Can the Internet serve as a useful tool in learning English? a case study

Internetin ja uuden median käyttö on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti erityisesti nuorten keskuudessa, ja sen myötä myös englanninkielistä materiaalia on tarjolla koko ajan entistä enemmän. Tämän ”Internet-englannin” suhdetta englannin kielen oppimiseen on tutkittu kuitenkin verraten vähän. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivumäki, Jere
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37855
_version_ 1826225736855322624
author Koivumäki, Jere
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivumäki, Jere Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivumäki, Jere Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivumäki, Jere
datasource_str_mv jyx
description Internetin ja uuden median käyttö on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti erityisesti nuorten keskuudessa, ja sen myötä myös englanninkielistä materiaalia on tarjolla koko ajan entistä enemmän. Tämän ”Internet-englannin” suhdetta englannin kielen oppimiseen on tutkittu kuitenkin verraten vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli tarkastella tapaustutkimuksena sitä kuinka suomalaiset nuoret kokivat oppineensa englannin kieltä Internetin maailmassa, informaalissa, koulun ulkopuolisessa kontekstissa ja kuinka motivoivana he sen kokivat. Osallistujista tehtiin myös vertailevaa tutkimusta. Osallistujina toimivat kaksi lukioikäistä tyttöä eri paikkakunnilta, joiden taustatekijät poikkesivat toisistaan oleellisesti. Tutkimus oli laadullinen ja yksilöhaastatteluja käytettiin aineiston kokoamiseksi. Tarkoituksena oli saada käsitys aikuisiän kynnyksellä olevien nuorten mielipiteistä ja kokemuksista hakemalla selkeitä yhtäläisyyksiä kohdehenkilöiden väliltä, mutta myös tärkeimpiä eroavaisuuksia tarkasteltiin. Huomioitavaa kuitenkin on, että pelkästään kahden osallistujan voimin ei voida puhua kokonaisen ikäryhmän mielipiteistä. Tulosten perusteella voitiin todeta, että Internetillä ja uudella medialla on erittäin suuri merkitys näiden nuorten elämässä. He myös kokivat englannin kielen oppimisen sitä kautta erittäin luontaiseksi ja tehokkaaksi. Osallistujat jakoivat pääasiassa pitkälti samankaltaisia mielipiteitä muun muassa musiikin hyödyntämisen osalta englannin kielen oppimisessa Internetissä, mutta myös mielenkiintoisia eroavaisuuksia pystyttiin nostamaan esiin kuten heidän erilaiset taustatekijät ja lähtökohdat englannin kielen oppijoina sekä niiden myöhemmät vaikutukset. Laajamittaisella määrällisellä tutkimuksella ja suuremmalla otannalla pystyttäisiin todennäköisesti tekemään tarkempia yleistyksiä siitä kuinka nykynuoret, kokonaisena ryhmänä, kokevat Internetin paikkana oppia englannin kieltä ja toivonkin, että tässä tutkimuksessa esille tulleista tekijöistä saataisiin jatkossa entistä tarkempia ja laajempia tutkimuksia.
first_indexed 2023-03-22T09:59:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivum\u00e4ki, Jere", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-16T17:18:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-16T17:18:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1216811", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37855", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin ja uuden median k\u00e4ytt\u00f6 on viime vuosina kasvanut r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti erityisesti nuorten keskuudessa, ja sen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s englanninkielist\u00e4 materiaalia on tarjolla koko ajan entist\u00e4 enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n \u201dInternet-englannin\u201d suhdetta englannin kielen oppimiseen on tutkittu kuitenkin verraten v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli tarkastella tapaustutkimuksena sit\u00e4 kuinka suomalaiset nuoret kokivat oppineensa englannin kielt\u00e4 Internetin maailmassa, informaalissa, koulun ulkopuolisessa kontekstissa ja kuinka motivoivana he sen kokivat. Osallistujista tehtiin my\u00f6s vertailevaa tutkimusta.\r\n\r\nOsallistujina toimivat kaksi lukioik\u00e4ist\u00e4 tytt\u00f6\u00e4 eri paikkakunnilta, joiden taustatekij\u00e4t poikkesivat toisistaan oleellisesti. Tutkimus oli laadullinen ja yksil\u00f6haastatteluja k\u00e4ytettiin aineiston kokoamiseksi. Tarkoituksena oli saada k\u00e4sitys aikuisi\u00e4n kynnyksell\u00e4 olevien nuorten mielipiteist\u00e4 ja kokemuksista hakemalla selkeit\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kohdehenkil\u00f6iden v\u00e4lilt\u00e4, mutta my\u00f6s t\u00e4rkeimpi\u00e4 eroavaisuuksia tarkasteltiin. Huomioitavaa kuitenkin on, ett\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kahden osallistujan voimin ei voida puhua kokonaisen ik\u00e4ryhm\u00e4n mielipiteist\u00e4.\r\n\r\nTulosten perusteella voitiin todeta, ett\u00e4 Internetill\u00e4 ja uudella medialla on eritt\u00e4in suuri merkitys n\u00e4iden nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. He my\u00f6s kokivat englannin kielen oppimisen sit\u00e4 kautta eritt\u00e4in luontaiseksi ja tehokkaaksi. Osallistujat jakoivat p\u00e4\u00e4asiassa pitk\u00e4lti samankaltaisia mielipiteit\u00e4 muun muassa musiikin hy\u00f6dynt\u00e4misen osalta englannin kielen oppimisessa Internetiss\u00e4, mutta my\u00f6s mielenkiintoisia eroavaisuuksia pystyttiin nostamaan esiin kuten heid\u00e4n erilaiset taustatekij\u00e4t ja l\u00e4ht\u00f6kohdat englannin kielen oppijoina sek\u00e4 niiden my\u00f6hemm\u00e4t vaikutukset. Laajamittaisella m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 tutkimuksella ja suuremmalla otannalla pystytt\u00e4isiin todenn\u00e4k\u00f6isesti tekem\u00e4\u00e4n tarkempia yleistyksi\u00e4 siit\u00e4 kuinka nykynuoret, kokonaisena ryhm\u00e4n\u00e4, kokevat Internetin paikkana oppia englannin kielt\u00e4 ja toivonkin, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esille tulleista tekij\u00f6ist\u00e4 saataisiin jatkossa entist\u00e4 tarkempia ja laajempia tutkimuksia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jere Koivum\u00e4ki (jejokoiv) on 2012-05-16 17:18:09.976217. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-16T17:18:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205161675.pdf: 752215 bytes, checksum: 51f22bc7c2dc904d8732cf2619fdc65c (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: a84e889bda521042be95abf2b7732a02 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-16T17:18:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205161675.pdf: 752215 bytes, checksum: 51f22bc7c2dc904d8732cf2619fdc65c (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: a84e889bda521042be95abf2b7732a02 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "new media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205161675", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-16T17:18:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37855
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/08f2ee59-b8f7-4530-9eb2-d699cb973279\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205161675.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivumäki, Jere Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study Internet new media informal learning motivation Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 oppiminen motivaatio englannin kieli
title Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study
title_full Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study
title_fullStr Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study
title_full_unstemmed Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study
title_short Can the Internet serve as a useful tool in learning English?
title_sort can the internet serve as a useful tool in learning english a case study
title_sub a case study
title_txtP Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study
topic Internet new media informal learning motivation Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 oppiminen motivaatio englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English Internet Kvalitatiivinen tutkimus englannin kieli informal learning motivaatio motivation new media oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37855 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205161675
work_keys_str_mv AT koivumäkijere cantheinternetserveasausefultoolinlearningenglishacasestudy