Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla

Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset tekijät oppilaiden näkemysten mukaan vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä. Lisäksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärävä, Kati
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37861
_version_ 1826225720797429760
author Kärävä, Kati
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Musiikin laitos Department of Teacher Education Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärävä, Kati Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Musiikin laitos Department of Teacher Education Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärävä, Kati Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Musiikin laitos Department of Teacher Education Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärävä, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset tekijät oppilaiden näkemysten mukaan vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä. Lisäksi selvitettiin, millaisia sukupuolten välisiä eroja näkemyksissä on ja miten oppilaiden näkemykset suhteutuvat opettajan näkemyksiin. Tutkimukseen osallistui 41 oppilasta saman koulun kahdelta rinnakkaiselta 5. luokalta. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2012. Päämenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja lisämenetelmänä observointia. Kyselylomake sisälsi pääasiallisesti avoimia kysymyksiä liittyen sekä musiikin tuntien työrauhaan yleisesti että observoitujen oppituntien työrauhaan. Myös luokkien opettajat vastasivat observoituja oppitunteja koskeneisiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin pääasiallisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullisen analyysin tukena käytettiin määrällistä tarkastelua. Musiikin tuntien äänimaailman merkitys korostui oppilaiden hyvän ja huono työrauhan kuvauksissa. Työrauha on musiikin tunneilla hyvä silloin, kun oppilaat osaavat olla juttelematta ja soittamatta tarvittaessa. Huonosta työrauhasta taas kertoo melu, jota syntyy esimerkiksi soittimista sekä yleinen rauhattomuus. Hyvästä työrauhasta kertoo monien oppilaiden mielestä myös aktiivinen osallistuminen oppituntiin. Oppilaiden käyttäytymiseen musiikin tunneilla vaikuttavat eniten sosiaaliset syyt. Lisäksi motivaatiolla ja itsehallinnalla on suuri merkitys työrauhan kannalta. Motivaation yhteydessä soittaminen nousi merkittävään rooliin motivoivana toimintana. Tyttöjen ja poikien tai oppilaiden ja opettajien välillä ei ollut havaittavissa merkittäviä näkemyseroja.
first_indexed 2023-03-22T09:56:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4r\u00e4v\u00e4, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-18T20:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-18T20:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1216860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37861", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 musiikin tuntien ty\u00f6rauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista oppilaiden mielest\u00e4 on hyv\u00e4 ja huono ty\u00f6rauha musiikin tunneilla ja millaiset tekij\u00e4t oppilaiden n\u00e4kemysten mukaan vaikuttavat heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisia sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja n\u00e4kemyksiss\u00e4 on ja miten oppilaiden n\u00e4kemykset suhteutuvat opettajan n\u00e4kemyksiin.\nTutkimukseen osallistui 41 oppilasta saman koulun kahdelta rinnakkaiselta 5. luokalta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2012. P\u00e4\u00e4menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kyselylomaketta ja lis\u00e4menetelm\u00e4n\u00e4 observointia. Kyselylomake sis\u00e4lsi p\u00e4\u00e4asiallisesti avoimia kysymyksi\u00e4 liittyen sek\u00e4 musiikin tuntien ty\u00f6rauhaan yleisesti ett\u00e4 observoitujen oppituntien ty\u00f6rauhaan. My\u00f6s luokkien opettajat vastasivat observoituja oppitunteja koskeneisiin kysymyksiin.\nAineisto analysoitiin p\u00e4\u00e4asiallisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Laadullisen analyysin tukena k\u00e4ytettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tarkastelua.\nMusiikin tuntien \u00e4\u00e4nimaailman merkitys korostui oppilaiden hyv\u00e4n ja huono ty\u00f6rauhan kuvauksissa. Ty\u00f6rauha on musiikin tunneilla hyv\u00e4 silloin, kun oppilaat osaavat olla juttelematta ja soittamatta tarvittaessa. Huonosta ty\u00f6rauhasta taas kertoo melu, jota syntyy esimerkiksi soittimista sek\u00e4 yleinen rauhattomuus. Hyv\u00e4st\u00e4 ty\u00f6rauhasta kertoo monien oppilaiden mielest\u00e4 my\u00f6s aktiivinen osallistuminen oppituntiin. Oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen musiikin tunneilla vaikuttavat eniten sosiaaliset syyt. Lis\u00e4ksi motivaatiolla ja itsehallinnalla on suuri merkitys ty\u00f6rauhan kannalta. Motivaation yhteydess\u00e4 soittaminen nousi merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n rooliin motivoivana toimintana. Tytt\u00f6jen ja poikien tai oppilaiden ja opettajien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut havaittavissa merkitt\u00e4vi\u00e4 n\u00e4kemyseroja.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kati K\u00e4r\u00e4v\u00e4 (kathelni) on 2012-05-18 20:07:30.086057. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-18T20:07:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205181685.pdf: 653062 bytes, checksum: 51bd97852fc556e16ebf2ecd3f31f204 (MD5)\nlicense.html: 5009 bytes, checksum: b520b28984dbc3efae014c5730c261d7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-18T20:07:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205181685.pdf: 653062 bytes, checksum: 51bd97852fc556e16ebf2ecd3f31f204 (MD5)\nlicense.html: 5009 bytes, checksum: b520b28984dbc3efae014c5730c261d7 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin tunti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhah\u00e4irio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidennen luokan oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6rauhasta musiikin tunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205181685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-18T20:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37861
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b244876-4164-4b3a-adbe-4be78e6a2be4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205181685.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärävä, Kati Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla musiikin tunti musiikin opetus työrauha työrauhahäirio Luokanopettajakoulutus Musiikkikasvatus Teacher Education Music Education 103 3052 musiikki opetus oppitunnit häiriöt musiikkikasvatus
title Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
title_full Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
title_fullStr Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
title_full_unstemmed Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
title_short Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
title_sort viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
title_txtP Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
topic musiikin tunti musiikin opetus työrauha työrauhahäirio Luokanopettajakoulutus Musiikkikasvatus Teacher Education Music Education 103 3052 musiikki opetus oppitunnit häiriöt musiikkikasvatus
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education häiriöt musiikin opetus musiikin tunti musiikki musiikkikasvatus opetus oppitunnit työrauha työrauhahäirio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37861 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205181685
work_keys_str_mv AT käräväkati viidennenluokanoppilaidennäkemyksiätyörauhastamusiikintunneilla