Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla

Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset tekijät oppilaiden näkemysten mukaan vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä. Lisäksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärävä, Kati
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37861
Description
Summary:Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset tekijät oppilaiden näkemysten mukaan vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä. Lisäksi selvitettiin, millaisia sukupuolten välisiä eroja näkemyksissä on ja miten oppilaiden näkemykset suhteutuvat opettajan näkemyksiin. Tutkimukseen osallistui 41 oppilasta saman koulun kahdelta rinnakkaiselta 5. luokalta. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2012. Päämenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja lisämenetelmänä observointia. Kyselylomake sisälsi pääasiallisesti avoimia kysymyksiä liittyen sekä musiikin tuntien työrauhaan yleisesti että observoitujen oppituntien työrauhaan. Myös luokkien opettajat vastasivat observoituja oppitunteja koskeneisiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin pääasiallisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullisen analyysin tukena käytettiin määrällistä tarkastelua. Musiikin tuntien äänimaailman merkitys korostui oppilaiden hyvän ja huono työrauhan kuvauksissa. Työrauha on musiikin tunneilla hyvä silloin, kun oppilaat osaavat olla juttelematta ja soittamatta tarvittaessa. Huonosta työrauhasta taas kertoo melu, jota syntyy esimerkiksi soittimista sekä yleinen rauhattomuus. Hyvästä työrauhasta kertoo monien oppilaiden mielestä myös aktiivinen osallistuminen oppituntiin. Oppilaiden käyttäytymiseen musiikin tunneilla vaikuttavat eniten sosiaaliset syyt. Lisäksi motivaatiolla ja itsehallinnalla on suuri merkitys työrauhan kannalta. Motivaation yhteydessä soittaminen nousi merkittävään rooliin motivoivana toimintana. Tyttöjen ja poikien tai oppilaiden ja opettajien välillä ei ollut havaittavissa merkittäviä näkemyseroja.