutkittujen opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 yhteis\u00f6llisest\u00e4 oppimisesta on analysoitu induktiivisen, aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nTulokset ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset \r\nYliopisto-opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t yhteis\u00f6llist\u00e4 oppimista ihanteellisena oppimismuotona, mutta uskovat, ett\u00e4 sen toteutuminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 on monimutkaista. Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijoiden k\u00e4sityksiss\u00e4 korostuu yksil\u00f6llisyys ja kasvatustieteiden tiedekunnassa korostuu sosiaalisuus, mutta molempien opiskelijoiden mielest\u00e4 yliopistossa opiskelu on liian itsen\u00e4ist\u00e4. Opiskelijat kaipaavat yhteis\u00f6llisempi\u00e4 opiskelumuotoja, joiden mahdollistumisessa opettajalla on keskeinen rooli. Vertaistuki koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi vertaisoppimisen muodoksi. Vertaistuen koettiin edist\u00e4v\u00e4n opinnoissa jaksamista, opiskelumotivaatiota ja osaamista. Yliopistoyhteis\u00f6isin kuulumisen kokemukset vaihtelivat yksil\u00f6itt\u00e4in. Osa opiskelijoista on eritt\u00e4in aktiivinen oppijayhteis\u00f6jen toiminnassa, osa ei koe kuuluvansa yhteenk\u00e4\u00e4n oppijayhteis\u00f6\u00f6n. Tutkielmassa p\u00e4\u00e4dyt\u00e4\u00e4n esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden mahdollistumisen vuoksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota yliopisto-opettajien kouluttamiseen ja oppilaitoksen rakenteisiin sek\u00e4 toimintakulttuuriin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Carita Multisilta (cahamult) on 2012-05-20 08:22:49.787273. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-20T08:22:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205201687.doc: 418816 bytes, checksum: 537c3806813efd12ed4ba3d189926842 (MD5)\r\nlicense.html: 5066 bytes, checksum: 2c2f6663c8c6f290c3a1c02563d91b11 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-20T08:22:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205201687.doc: 418816 bytes, checksum: 537c3806813efd12ed4ba3d189926842 (MD5)\r\nlicense.html: 5066 bytes, checksum: 2c2f6663c8c6f290c3a1c02563d91b11 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys ja vertaistuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-yhteis\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteis\u00f6llisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 yhteis\u00f6llisest\u00e4 oppimisesta yliopistossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205201687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-20T08:22:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuk", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37863
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c2d6fed5-ba50-47bd-8d6f-469d9ce574e7\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201205201687.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Multisilta, Carita Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa Yhteisöllinen oppiminen oppimiskäsitykset opetus osallistuminen yhteisöllisyys ja vertaistuki yliopisto-yhteisöt Education Kasvatustiede 102 yhteisöllinen oppiminen yhteisöllisyys vertaistuk yliopistot yhteisöt
title Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
title_full Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
title_fullStr Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
title_full_unstemmed Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
title_short Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana
title_sort yhteisöllisyys ihanteena vertaistuki voimavarana opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
title_sub opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
title_txtP Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
topic Yhteisöllinen oppiminen oppimiskäsitykset opetus osallistuminen yhteisöllisyys ja vertaistuki yliopisto-yhteisöt Education Kasvatustiede 102 yhteisöllinen oppiminen yhteisöllisyys vertaistuk yliopistot yhteisöt
topic_facet 102 Education Kasvatustiede Yhteisöllinen oppiminen opetus oppimiskäsitykset osallistuminen vertaistuk yhteisöllinen oppiminen yhteisöllisyys yhteisöllisyys ja vertaistuki yhteisöt yliopisto-yhteisöt yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37863 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205201687
work_keys_str_mv AT multisiltacarita yhteisöllisyysihanteenavertaistukivoimavaranaopiskelijoidenkäsityksiäyhteisölli